• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۵ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5616 -
  • ۱۴۰۲ سه شنبه ۹ آبان

فرآيند گرفتن استعلام‌ها از دستگاه‌هاي پنج‌گانه در حال انجام است

لايحه حجاب و عفاف در اختيار مجلس است

سخنگوي شوراي نگهبان گفت: هيات‌هاي اجرايي در فرمانداري‌ها و حوزه‌هاي انتخابيه كار خود را آغاز كرده‌اند و استعلام‌ها از دستگاه‌هاي پنج‌گانه كه در قانون آمده، در حال انجام است.
هادي طحان‌نظيف، عضو حقوقدان و سخنگوي شوراي نگهبان پس از پايان يافتن مهلت ثبت‌نام انتخابات دوازدهمين دوره مجلس در گفت‌وگويي تلويزيوني به سوال مجري اين برنامه درباره فرآيندهاي پيش‌ثبت‌نام و ثبت‌نام انتخابات مجلس دوازدهم كه در روزهاي گذشته به پايان رسيد، پاسخ داد و بيان كرد: خوشبختانه هر دو فرآيند با استقبال متقاضيان و داوطلبان بسياري روبه‌رو شد. در مرحله پيش‌ثبت‌نام ۴۹ هزار نفر نام‌نويسي كردند و در مرحله بعد نيز حدود ۲۵ هزار نفر ثبت‌نام كردند كه اين ارقام براي نخستين‌بار شكل گرفتند.
وي با بيان اينكه فرآيند پيش‌ثبت‌نام در انتخابات مجلس براي نخستين‌بار اجرا شد، عنوان كرد: افراد در آن مرحله مدارك عيني و شكلي خود را در سامانه‌اي كه وزارت كشور طراحي و پيش‌بيني كرده بود، بارگذاري كردند. سپس آن مدارك براي مراجع و دستگاه‌هاي شش‌گانه كه در قانون از آنها نام برده شده است، ارسال شد تا مورد استعلام قرار بگيرند؛ به‌طور مثال در حوزه نظام وظيفه براي آقايان مدارك براي فرماندهي انتظامي، در حوزه قضايي مدارك براي قوه قضاييه و در حوزه تحصيلات مدارك براي وزارت علوم، وزارت بهداشت، دانشگاه آزاد و حوزه‌هاي علميه حسب مورد ارسال شد. طحان‌نظيف با تاكيد بر اينكه در مرحله پيش ثبت‌نام افراد به‌طور مستقيم با دستگاه‌ها و مراجع تخصصي روبه‌رو بودند، اظهار داشت: اگر مدركي از سوي نهاد و مرجع مربوط مورد تاييد قرار نمي‌گرفت، فرد فرصت داشت تا اعتراض كند و دستگاه مربوطه نيز موظف به بررسي اعتراض بود. اين عضو حقوقدان شوراي نگهبان درباره مرحله ثبت‌نام كه از روز ۲۷ مهر تا روز ۳ آبان (به مدت يك هفته) به اجرا گذاشته شد و قريب به ۲۵ هزار نفر ثبت‌نام كردند، گفت: اين تعداد ثبت‌نام بي‌سابقه بود. شورا در فرآيندهاي پيش‌ثبت‌نام و ثبت‌نام ورود ماهوي به استعلام‌ها نداشت اما از آنجايي كه اين شورا طبق قانون ناظر انتخابات است، بر فرآيندها و روندها نظارت كرد تا روندها و فرآيندها بر اساس قانون انجام بگيرد. اگر مساله، ابهام و نكته‌اي هم درباره فرآيندها پيش مي‌آمد، در جلسات كارشناسي بررسي و رسيدگي مي‌شد و نكات را به وزارت كشور متذكر مي‌شديم. لذا در نهايت هر دو مرحله مورد پذيرش هيات مركزي نظارت بر انتخابات قرار گرفت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون