• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۷ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5621 -
  • ۱۴۰۲ دوشنبه ۱۵ آبان

همه جور مواد غذايي هست اما پول خريدش نيست

رييس اتحاديه بنكداران مواد غذايي از كاهش قدرت خريد مردم براي انواع مواد غذايي خبر مي‌دهد. به گفته وي با وجود توزيع انواع كالا، تقاضا ضعيف و اين امر به ركود بازار انجاميده است. رضا كنگري، در گفت‌وگو با ايلنا از كاهش قدرت خريد مواد غذايي مردم گفت و توضيح داد: در عرضه انواع كالا در بازار مواد غذايي مشكلي وجود ندارد، انواع كالاها توزيع مي‌شود و در دسترس است اما قدرت خريد مردم در پي تورم و گراني كالاها پايين آمده و اين موضوع بازار را راكد كرده است. وي افزود: هزينه‌هاي توليد بالا رفته و اين به گراني محصولات نهايي انجاميده، درحالي كه درآمد مردم به اندازه هزينه‌هاي توليد افزايش نداشته است، درنتيجه تقاضا براي مواد غذايي به سمت و سوي كالاهاي اساسي سوق پيدا كرده و از تنقلات فاصله گرفته است. كنگري تصريح كرد: در ميان اقلام اساسي نيز با توجه به كاهش قدرت خريد، تقاضا براي اقلام اساسي ارزان‌قيمت افزايش پيدا كرده است، به ‌طور مثال وقتي قدرت خريد مردم براي گوشت پايين آمده و در مقابل تقاضا براي سويا بالا رفته تا جايگزين گوشت باشد. همچنين تقاضا براي انواع نوشيدني‌ها و تنقلات مانند كيك، كلوچه و مانند اينها كم شده است. رييس اتحاديه بنكداران مواد غذايي ادامه داد: همه مشكلات امروز بازار مواد غذايي از كمبود تقاضا ناشي شده، در عرضه مشكلي نيست. قيمت‌ها در ثبات است و نوسان خاصي در نرخ انواع كالا در سال جاري مشاهده نشده است. 
كنگري در ادامه از كاهش قيمت دو مورد از كالاهاي اساسي در گروه مواد غذايي خبر داد و گفت: روغن و برنج در سال جاري كاهش قيمت داشته است. برنج ايراني امسال 35 تا 40درصد ارزان‌تر از پارسال شده، اين كاهش تقاضا هم در پي مازاد عرضه اتفاق افتاده اما با وجود كاهش قيمت برنج بازار آن همچنان راكد است و براي برنج ارزان‌قيمت هم تقاضاي چشمگيري وجود ندارد. وي افزود: روغن نيز در سال جاري كاهش 10 تا 15درصدي قيمت را تجربه كرده است. با اين حال بازار روغن هم مانند برنج به دليل نبود تقاضا در برابر عرضه از تعادل برخوردار نيست.
رييس اتحاديه بنكداران مواد غذايي خاطرنشان كرد: در پي كاهش تقاضاي داخلي توليدكنندگان به عرضه كالا در بازارهاي خارجي و صادرات مي‌انديشند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون