• ۱۴۰۳ شنبه ۲۸ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5627 -
  • ۱۴۰۲ دوشنبه ۲۲ آبان

تقاضا براي نان فانتزي 20 درصد آب رفت

رييس اتحاديه نان‌هاي فانتزي تهران از افزايش 15 درصدي قيمت نان‌هاي صنعتي در سال جاري گفت و تصريح كرد كه اين ميزان از افزايش مطلوب نانوايان نيست و به اقتضاي كشش بازار بوده است. وي همچنين كاهش عرضه و افزايش قيمت نان‌هاي صنعتي را با آغاز صادرات آن مردود دانست.
محمدجواد كرمي رييس اتحاديه نان‌هاي فانتزي (حجيم و نيمه‌حجيم) تهران در گفت‌وگو با ايلنا در تشريح فضاي كنوني بازار اين اقلام گفت: در ارديبهشت سال 1401 با حذف يارانه و آزادسازي عرضه آرد مصرفي در توليد نان‌هاي حجيم و صنعتي، تقاضا براي اين نان‌ها تا 50 درصد كم شد چون قيمت آرد 10 برابر بالا رفته و در پي آن قيمت انواع نان صنعتي به يك‌باره تا سه برابر جهش يافته بود، اتفاقي كه در آن مقطع نانوايان را با چالش روبه‌رو كرد.
وي افزود: با اين حال اين جريان شديد كاهش تقاضا تداوم نداشت و در ادامه سال گذشته مصرف‌كنندگان خريد نان‌هاي صنعتي را از سر گرفتند هر چند شمار آنها در مقايسه با قبل از آزادسازي به ‌طور كلي 20 درصد كاهش يافت.
كرمي ادامه داد: در اوايل سال 1402 با افزايش قيمت مواد اوليه توليد مانند شكر، روغن، خمير مايه، بهبود‌دهنده‌ها، دستمزد نيروي انساني و... باز هم قيمت نان‌هاي صنعتي 15 درصد افزايش پيدا كرد، با اين حال اين افزايش قيمت ديگر به كاهش تقاضا نينجاميد چون نانوايي‌ها قيمت نان را متناسب با كشش بازار افزايش داده بودند و حاضر به كاهش سود براي بقاي كسب و كار خود شدند، در واقع با افزايش هزينه‌هاي توليد در سال جاري جهش قيمت 30 تا 35 درصدي نان صنعتي مطلوب نانوايان بود اما افزايش قيمت تا اين اندازه مي‌توانست تقاضا را تا جايي پايين آورد كه به حذف كسب و كار آنها منتهي شود.
رييس اتحاديه نان‌هاي فانتزي تصريح كرد: با حذف يارانه آرد بازار نان صنعتي بسيار رقابتي شده علاوه بر اينكه اين بازار رقيب قدرتمندي به نام نان‌هاي سنتي دارد. سهم نان‌هاي صنعتي از كل مصرف نان كشور تنها 10 درصد است، اين در حالي است كه نانوايي‌هاي سنتي هر كيسه آرد 40 كيلويي را 30 هزار تومان مي‌خرند در حالي كه نانوايي‌هاي صنعتي همين مقدار را 640 هزار تومان مي‌خرند.
وي در تشريح آخرين وضعيت صادرات نان ايران توضيح داد: دولت حدود يك ماه پيش اعلام كرد نان‌هاي صنعتي كه در توليد آنها از آرد آزاد استفاده مي‌شود اجازه صادرات يافته‌اند كه البته همه نان‌هاي صنعتي با آرد آزاد توليد مي‌شود.
كرمي در ذكر مقاصد احتمالي صادرات نان ايران از كشورهاي حوزه خليج فارس، افغانستان، سوريه و عراق نام برد و افزود: پيش از اين هيچگاه صادرات نان از ايران مجاز نبود، هنوز هم اقدامي در اين راستا صورت نگرفته و فعلا تنها مصوبه آن ابلاغ شده است.
رييس اتحاديه نان‌هاي فانتزي در پاسخ به اين پرسش كه ممكن است صادرات نان‌هاي صنعتي به افزايش قيمت يا كاهش عرضه آن در داخل كشور بينجامد يا نه؟ گفت: هر قدر هم صادرات سودده و ارزآور باشد، بازار داخل براي نانوايان ايراني در اولويت است و همچنان بر حفظ اين بازار اصرار دارند زيرا مدت ماندگاري نان خيلي كمتر از هر كالايي و در بهترين حالت تنها 10 روز است، نان تنها كالايي است كه انبار ندارد بنابراين توليدكننده ايراني نمي‌تواند بازار داخلي را با توجه به رقابت با نان‌هاي سنتي از دست بدهد و بر بازار صادراتي متمركز شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون