• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۵ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5616 -
  • ۱۴۰۲ سه شنبه ۹ آبان

وزير امور خارجه ايران از احتمال باز شدن جبهه‌هاي نبرد جديد در صورت ادامه نبرد خبر داد

حماس، جهاد اسلامي و حزب‌الله نه از ما دستور مي‌گيرند نه ما به آنها دستور مي‌دهيم

گروه سياسي|«حماس، حزب‌الله و جهاد اسلامي نه از ما دستور مي‌گيرند و نه ما به آنها دستور مي‌دهيم.» اين عباراتي است كه وزير خارجه كشورمان در پاسخ به پرسشي در خصوص تداوم نبرد در منطقه بيان مي‌كند. اميرعبداللهيان مي‌گويد: من نمي‌توانم وارد جزييات نظامي شوم چون متخصص مباحث نظامي نيستم ولي اگر اسراييلي‌ها جنگ را متوقف نكنند و به كشتار و جنايت‌هاي‌شان ادامه دهند، باز شدن جبهه‌هاي جديد غيرقابل اجتناب است و آن موقع، رژيم اسراييل در شرايط جديدي قرار مي‌گيرد كه قطعا از اقدامات خودش پشيمان خواهد شد. وزير خارجه كشورمان گفت: بر اساس اطلاعاتي كه ما داريم، مديريت جنگ در غزه در اختيار امريكا است و اسراييل به نيابت از امريكا، اين جنگ را انجام مي‌دهد ولي مديريت جنگ با نظاميان امريكا است چون در داخل رژيم اسراييل وضعيت فروريخته‌اي وجود دارد.
حسين اميرعبداللهيان در گفت‌وگو با بلومبرگ تاكيد كرد: اگر اسراييلي‌ها جنگ را متوقف نكنند و به كشتار و جنايت‌هاي‌شان ادامه دهند، باز شدن جبهه‌هاي جديد غيرقابل اجتناب است و آن موقع، رژيم اسراييل در شرايط جديدي قرار مي‌گيرد كه قطعا از اقدامات خودش پشيمان خواهد شد.
خبرنگار بلومبرگ به عنوان نخستين سوال از وزير خارجه ايران پرسيد كه اتفاقات مهمي در ۴۸ ساعت اخير رخ داده و پاسخ ايران به حمله امريكا به شرق سوريه و هدف گرفتن مواضع ايران پس از سخنراني او در مجمع عمومي سازمان ملل چيست؟
وزير امور خارجه ايران پاسخ داد: اولا شما گفتيد اتفاقات مهمي در ۴۸ ساعت گذشته رخ  داد، من فكر مي‌كنم اين اتفاق مهم در مجمع عمومي سازمان ملل روي داد و به هرحال بعد از چالشي كه بين بعضي از كنشگران اصلي و اعضايي كه داراي حق وتو در شوراي امنيت سازمان ملل هستند، هيچ قطعنامه‌اي كه به آتش‌بس و مسائل انسان‌دوستانه در مورد فلسطين توجه كند، در سه هفته گذشته صادر نشد، روز جمعه در مجمع عمومي سازمان ملل بالاخره يك قطعنامه با راي ۱۲۰ كشور صادر شد كه هم به موضوع آتش‌بس انساني توجه دارد و هم مسائل انسان‌دوستانه. اين اتفاق خوبي است كه در سازمان ملل رخ داده است اما در مورد سوال شما اولا ادعاي دولت امريكا، ادعاي نادرستي است. زماني كه داعش در منطقه ما فعال شد، در عراق و سوريه گروه‌هايي براي مبارزه با تروريسم شكل گرفت. اين گروه‌ها در راستاي امنيت كشورشان اقدام مي‌كنند. اين گروه‌ها مرتبط با كشورهاي خود در منطقه هستند  نه از جمهوري اسلامي ايران دستور مي‌گيرند و نه ما دستور‌العملي به آنها مي‌دهيم. طرف امريكايي مدعي است اين گروه‌ها مرتبط با ايران هستند. اين گروه‌ها راسا خودشان تصميم مي‌گيرند و اقدام مي‌كنند.
خبرنگار بلومبرگ پرسيد شما مي‌گوييد آنها خودشان تصميم مي‌گيرند ولي شما به حماس و حزب‌الله نزديك هستيد، آيا بر اين گروه‌ها تاثيري داريد؟
وزير خارجه ايران پاسخ داد: من از حماس و حزب‌الله صحبت نكردم. از گروه‌هايي مي‌گويم كه امريكا مدعي است در عراق و سوريه، منافع او را هدف قرار داده‌اند.
حماس و حزب‌الله گروه‌هاي آزادي‌بخشي هستند كه براي امنيت سرزمين فلسطين و لبنان تلاش مي‌كنند. ما رابطه سياسي قوي با آنها داريم. در مورد حماس مايلم اين نكته را اشاره كنم كه حماس از نظر ما، يك جنبش آزادي‌بخش در مقابل اشغالگري است.
بلومبرگ درباره اظهارات اميرعبداللهيان در مجمع عمومي سازمان ملل و هشدارش به امريكا مبني بر اينكه اگر نسل‌كشي در غزه ادامه يابد، خود نيز از اين آتش در امان نخواهند بود، پرسيد و گفت كه منظور شما چيست؟
وزير خارجه ايران پاسخ داد: الان چه وضعيتي در منطقه وجود دارد. رژيم اسراييل و شخص نتانياهو يك جنگ گسترده‌اي را عليه غيرنظاميان در غزه 
به راه انداخته‌اند. يك نسل‌كشي و جنايت جنگي كه در كمتر از سه هفته، هفت هزار و ۳۰۰ غيرنظامي شامل ۶۴درصد از زنان و كودكان را به شهادت رسانده‌اند.
امريكا به‌طور كامل در كنار رژيم اسراييل قرار گرفته درحالي كه به ايران توصيه مي‌كند خويشتنداري كند. كاخ سفيد به ما پيام مي‌دهد كه ما به عنوان امريكا به دنبال گسترش دامنه جنگ نيستيم و از ايران مي‌خواهيم خويشتنداري كند. درحالي كه خودش خويشتنداري نمي‌كند و در كنار يك طرف جنگ، قرار گرفته است، آن هم در كنار يك رژيم اشغالگر قرار گرفته است. 
بلومبرگ پرسيد كه رييس‌جمهور امريكا معتقد است اسراييل حق دفاع از شهروندان خود را دارد در حالي كه تمام تلاش خود را براي محافظت از غيرنظاميان انجام مي‌دهد. اين خبرنگار خواستار توضيح اميرعبداللهيان درباره سخن و هشدارش خطاب به امريكايي‌ها شد.
وزير امور خارجه پاسخ داد: جمله‌اي را كه گفتم در مصاحبه با شما تكرار مي‌كنم. امريكا ديگران را توصيه به خويشتنداري مي‌كند اما خودش به‌طور كامل در كنار اسراييل كه از نظر حقوق بين‌الملل، قدرت اشغالگر شناخته مي‌شود، قرار دارد. اگر رفتار امريكا را طي سه هفته گذشته مرور كنيد، حضور تمام‌عيار امريكا در كنار رژيم اشغالگر اسراييل باعث افزايش شدت جنگ و افزايش كشتار زنان و كودكان و غيرنظاميان شده است. ادامه اين روش يعني كنترل در منطقه از دست همه طرف‌ها مي‌تواند خارج شود، در حالتي كه امريكا اين رويه و رفتار را بخواهد ادامه دهد، توسعه جنگ و باز شدن جبهه‌هاي جديد، امري اجتناب‌ناپذير است و در آن حالت، دود اين جنگ به چشم امريكا هم خواهد رفت.
بلومبرگ درباره اقدام ايران براي كاهش تنش سوال كرد كه وزير خارجه ايران پاسخ داد: اولا توصيه ما اين است كه امريكا منصفانه برخورد كند. قرار گرفتن در كنار يك طرف جنگ آن هم طرف اشغالگر حمايت عملي از كشته شدن هفت هزار و ۳۰۰ زن و كودك و غيرنظامي فلسطيني است، اين امر اعتبار امريكا را نه تنها در منطقه بلكه در جهان با چالش جدي مواجه كرده است. جمهوري اسلامي ايران همواره نقش سازنده در منطقه ايفا كرده است . ما معتقديم راهكار، تداوم جنگ نيست بلكه تمركز بر راه‌حل سياسي است.
بلومبرگ پرسيد كه دبيركل سازمان ملل حملات ۷ اكتبر را محكوم كرده، گروگانگيري غيرنظاميان و پرتاب موشك عليه آنان. شما گفتيد كه حماس آمادگي دارد گروگان‌هاي غيرنظامي را با ۶ هزار اسير فلسطيني مبادله كند، اين اتفاق چقدر مي‌تواند سريع روي دهد؟
اميرعبداللهيان پاسخ داد: اولا بايد به ريشه اين وضعيت نگاه كنيد. اشغالگري اسراييل ريشه اصلي بحران است. نكته دوم اينكه ما هيچ‌گاه از كشتار غيرنظاميان و زنان و كودكان در هيچ جاي دنيا حمايت نكرده و نمي‌كنيم. نكته سوم اينكه اقدام حماس در مقابله با قدرت اشغالگر در چارچوب حقوق بين‌الملل انجام شده است اما راهكار، تشديد جنگ نيست. راهكار، ادامه اين وضعيت نيست. ادامه اين وضعيت يعني بشكه باروت در منطقه منفجر خواهد شد.
بلومبرگ درباره وضعيت كنوني و آزادي اسرا و تنش‌زدايي در اين زمينه سوال كرد كه وزير خارجه ايران پاسخ داد: كمتر از دو هفته پيش در قطر با رهبر سياسي حماس ملاقات داشتم و به او پيشنهاد كرديم نسبت به آزادي اسراي غيرنظامي بررسي و اقدام كند. رهبر سياسي حماس اين ايده را پذيرفت و اعلام آمادگي كرد كه نسبت به آزادسازي اسراي غيرنظامي اقدام مي‌كنند.
بلومبرگ سوال كرد كه چه تعداد و چه زماني آزاد خواهند شد؟
اميرعبداللهيان پاسخ داد: من اين سخن را از زبان آقاي اسماعيل هنيه شنيدم كه گفت ما آمادگي داريم همه اسراي غيرنظامي كه در غزه هستند را آزاد كنيم.  اما حتما آزادي اسرا نياز به يك آتش‌بس و ترتيباتي دارد تا بتوانند نظامي‌ها را از غيرنظامي‌ها شناسايي و سپس اقدام كنند.
بلومبرگ درباره راه‌هاي رسيدن به آتش‌بس و كمك ايران در اين زمينه پرسيد.
اميرعبداللهيان پاسخ داد: فكر مي‌كنم اولا اين امكان بايد فراهم شود كه يك آتش‌بس فوري براي ارسال گسترده كمك‌هاي انسان‌دوستانه برقرار شود يعني حملات سازمان يافته رژيم اسراييل عليه غيرنظاميان متوقف شود و در سايه اين آتش‌بس، ضمن ورود كمك‌هاي انساني، اسراي غيرنظامي تحويل صليب‌سرخ شوند.
بلومبرگ سوال كرد تا زماني كه آتش‌بس معتبري وجود نداشته باشد، آزادي اسرا وجود ندارد؟
وزير خارجه ايران پاسخ داد: واقعيت اين است آقاي اسماعيل هنيه به من گفت مگر در سايه بمباران شديد، امكان تفكيك اسراي نظامي از غيرنظامي وجود دارد؟ طبعا نه.
دوباره بلومبرگ درباره آزادي اسراي نظامي و زمان آزادي آنها پرسيد كه اميرعبداللهيان پاسخ داد: اين را بايد خود حماس تصميم بگيرد ولي من فكر مي‌كنم مساله ديگري كه وجود دارد، وجود ۶ هزار اسير فلسطيني در زندان‌هاي رژيم اسراييل است. ممكن است در مرحله تبادل اسراي نظامي، بحث چگونگي آزادسازي اسراي فلسطيني بين حماس و طرف مقابل مطرح شود. اين چيزي است كه حماس بايد درموردش تصميم بگيرد، ولي نكته مهم اين است كه ما در راه‌حل سياسي كه حقوق ملت فلسطين هم ديده شود و مانع گسترش جنگ شود، مي‌توانيم نقش ايفا كنيم.
بلومبرگ درباره واكنش به تشديد حملات اسراييل پرسيد كه وزير خارجه ايران پاسخ داد: من نمي‌توانم وارد جزييات نظامي شوم چون متخصص مباحث نظامي نيستم ولي اگر اسراييلي‌ها جنگ را متوقف نكنند و به كشتار و جنايت‌هاي‌شان ادامه دهند، باز شدن جبهه‌هاي جديد غيرقابل اجتناب است و آن موقع، رژيم اسراييل در شرايط جديدي قرار مي‌گيرد كه قطعا از اقدامات خودش پشيمان خواهد شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون