• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۷ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5621 -
  • ۱۴۰۲ دوشنبه ۱۵ آبان

«اعتماد» مهم‌ترين تحولات جنگ غزه را بررسي مي‌كند

سرگيجه بايدن با اسراييل

گروه جهان

جو بايدن، رييس‌جمهوري امريكا در تلاش براي متعادل‌سازي سياست دولتش در قبال جنگ ميان رژيم صهيونيستي و حماس است، زيرا او از يكسو اكنون تحت انتقادات شديد به واسطه اقدامات اسراييل در كشتار غيرنظاميان غزه قرار دارد و از سوي ديگر ناچار است كه از مهم‌ترين متحد خود در خاورميانه نيز حمايت كند.
در همين رابطه طبق گزارشي كه به تازگي نيوزويك منتشر كرده، هفته گذشته وقتي از بايدن خواسته شد تا با آتش‌بس در غزه موافقت كند، او مدعي شد كه از يك وقفه كوتاه‌مدت بشردوستانه حمايت مي‌كند، زيرا وضعيت فعلي بسيار پيچيده است. برخي اين موضوع را تلاشي از سوي بايدن براي تعديل حمايت عمومي خود از اسراييل مي‌دانند؛ رژيمي كه در طول يك ماه گذشته حملات بي‌اماني را به غزه انجام داده و جان بيش از 9500 نفر از فلسطينيان ساكن در اين منطقه را گرفته است. لذا او اكنون در آستانه يك‌سال مانده به انتخابات رياست‌جمهوري، نه تنها با اعتراض و تظاهرات طرفداران فلسطين در داخل امريكا مواجه شده، بلكه جناحي از دموكرات‌ها نيز از وي به واسطه مماشات در قبال كشتار مردم غزه به ‌شدت انتقاد مي‌كنند.

دو راهي حمايت يا عدم حمايت از نتانياهو

در همين رابطه مكس آبراهمز، استاد علوم سياسي در دانشگاه نورث ايسترن معتقد است: بايدن فشار فزاينده‌اي از طرف حزب خود براي اعمال فشار روي اسراييل و توقف جنگ حس مي‌كند. اين در حالي است كه در دو هفته نخست شروع جنگ غزه بايدن تاكيد مي‌كرد، اسراييل حق دارد از خود دفاع كند، اما اكنون حمايت او از رژيم صهيونيستي به ديوار محكمي برخورد كرده، زيرا صحبت‌هاي او به اين معناست كه اسراييل براي دفاع از خود مي‌تواند هر نوع وحشي‌گري را انجام دهد. در واقع از همين زمان است كه گروهي از نمايندگان دموكرات مانند رشيده طالب كه تبار فلسطيني دارد، ايلهان عمر و الكساندريا اوكاسيو كورتز به صراحت از بايدن خواسته‌اند تا با ايجاد يك آتش‌بس، سطح بحران را مهار كند.
اين مساله زماني حايز اهميت است كه بدانيم پايگاه راي دموكرات‌هاي جوان مانند رشيده طالب و ايلهان عمر در ميان طرفداران حزب دموكرات بسيار حايز اهميت است. در نتيجه اكنون شاهد هستيم كه لفاظي‌هاي بايدن كمتر از گذشته شده و حالا مقامات دولتش روي ارايه كمك‌هاي بشردوستانه به مردم غزه تاكيد بيشتري دارند. در همين راستا بود كه او چهارشنبه هفته گذشته گفت: از دست دادن زندگي هر بي‌گناهي يك تراژدي است. ما براي اين مرگ‌ها غمگين هستيم. با اين حال نكته مهم ديگري نيز وجود دارد؛ اينكه بايدن در صورت كاهش حمايت خود از اسراييل پايگاه راي خود را در ميان يهوديان از دست خواهد داد. به خصوص اينكه جمهوري‌خواهان كه به صورت سنتي طرفدار اسراييل هستند، مي‌توانند در سال منتهي به انتخابات از چنين اهرمي در جهت حمله به بايدن و جلب آراي بيشتر در سبد راي خود استفاده كنند.
در اين رابطه جولي نورمن، استاد علوم سياسي و روابط بين‌الملل در دانشگاه لندن به نيوزويك مي‌گويد: بايدن احتمالا مي‌داند كه هرگز با موضوعي به اين پيچيدگي برخورد نكرده است. در نتيجه از آنجا كه نمي‌تواند تمامي اعضاي حزب خود را راضي نگه دارد، احتمالا به دنبال اين است كه نظر دموكرات‌هاي سنتي را كه طرفدار حمايت از اسراييل هستند به دست آورده و تا حدودي نيز موفق به مهار جمهوري‌خواهان شود.
 در واقع اكنون وضعيت به گونه‌اي رقم خورده كه قابل مقايسه با قبل نيست. امروز اسراييلي‌ها تمامي موازين بين‌المللي و حقوق بشري را در غزه زير پا گذاشته و مدعي هستند كه قصد دارند حماس را از بين ببرند. از سوي ديگر امريكا نيز تاكنون با هرگونه آتش‌بس در غزه مخالفت كرده، زيرا كه كارشناسان و برخي مقامات امريكايي معتقدند كه هر گونه آتش‌بس به تقويت و امكان سازماندهي بيشتر حماس منجر خواهد شد. بنابراين ادامه جنگ به معناي افزايش تلفات غيرنظاميان است كه به‌طور قطع براي امريكا به عنوان حامي اسراييل وجهه بين‌المللي بدي برجاي خواهد گذاشت.
در اين رابطه نورمن معتقد است كه دولت بايدن از ابتدا براي خروج شهروندان امريكايي از غزه با فشار مواجه بود؛ همچنين او بايد نشان مي‌داد كه بين اعضاي جنبش حماس و غيرنظاميان تفاوت قائل مي‌شود تا بتواند از سطح واكنش‌هاي منطقه‌اي جلوگيري كند. با اين حال صرف‌نظر از نيات بايدن، او در موقعيت هولناكي قرار گرفته، زيرا اگر بخواهد جانب فلسطينيان را بگيرد با فشار و خشم جناح مقابل مواجه مي‌شود. همچنين او اگر قصد داشته باشد همچنان از اسراييل حمايت كند، وضعيتش در ميان افكار عمومي و برخي هم‌حزبي‌هايش با چالشي جدي روبه‌رو خواهد شد. حتي در اين ميان تلاش براي گرفتن ميانه ماجرا هم به‌طور قطع خشم هر دو طرف را عليه او برمي‌انگيزد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون