• ۱۴۰۳ جمعه ۱۲ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5605 -
  • ۱۴۰۲ چهارشنبه ۲۶ مهر

تشكيل پرونده الكترونيكي پيشنهاد آموزش و پرورش به لايحه برنامه هفتم

مديرمسوول محترم روزنامه اعتماد 
با سلام و تحيات
ضمن آرزوي سلامتي و توفيق روزافزون، در پاسخ به مطلب مندرج در آن روزنامه به تاريخ 16/07/1402 با عنوان «نگراني از پرونده‌سازي براي معلمان و...» پاسخ معاونت برنامه‌ريزي و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش را به استحضار  مي‌رساند: 
در همه كشورهاي دنيا، آموزش و پرورش متولي هدايت دانش‌آموزان در مسير رشد عقلي، اجتماعي، اخلاقي و رواني دانش‌آموزان است. آموزش و پرورش عهده‌دار مسووليت فراهم ساختن زمينه و محيط سالم براي رشد كيفيات و خصوصيات بي‌مانند هر شخص است. به عبارت ديگر، بايد به ارزشيابي مهارت‌هاي فرد در هنرها، علوم، سازگاري اجتماعي و فلسفه شخصي پرداخت و به علاوه فرد را درمعرض كوشش‌هاي حرفه‌اي وسيع قرار داد. ضمن تعليم و تربيت فرد فرصت دارد تا به توسعه و گسترش علاقه‌هاي ويژه، توانايي‌ها و استعدادهاي خود بپردازد نظام آموزش و پرورش با فراهم آوردن تجربه‌هاي متعدد براي دانش‌آموزان، تلاش دارد آنها را به شهرونداني خوب تبديل كند. به عبارتي مي‌توان گفت هدف تعليم و تربيت تعالي بخشيدن به انسان‌هاست، رسيدن به اين هدف، رشد همه‌جانبه دانش‌آموزان را مي‌طلبد. 
مجموعه‌اي از برنامه‌ها و فعاليت‌ها در قالب نظام آموزش و پرورش شكل گرفته‌اند كه يكي از آنها برنامه‌هاي 0 مشاوره است. برنامه‌هاي مشاوره در مدرسه به منظور هدايت رشد متعادل و همه‌جانبه دانش‌آموزان طراحي شده‌اند. مشاور مدرسه با ايجاد هماهنگي در فعاليت‌هاي مختلف مدرسه زمينه رشد سالم دانش‌آموزان را فراهم مي‌آورد. راهنمايي هر چند به صورت ساده و ابتدايي، از آغاز تمدن آدمي وجود داشته و با پيچيده شدن زندگي و تحول تدريجي جامعه، از حالتي سنتي به صنعتي پيشرفته تبديل شده است و ضرورت و اهميت آن افزايش يافته است. 
بشر امروز در يك دوره پيچيده زندگي مي‌كند، يكي از مشخصات اين دوره، تخصصي شدن مسائل و وابستگي افراد به يكديگر جهت استفاده از تخصص آنها براي تداوم يك زندگي متعادل است. لذت بردن از زندگي شخصي و رشد و تعالي شخصيت، شكوفا نمودن استعدادها، نياز به امنيت و آرامش، نياز به تعلق، نياز به احترام و نياز به شكوفايي و پيشرفت در دنياي امروز فرآيند ساده‌اي نيست، در تمام اين مراحل به مشاور و مشاوره نياز است. وظيفه نهاد آموزش و پرورش، در آماده كردن دانش‌آموزاني كه نيروي انساني فردا تلقي مي‌شوند، براي مواجهه و سازگاري با مقتضيات قرن 22 كه از حساسيت ويژه‌اي برخوردار است بسيار حساس و سنگين  است.
با عنايت به موارد مطروحه و ضرورت و اهميت موضوع، وزارت آموزش و پرورش اقدام به پيشنهاد حكمي در لايحه برنامه هفتم توسعه نمود كه اين حكم در ماده  (89) و جزو (ت) آن به شرح ذيل آمده است: 
ماد (89): به منظور برخورداري نوآموزان (كودكان زير هفت سال) و دانش‌آموزان از فرصت‌هاي تعليم و تربيت با كيفيت و تامين و بسط عدالت تربيتي، وزارت آموزش و پرورش مكلف است با همكاري دستگاه‌هاي ذي‌ربط تا پايان سال اول برنامه، نسبت به موارد زير اقدام نمايد: 
بند (ت) «نسبت به ايجاد (بانك جامع سوابق فرهنگي، تحصيلي، آموزشي و مهارتي) براي دانش‌آموزان در قالب (پرونده الكترونيكي آموزشي- رشدي- تربيتي) با همكاري دستگاه‌هاي مرتبط ازجمله سازمان ثبت احوال كشور، وزارتخانه‌هاي بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و ارتباطات و فناوري اطلاعات و سازمان اداري و استخدامي كشور اقدام نمايد.»
تشكيل پرونده الكترونيكي آموزشي- رشدي- تربيتي كه از احكام پيشنهادي وزارت آموزش و پرورش در لايحه برنامه هفتم توسعه مي‌باشد مزاياي زيادي دارد ازجمله: بازدهي و كارآمدي بيشتر نظام آموزشي كشور، افزايش پيشرفت تحصيلي، كاهش افت تحصيلي، تقليل مشكلات رفتاري دانش‌آموزان و ايجاد جو سالم و مملو از صفا و صميميت بين شاگردان و معلمان و رضايت خاطر بيشتر دانش‌آموزان و معلمان، افزايش اعتماد به نفس در دانش‌آموزان، توزيع صحيح دانش‌آموزان در رشته‌هاي تحصيلي و هدايت دانش‌آموزان براساس علاقه و استعداد آنها مي‌باشد.
لازم به ذكر است كه احكام پيشنهادي وزارت آموزش و پرورش در لايحه برنامه هفتم توسعه با بررسي وضعيت موجود شاخص‌ها، چالش‌هاي وزارتخانه، آسيب‌شناسي احكام برنامه‌هاي توسعه قبل و استفاده از نظر خبرگان و متخصصان تعليم و تربيت تهيه و تدوين شده است همچنين با عنايت به وجود قوانين متعدد از جمله: قانون تنظيم بخشي از مقررات مالي دولت، قانون الحاق برخي مواد به قانون تنظيم بخشي از مقررات مالي دولت (1و2)، قانون احكام دايمي برنامه‌هاي توسعه كشور و... اين وزارتخانه مي‌تواند از ظرفيت و فرصت اين قوانين براي پيشبرد امور خود بهره ببرد.
 خواهشمند است دستور فرماييد طبق قانون مطبوعات و رسانه‌ها نسبت به درج جوابيه اين مركز در همان صفحه و با همان قلم اقدام لازم صورت گيرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون