• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۷ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5663 -
  • ۱۴۰۲ چهارشنبه ۶ دي

تحليل كارشناسان فوتبال از وضعيت تيم ملي فوتبال در آستانه جام ملت‌ها

آشوبي: بپذيريم در آماده‌سازي تيم ملي نقص داشتيم

لغو مجوز خودرو موردي نيست كه بازيكنان را دچار مشكل كند

روزبه  دلاور 

به گزارش «اعتماد»، برخي كارشناسان مي‌گويند روند آماده‌سازي تيم ملي فوتبال كشورمان به شكلي دنبال شده كه خيلي‌ها اميد زيادي جهت حضور موفقيت‌آميز ملي‌پوشان در جام ملت‌هاي آسيا ندارند. اين بعضي‌ها اعتقاد دارند بچه‌هاي تيم ملي به قدري باتجربه هستند كه مي‌توانند با استفاده از تجربه و با چاشني ‌خوش‌شانسي تيم ملي را تا مراحل پاياني جام ‌پيش رو برسانند. اين كارشناسان روي تجربه امير قلعه‌نويي هم حساب باز كرده‌اند. البته در فوتبال حرفه‌اي سال‌هاي سال است كه برنامه‌ريزي مدون و آماده‌سازي با هزينه‌هايي كه روي حساب و كتاب مي‌شود، نتيجه‌بخش است، اما در فوتبال ما كه اسم حرفه‌اي را يدك مي‌كشد با اينكه بريز و بپاش زيادي مي‌شود خبري از برنامه‌ريزي اصولي نيست، چراكه مديريت صحيحي روي اين رشته پرطرفدار صورت نمي‌گيرد. به هر حال طبق روال روزهاي گذشته با يكي ديگر از كارشناسان فوتبال ايران در مورد شرايط تيم ملي در آستانه جام ملت‌ها به گفت‌وگو نشستيم. فرزاد آشوبي ملي‌پوش اسبق فوتبال ايران كه سابقه بازي در استقلال و پرسپوليس دارد، مهمان روزنامه اعتماد بود كه صحبت‌هاي وي را در ادامه مي‌خوانيد.

 

‌در آستانه جام ملت‌ها قرار داريم توصيف شما از شرايط تيم ملي چيست؟

ما يك گروه خيلي خوب از بازيكنان را دراختيار داريم كه شانس موفقيت‌مان را به ‌شدت افزايش مي‌دهد اما از طرفي اگر بخواهيم واقع‌بين باشيم باتوجه به روند آماده‌سازي ما و اينكه در مقابل رقيبان سطح بالا بازي نكرديم كار سختي پيش روي‌مان هست. رقيبان آسيايي ما بازي‌هاي خوبي را داشتند و عملكرد خوبي هم داشتند در نتيجه دورنماي سخت و دشواري در مقابل ما قرار مي‌گيرد. به اعتقاد من براي رسيدن به موفقيت نيازمند به يك عملكرد خيلي خاص و ويژه هستيم وگرنه در يك شرايط استيبل و نرمال شانس چند تا تيم براي رسيدن به موفقيت بيش از ماست.

‌به دور از احساسات به نظرتان ‌تيم ‌ملي ما هم ‌مدعي قهرماني است؟

خدمت شما گفتم نيازمند يك‌ عملكرد خيلي‌خيلي سطح بالا هستيم و شايد نيازمند اتفاقات خاص فوتبالي هستيم كه يك تيم در يك تورنمنت به مرحله‌اي مي‌رسد كه مي‌تواند كارهاي بزرگ‌تري را انجام دهد اما خب آنچه واضح است مدعيان اصلي جام تيم‌هايي هستند كه ماه‌ها و سال‌هاست برنامه‌ريزي قوي و سطح بالايي داشتند از جمله ژاپن و كره و عربستان و استراليا و حتي ازبكستان. اما ما در اين مسير قدم برنداشتيم و بيشتر دل بستيم به بازيكنان سطح بالا كه به نظرم صرفا دل بستن به بازيكنان خوب، كافي نيست، ضمن اينكه چرخه ساخت بازيكن ما هم دچار نقص است و اين‌طور نيست كه با برنامه‌ريزي كوتاه‌مدت و سريع قابل جبران باشد. در مجموع شانس داريم ‌اما در نگاه ‌واقع‌بينانه نسبت به ساير ‌مدعيان ‌كمتر است.

‌در همين چند دوره اخير هم تيم‌هايي مثل قطر و عراق خلاف پيش‌بيني‌ها قهرمان شدند. فكر مي‌كنيد تيم‌ ملي ما هم ‌مي‌تواند مثل اين تيم‌ها با اقبال بيشتر به قهرماني برسد؟

بحث من شانس نيست. يك تيم در طول يك ‌تورنمنت ممكن است به سطحي از همدلي و همبستگي برسد كه بتواند اتفاقات بزرگ‌تر و قوي‌تر از آن چيزي كه در شرايط طبيعي فوتبالي است رقم بزند. ما تيم‌ خوب و شايسته‌اي داريم اما فرآيند آماده‌سازي ما بايد بپذيريم ‌كه خيلي‌خيلي دچار نقص و مشكل بود.

‌بعضي كارشناسان اعتقاد داشتند مي‌شد در اين جام ‌ملت‌ها با يك تغيير نسل فوتبالي تيم ملي جديدي براي جام‌جهاني بعدي ساخت. نظر شما هم همين بود؟

ما بايد اول تكليف خودمان را با خودمان مشخص كنيم! بله ما مي‌توانيم اين كار را انجام دهيم اما اين كار يك شجاعت خاص و خيلي بزرگي را مي‌طلبد و اينكه حاضر باشيم تاوان اين ‌شجاعت و بي‌پروا بودن را هم بدهيم. نمي‌شود هم اين تغيير نسل را درنظر گرفت و‌ همزمان ‌انتظار گرفتن نتيجه را داشت. من خيلي خيلي مي‌پسندم اين كار را اما طبيعتا چنين شجاعتي تاوان خاص خودش را هم دارد!

‌مسلما الان و در اين مقطع كه ديگر زمان جوانگرايي نيست؟

نه به هيچ عنوان. اگر هم چنين تصميمي داشتيم يك پروسه چندين ماهه است و چيزي نبود كه به اين سرعت انجام بگيرد. بازي‌هاي آسيايي كه اكثر مدعيان با بازيكنان جوانان شركت مي‌كردند و به آن شكل از سهميه‌هاي‌شان استفاده مي‌كردند ما برعكس آنها عمل مي‌كرديم و رفتيم براي اينكه بهترين ‌نتيجه ممكن را به دست بياوريم. نتيجه‌گرايي در تمام بدنه فوتبال رسوخ كرده و حالا براي جام‌ ملت‌ها چنين توقعي، انتظار بزرگي است.

‌لغو مجوز حواله خودرو هم واكنش‌هاي زيادي داشت. به نظر شما تصميم درستي بود؟

هر كسي كه افتخارآفريني مي‌كند براي اين كشور حالا ورزشكار يا غيرورزشكار فرقي نمي‌كند بايد پاداش خوب بگيرد. خود من هم فوتبالي هستم اما نمي‌پسندم ‌كه براي فوتباليست‌ها شرايط ويژه در نظر گرفته شود اما براي ساير قهرمانان ساير رشته‌ها با چندتا سكه و پاداش ناچيز مالي قدرداني كنيم ‌قشنگ ‌نيست. براي همه ورزشكاران افتخارآفرين ‌يك شرايط يكسان را درنظر بگيريم به عدالت نزديك‌تر است.

‌پس با لغو مجوز خودور موافق هستيد؟

به نظر من جايي براي ناراحتي و گله نيست به هر حال همان‌طور كه يك روز تصميم گرفته شد اين اتفاق بيفتد الان هم برعكس تصميم گرفته شد موردي نيست كه بخواهد بازيكني را دچار مشكل كند و روي عملكردش تاثير بگذارد. به نظر من شكل درست اجرايي شدن مصوبه است و براي ساير افتخارآفرينان هم اين آپشن درنظر گرفته شود.

 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون