• ۱۴۰۳ جمعه ۱۵ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5611 -
  • ۱۴۰۲ چهارشنبه ۳ آبان

تجليل از ويم وندرس در جشنواره توكيو

ويم وندرس و ژانگ ييمو ۲ چهره مهم جشنواره فيلم توكيو ۲۰۲۳ هستند. به گزارش مهر و به نقل از ورايتي، در مراسم افتتاحيه سي و ششمين دوره جشنواره فيلم توكيو، ويم وندرس، كارگردان سرشناس آلماني، بازيگران و عوامل فيلم «روزهاي عالي» را در فضاي باز جشنواره معرفي و تشويق كرد. وي پس از سال‌ها بار ديگر روي صحنه سينما تاكارازوكا توكيو حاضر شد و گفت: وقتي «روزهاي عالي» را مي‌ساختم، رويايم اين بود فيلمي بسازم كه در جشنواره كن به خوبي ديده شود. رويايم اين بود كه فيلمم برنده جايزه بهترين بازيگري شود، اما من حتي جرات نداشتم به خودم اجازه بدهم اين رويا را در سر بپرورانم كه اين فيلم به عنوان نماينده ژاپن به اسكار بين‌المللي معرفي شود. در عين حال آرزو داشتم كه اين فيلم به عنوان افتتاحيه جشنواره توكيو انتخاب شود و براي تماشاگران ژاپني به نمايش درآيد كه از خواب بيدار شدم و ديدم شما اينجا هستيد.
وندرس كه به تازگي در جشنواره لومير فرانسه تجليل شده است، احتمالا در روزهاي آينده در پايتخت ژاپن بيشتر هم ديده مي‌شود، زيرا وي علاوه بر كارگرداني فيلم افتتاحيه، به عنوان رييس هيات داوران مسابقه در جشنواره حضور دارد و در عين حال در مراسم اداي احترام به استاد فقيد سينماي ژاپن ياسوجيرو اوزو حضور خواهد داشت.
وندرس بارها گفته است اوزو كه ۶۰ سال پيش در سال ۱۹۶۳ درگذشت، الهام‌بخش و استاد وي در دنياي فيلمسازي بوده است. اينكه وندرس امسال فيلم «روزهاي عالي» را دارد كه به عنوان بهترين فيلم داستاني وي در سال‌هاي اخير شناخته شده، از ديدگاه برگزاركنندگان جشنواره توكيو يك همزماني عالي است.
جشنواره توكيو امسال در عين حال پر از فيلم‌هاي چيني است و در مراسم افتتاحيه جشنواره كارگردان چيني ژانگ ييمو با جايزه يك عمر دستاورد تجليل شد.
ژانگ كه پيش از اين ۲ بار در جشنواره توكيو شركت كرده بود، گفت: اين براي من شروع جديدي است، يك‌بار ۳۶ سال پيش و سپس ۱۸ سال بعد در اين جشنواره بودم.
در همين حال كيشيدا فوميو، نخست وزير ژاپن در پيام ويديويي سالانه‌اش به جشنواره كه در مراسم افتتاحيه پخش شد از اوزو، وندرس و ياكوشو كوجي بازيگر نقش اول «روزهاي عالي» تجليل كرد و سينماي ايتاليا را ستود. جشنواره توكيو اوايل امسال قرارداد همكاري مشترك دوجانبه با ايتاليا امضا كرده است. وي گفت: نسل جوان‌تري از فيلمسازان ژاپني مشاركت خود را در توليد فيلم‌هاي فرامرزي و جمع‌آوري سرمايه افزايش مي‌دهند. آندو هيروياسو، رييس جشنواره هم گفت: بسيار خوشحالم كه امسال مي‌توانيم از ۲۰۰۰ مهمان از خارج از كشور پذيرايي كنيم. سال گذشته به دليل محدوديت‌هاي مختلف، تعداد مهمانان خارجي تنها حدود ۱۰۰ نفر بود. وي همچنين بابت مراسم فرش قرمز افتتاحيه كه كندتر از معمول برگزار و موجب ناراحتي برخي مهمانانش شد، عذرخواهي كرد. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون