• ۱۴۰۳ شنبه ۱۳ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5662 -
  • ۱۴۰۲ سه شنبه ۵ دي

معاون جنايي پرونده در گفت‌وگوي اختصاصي با «اعتماد» از جزييات قتل مرد 50 ساله در تهران مي‌گويد

مقتول، معاون يكي از شعب بانكي تهران بود

متهمان با همدستي همسر و دختر 17 ساله مقتول او را به قتل رساندند كه پس از دستگيري به زندان رجايي‌شهر منتقل شدند

گروه حوادث

اوايل مهر ماه جسد خون‌آلود مردي 50 ساله داخل اتاق خواب خانه‌اي در شمال تهران كشف شد. گزارش اين جنايت به ماموران پليس اطلاع داده مي‌شود. ماموران در بررسي‌هاي اوليه متوجه مي‌شوند اين مرد از همسر دوم خود در شرف جدايي بوده و تنها زندگي مي‌كرده، اما آخرين نفري كه در خانه مقتول حضور داشته، دختر 17 ساله او بوده است... .

ماموران پليس در تحقيقات بيشتر پي مي‌برند كه همسر مقتول با همدستي همسر موقت و دختر 17 ساله خود همسرش را به خاطر ارثيه به قتل رسانده است.

 

معاون جنايي اين پرونده در مورد اين جنايت به «اعتماد» مي‌گويد: «مقتول، معاون يكي از شعب بانكي تهران و در شمال تهران ساكن بود. از همسر اول خود جدا شده و يك دختر 17 ساله داشت. مقتول از همسر دوم خود نيز بعد از شش، هفت ماه زندگي در شرف جدايي بود. او اموال زيادي داشت. براي همين همسر اول او با دخترش تصميم گرفته بودند كه مقتول را به قتل برسانند تا صاحب تمام ارث و ميراث شوند. همسر اول مقتول پس از جدايي با مردي ازدواج موقت كرده بود كه با كمك همان مرد و دختر 17 ساله‌اش همسر خود را به قتل مي‌رساند. روز حادثه دختر مقتول به ملاقات پدرش مي‌رود و هنگام خروج در خانه را باز مي‌گذارد تا دو نفري كه توسط همسر موقت مادرش اجير شده بودند داخل خانه بروند و پدر 50 ساله او را به قتل برسانند. متهمان حدود 13 الي 14 ضربه به مقتول زده بودند. آنها بعد از دو هفته توسط كارآگاهان شناسايي و دستگير شدند. در حال حاضر نيز متهمان در زندان رجايي‌شهر هستند.»

 

علي ولي‌پورگودرزي، رييس پليس آگاهي تهران بزرگ نيز با اشاره به قتل اين مرد 50 ساله در تهران مي‌گويد: «تاكنون پنج نفر از همدستان در اين قتل دستگير شده‌اند.»

رييس پليس آگاهي پايتخت در تشريح اين خبر توضيح مي‌دهد: «اوايل مهر ماه سال جاري در پي وقوع يك فقره قتل هولناك در خانه‌اي واقع در شمال شهر تهران، موضوع رسيدگي به اين پرونده در دستوركار تيمي از كارآگاهان اداره دهم پليس آگاهي قرار گرفت.»

او در ادامه مي‌گويد: «كارآگاهان در گام نخست طي بررسي ميداني از محل وقوع جرم مشاهده كردند فردي حدودا 50 ساله در اتاق خواب خانه به صورت خون‌آلود به پهلو افتاده است. در بررسي‌هاي مقدماتي از جسد آثار جراحتي سمت راست گردن، چهار جراحت سمت چپ قفسه سينه، جراحت در پشت گردن و جراحت در سمت چپ گردن و دست چپ، جراحت سمت چپ سرشانه و آثار دفاعي در مچ دست چپ مشهود بود.»

اين مقام انتظامي در ادامه شرح مي‌دهد: «كارآگاهان در گام بعدي طي تحقيق از افراد حاضر در صحنه كه از همكاران مقتول بودند، دريافتند؛ مقتول به علت داشتن مشكلات خانوادگي، روز حادثه در محل كار حاضر نشد به همين سبب نگران و به در خانه او مراجعه كرده كه به كمك همسايگان وارد شده و با جسد خون‌آلود او مواجه شده‌اند. در ادامه از خواهر مقتول كه در صحنه جرم حضور داشت توسط كارآگاهان تحقيق به عمل آمد كه او در تحقيقات اظهار داشت «روز پيش از حادثه همسر اول مقتول كه حدودا 14 سال قبل با او متاركه كرده بود، به همراه دخترش در خانه او بوده، همسر دوم مقتول نيز 6 ماهي است كه خانه را ترك كرده و مقتول در اين مدت مجردي زندگي مي‌كرده است.»

رييس پليس آگاهي تهران بزرگ در ادامه با بيان اينكه كارآگاهان با انجام اقدامات ميداني و اطلاعاتي دريافتند كه همسر اول متهم به همراه شوهرش و دخترشان در اين قتل نقش داشته‌اند، عنوان مي‌كند: «كارآگاهان با محرز شدن دخالت همسر اول مقتول و همسرش در وقوع قتل، مخفيگاه او در غرب تهران را شناسايي كردند و طي عملياتي ضربتي و هماهنگ، زن و شوهر به همراه دختر مقتول كه با آنها زندگي مي‌كرد را دستگير و به اداره دهم پليس آگاهي انتقال دادند.»

ولي‌پورگودرزي در ادامه بيان مي‌كند: «متهمان هرگونه اطلاع يا دخالت در ارتكاب قتل را منكر شدند كه با انجام بازجويي‌هاي جداگانه و با ارايه دلايل و مدارك مستند، هر 3 نفر متهم به مشاركت در قتل اقرار كردند و در ادامه گفتند؛ انگيزه‌شان از ارتكاب قتل، به خاطر ارث و ميراث و دارايي‌هاي مقتول بوده كه پس از مرگ به تنها دخترش مي‌رسيده، درنتيجه روز واقعه 5 نفر متهم با تاكسي اينترنتي از شمال كشور به نزديكي محل سكونت مقتول واقع در تهران مراجعه كرده، شوهر همسر اول مقتول با 2 نفر از افراد اجير شده هماهنگي‌هاي لازم را انجام داده، سپس با دخترش به محل كار مقتول در يكي از بانك‌هاي دولتي در شعبه شمال شهر تهران مراجعه و مقتول پس از 6 ماه دخترش را مشاهده و با خوشحالي از آنان پذيرايي مي‌كند و قرار بر اين مي‌شود كه دختر ساعت 13 همان روز به نزد همسر اولش بازگردانده شود، پس از صرف ناهار مقتول خوابيده، دخترش، قاتلان را به خانه دعوت مي‌كند و از خانه خارج مي‌شود.»

اين مقام انتظامي در ادامه با بيان اينكه كارآگاهان طي اقدامات فني و كارآگاهي موفق شدند هويت و مخفيگاه 2 نفر از قاتلان را شناسايي كنند، اظهار مي‌كند: «كارآگاهان با انجام اقدامات گسترده و مراقبت‌هاي شبانه‌روزي 2 نفر از متهمان را در 2 عمليات غافلگيرانه و منسجم در شمال شهر تهران ساكن در يك مسافرخانه دستگير كردند و به اداره دهم پليس آگاهي انتقال دادند. متهمان در بازجويي‌هاي اوليه هرگونه آشنايي و اطلاع از قتل را انكار كرده و با ارايه دلايل و مستندات و مواجهه حضوري با متهمان به ارتكاب قتل اقرار و بيان داشتند؛ از طريق فردي با شوهر همسر اول مقتول آشنا شديم و قرار بر اين شد كه در ازاي دريافت 2 ميليارد تومان فردي را در خانه‌اش به قتل برسانيم. پس از برنامه‌ريزي‌هاي انجام شده در نهايت به كمك دختر مقتول وارد خانه شديم و پس از اينكه مقتول متوجه حضور ما شد، سعي بر اين داشت كه از دخترش محافظت كند، اما خبر نداشت كه دخترش از خانه خارج شده و با فرياد و مقاومت سعي بر غلبه به ما را داشت كه با استفاده از چاقو او را به قتل رسانديم و سپس متواري شديم.»

ولي پور گودرزي در مورد مجرمان مي‌گويد: «متهمان با صدور قرار قانوني از سوي مراجع قضايي، 2 نفر از قاتلان را به جرم قتل عمد روانه زندان و 3 نفر از متهمان (همسر اول و شوهر به همراه دخترشان) به جرم معاونت در ارتكاب قتل روانه زندان شدند.»

 

مجازات اجير كردن قاتل

گاهي افراد براي اينكه دستان خودشان به خون ديگري آلوده نشود، اقدام به اجير كردن شخص ديگر براي قتل يا جرح فرد مورد نظر مي‌كنند. در قانون سابق، كسي كه شخصي را به قتل ديگري اكراه يا دستور قتل را صادر مي‌كرد، به حبس ابد محكوم مي‌شد، اما در قانون مجازات جديد مصوب سال ۱۳۹۲، مجازات دستوردهنده حذف شده و تنها اكراه‌كننده به قتل، به حبس ابد محكوم خواهد شد. بنابراين در حال حاضر مجازات شخص دستوردهنده به قتل، تحت عنوان معاونت در قتل به عنوان تحريك يا ترغيب انجام مي‌شود. مجازات معاون در قتل عمد، حبس درجه ۲ يا ۳ است. البته اگر قاتل قصاص نشود، او به حبس يك الي دو درجه سبك‌تر از قاتل محكوم خواهد شد.

در هر حال شخصي كه دستور را اجرا مي‌كند، محكوم به قصاص خواهد شد. همچنين اگر دستوردهنده، قاتل را اكراه كند، او به حبس ابد محكوم خواهد شد.

به‌طور مثال اگر ۴ مرد، مشتركا اقدام به قتل مرد ديگري كنند، اولياي دم مي‌توانند همه را بدون دريافت ديه عفو كنند. همچنين مي‌توانند از هر كدام معادل يك‌چهارم ديه كامل را گرفته و رضايت دهند. راه ديگر آن است كه با پرداخت فاضل ديه، هر ۴ نفر را قصاص كنند. يعني اولياي دم با پرداخت سه‌چهارم ديه به هر يك از قاتلان قبل از قصاص، هر ۴ نفر را قصاص كنند، اما اگر اولياي دم بخواهند ۲ نفر را قصاص و ۲ نفر را عفو كنند، آن دو نفر كه عفو مي‌شوند بايد سهم خود از ديه را بپردازند. يعني هر كدام يك‌چهارم ديه را بايد بدهند. آن دو نفري كه قصاص مي‌شوند هر يك مستحق سه‌چهارم ديه كامل هستند. نصف اين مقدار توسط اولياي دم و باقي آن همان يك‌چهارمي است كه ۲ نفر عفو شده پرداخت كرده‌اند. اگر ولي دم بخواهد تنها يك نفر را قصاص كند، ديگر نياز به پرداخت مبلغي بابت كل ديه يا بخشي از آن نيست. البته در اين حالت آن ۳ نفر كه عفو مي‌شوند، بايد هر كدام به اندازه يك‌چهارم ديه به شخصي كه قصاص مي‌شود، بپردازند.

 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون