• ۱۴۰۳ سه شنبه ۶ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5606 -
  • ۱۴۰۲ پنج شنبه ۲۷ مهر

پاسخ دانشگاه آزاد به گزارش «حذف 32 هزار استاد حق‌التدريسي»

به دنبال انتشار گزارش «حذف 32 هزار استاد حق‌التدريسي» در روز 20 مهر ماه سال جاري در روزنامه اعتماد، دانشگاه آزاد جوابيه‌اي براي روزنامه فرستاد. 
«احتراما نظر به انتشار گزارشي تحت عنوان «حذف 32 هزار استاد حق‌التدريسي» در شماره 5600 به تاريخ 20/7/1402 در روزنامه اعتماد به اطلاع مي‏رساند مطابق با ماده 23 قانون مطبوعات جوابيه دانشگاه آزاد اسلامي به مطلب مذكور در صفحه اول و چهارم منتشر شود.
آنچه در اين گزارش از سوي نگارنده نوشته شده است، نه تنها قواعد حرفه‏اي روزنامه‌نگاري در آن رعايت نشده و اطلاعات نادرست در آن ديده مي‌شود، بلكه از حداقل‏هاي شناختي و عقلاني هم در جمع‌آوري و انتخاب مطالب برخوردار نيست.
جهت تنوير افكار عمومي و مخاطبان محترم روزنامه اعتماد به اطلاع مي‌رساند: 
خداوند متعال در آيه 8 سوره مائده مي‌فرمايد: «يا أيها الذِين آمنُوا كونُوا قوامِين لِلهِ شُهداء بِالْقِسْطِ ولا يجْرِمنكمْ شنآنُ قوْمٍ على ألا تعْدِلُوا  اعْدِلُوا هُو أقْربُ لِلتقْوى  واتقُوا‌ الله  إِن‌الله خبِيرٌ بِما تعْملُون».
«اي كساني‌كه ايمان آورده‌ايد! همواره براي خدا با تمام وجود قيام كنيد و به انصاف و عدالت گواهي دهيد و هرگز دشمني با قومي، شما را به بي‌عدالتي وادار نكند. به عدالت رفتار كنيد كه به تقوا نزديك‌تر است و از خداوند پروا كنيد كه همانا خدا به آنچه انجام مي‌دهيد آگاه است.»
متاسفانه گزارش مذكور يكجانبه، مغرضانه و غيرمنصفانه تنظيم شده است و جاي سوال دارد كه نگارنده اين مطلب چرا با مسوولان دانشگاه آزاد اسلامي ارتباط برقرار نكرد و اطلاعات دقيق را مطالبه نكرده است و براساس يكسري اطلاعات غيرمستند اين گزارش را تهيه كرده است كه اقدامي غيرحرفه‌اي و غيراخلاقي است. گزارش روزنامه اعتماد متاسفانه موجب شد تا رسانه‌هاي معاند مثل ايران اينترنشنال، دويچه‌وله، صداي امريكا و كيهان لندن دست به كار شده و آن را در قالب ساير جريان‌سازي‏هاي تخريبي و سياسي با هدف تحت تاثير قرار دادن افكار عمومي بازتوليد كنند؛ به‌طوري كه اين گزارش به حيثيت دانشگاه و كشور لطمه وارد كرده است. دانشگاه آزاد اسلامي براساس اهداف عاليه مندرج در سند تحول و تعالي، راه‌كنش اصلاح و كارآمدسازي نظام جذب، ارزيابي و جبران خدمات اعضاي هيات علمي با بهره‌گيري از ظرفيت الگوي شبكه‌اي دانشگاه، در نظر دارد تا در كنار اعضاي هيات علمي تمام‌وقت و پيوسته، اقدام به جلب همكاري فرهيختگان علمي كشور در چارچوب «اعضاي هيات علمي وابسته» كند. در اين گزارش با محور قرار دادن استادان حق‌التدريس تلاش به تلقين اخراج و خانه‌نشيني مدرسان و استادان در قبال تصميمات اخير دانشگاه براي ساماندهي وضعيت مدرسان حق‌التدريس تلاش شده است. به اطلاع مخاطبان روزنامه مي‌رساند عموم دانشگاه‌ها براساس نياز و ضوابط خود اقدام به جذب استاد حق‌التدريس مي‌كند و رابطه استخدامي مستمري با آنها ندارد. با اين حال دانشگاه آزاد اسلامي از بين استادان حق‌التدريس در فرآيند جذب هيات علمي وابسته مبادرت ورزيده است، بنابراين ادعاي مندرج در گزارش روزنامه اعتماد رد مي‌شود.  علاوه بر اين بهره‌گيري از دستيار آموزشي كه زيرنظر و تحت راهنمايي اساتيد صاحب كرسي به امر تدريس اهتمام مي‌ورزند كه اين امر يك قاعده رايج و جا افتاده در دانشگاه‌هاي ممتاز در كشورهاي پيشرفته است و دستيار آموزشي پس از اخذ تاييديه علمي و صلاحيت عمومي به امر تدريس مي‌پردازد. نكته ديگر، يكي از اهداف هيات علمي وابسته در دانشگاه آزاد اسلامي، استفاده از افراد جوان و به‌روز براي آموزش جوانان است تا بتوان از اساتيدي بهره برد كه فاصله سني كمتري با دانشجويان داشته و با مفاهيم جديد آشنا باشند و از شيوه‌هاي نوين آموزشي و پژوهشي استفاده كنند.
بر همين اساس هيات علمي دانشگاه آزاد اسلامي به دو دسته هيات علمي «پيوسته» و «وابسته» تقسيم شده است. هيات علمي پيوسته هيات علمي‌اي است كه به صورت تمام وقت و به عنوان شغل اول در خدمت دانشگاه آزاد اسلامي است و اين اعضا به دليل كيفيت بخشي و نياز و ظرفيت واحدها به صورت الف و ب تعريف مي‌شوند.
اعضاي هيات علمي وابسته افرادي هستند كه براي مدت زمان كمتري از همكاري در خدمت دانشگاه آزاد هستند و حداكثر زمان تدريس آنها ۸ ساعت است و حتي ممكن است در يك ترم تدريس هم نداشته باشند اما به عنوان عضو هيات علمي به خدمات مشاوره‌اي و پژوهشي مي‌پردازند.
در حقيقت دانشگاه آزاد اسلامي بر آن شده است تا به‏جاي مدرسين حق‌التدريس كه هيچ‌گونه تعلق سازماني به دانشگاه نداشته و همكاري ترميك و منقطع با دانشگاه داشته‌اند، اقدام به‌كارگيري اساتيد به شكل هيات علمي وابسته نمايد. اساتيدي كه به واسطه انجام مصاحبه‌هاي علمي هم از توانايي علمي برخوردار هستند و هم احساس تعلق سازماني به دانشگاه دارند. هيات علمي وابسته مي‌تواند نيازهاي آموزشي، پژوهشي، كارآفريني، ارتباط با صنعت و جامعه، طرح‌هاي پژوهشي و مسائل فرهنگي را برطرف كند اما در حال حاضر و در مرحله اول به دنبال جذب كساني هستيم كه نيازهاي آموزشي دانشگاه آزاد اسلامي را برطرف كنند. به تبع عضو هيات علمي بودن مي‌توانند در چارچوب مقررات مربوطه به راهنمايي، مشاوره و داوري رساله‌هاي علمي بپردازند. اين درحالي است كه هيات علمي وابسته در چارچوب آيين‌نامه مربوطه از نظام ارتقا و ترفيع برخوردار شده و طبعا از امتيازات آن برخوردار مي‌شوند و حقوق و مزاياي آنها به صورت ماهانه پرداخت مي‌شود و همانند استادان حق‌التدريس ديگر مشكل پرداختي حقوق، بيمه و ماليات نخواهند داشت. اين افراد در اجراي طرح‌هاي تحقيقاتي درون دانشگاهي و برون دانشگاهي مشاركت جدي و موثر داشته باشند. اميد داريم اين رسانه بيش از پيش در جهت اطلاع‌رساني صحيح و حرفه‌اي مبادرت ورزد و اخلاق حرفه‌اي را سرلوحه كار خود قرار دهد. به اطلاع مي‏رساند در صورت عدم درج جوابيه، دانشگاه آزاد اسلامي به منظور احقاق حقوق خود از مراجع قانوني اقدام خواهد كرد.
سيدامير محجوب
مديركل روابط عمومي دانشگاه آزاد اسلامي»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون