• ۱۴۰۳ دوشنبه ۵ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5696 -
  • ۱۴۰۲ دوشنبه ۱۶ بهمن

فرزاد آشوبي در گفت‌وگو با «اعتماد»:

با از كار انداختن خط هافبك ژاپن بازي را برديم

در صورت قهرماني هم ساختار فوتبال ما تغييري نمي‌كند

روزبه دلاور

خبرنگار: تيم ملي فوتبال كشورمان موفق شد در يك بازي جذاب و تماشايي از سد ژاپن بگذرد تا به جمع چهار تيم برتر جام ملت‌هاي آسيا صعود كند‌. شاگردان قلعه‌نويي در نيمه اول عملكرد ضعيفي داشتند، اما در نيمه دوم متحول شدند و با دو گل محبي و جهانبخش سامورايي‌ها را در بهت و حيرت فرو بردند و اگر كمي خوش شانس بودند حتي مي‌توانستند به پيروزي پرگلي برسند. با اين حال، بايد پرونده خوشحالي با ژاپن را بست و به فكر تقابل با ميزبان مسابقات بود، چراكه قطر به عنوان قهرمان دوره پيش بازي‌ها نشان داده رقيب قدرتمندي است و نبايد اين تيم را دست‌كم گرفت . اما يك روز پس از بازي با ژاپن با فرزاد آشوبي، بازيكن سابق پرسپوليس و استقلال و سرمربي فعلي جوانان پرسپوليس تماس گرفتيم تا نظرش را در خصوص اين بازي و در كل مسابقات جويا شويم. در ادامه گفت‌وگوي اختصاصي «اعتماد» با آشوبي كه سابقه پوشيدن پيراهن تيم ملي را هم در كارنامه دارد، مي‌خوانيد.

 

تيم ملي مقابل ژاپن دو نيمه متفاوت داشت. علت اينكه در نيمه اول پر اشتباه بازي كرديم، اما در نيمه دوم دگرگون شديم، چه بود؟

در نيمه اول يك فرمي بازي كرديم كه هنوز در آن مهارت و كيفيت لازم را نداريم. اگر ايده ژاپن اين است كه از انتهاي زمين بازي‌سازي انجام دهد به اين علت برمي‌گردد كه سال‌هاست با اين روش و سبك جلو مي‌رود و صاحب مهارت و كيفيت شد ما هنوز فاصله داريم تا با اين مهارت كار كنيم و اصرار بازي با اين سبك مقابل ژاپني كه مي‌تواند پرس قوي داشته باشد، نمي‌تواند كمكي كند. در مقابل پرس از جلوي هنگ‌كنگ هم مشكل داشتيم چه برسد به ژاپن، پس لزومي نداشت مثل همان نيمه اول بازي كنيم. اما در نيمه دوم متفاوت بازي كرديم كه همان بازي مستقيم و استفاده از اشتباهات حريف بود. با انجام بازي مستقيم خط هافبك ژاپن كه يكي از نقاط بسيار قوت آن تيم است را از بازي خارج كرديم و بازي را برديم به سمت كيفيت فردي بازيكنان. با حضور سردار، محبي و جهانبخش و قدوس در كنار دو هافبك قلدر و نگه دارنده شانس خودمان را براي بردن هم توپ‌هاي اول و هم توپ‌هاي سوم بالا برديم و توانستيم با همين روش ژاپني‌ها را خيلي بيشتر تحت فشار قرار بدهيم و نتيجه هم گرفتيم.

محبي جانشين طارمي شده بود. عملكرد او را چطور ارزيابي مي‌كنيد؟

محمد محبي با خصوصيات خوبي كه دارد براي اين بازي انتخاب خيلي منطقي بود‌. اگر به نداشته‌هاي‌مان فكر مي‌كرديم داشته‌هاي‌مان را از دست مي‌داديم كه اصلا هم كار منطقي نبود. يك تيم يا يك گروه در اختيار كادرفني است كه در اين مسير پيش مي‌آيد كه بازيكن يا بازيكناني را به دلايلي در اختيار نداشته باشند، اما نبايد باعث از دست رفتن كيفيت فني تيم يا نااميدي سبب شود تيم تحت تاثير قرار بگيرد. محبي انتخاب خيلي خوبي بود و عملكردش اين موضوع را اثبات كرد.

ژاپن تا قبل از اين مسابقات چند تا تيم بزرگ را شكست داده بود، فكر مي‌كنيد چه بر سر اين تيم آمد كه در اين مسابقات هم به ما و هم به عراق باخت؟

نه، اين‌طور نيست! ممكن است در بازي دوستانه عملكرد فوق‌العاده‌اي از خودشان به نمايش گذاشته باشند كه به مفهوم اين نيست كه در مسابقات رسمي هم اين اتفاق رخ دهد. الان تيمي در مسابقات هست به نام اردن كه به جمع چهار تيم رسيد و اين كار را خيلي باكيفيت و قشنگ انجام دادند! قبل از بازي هم باور داشتم شانس برابري با ژاپن را داريم كه ديديم يك نيمه فوق‌العاده را پشت سر گذاشتند و نتيجه خوبي هم گرفتند.

بهترين بازيكن تيم ما مقابل ژاپن كي بود؟

همه در سطح بالا كار كردند‌ به خصوص محمد محبي، چون اين بازيكن معمولا به عنوان بازيكن جانشين به زمين مي‌آمد، اما در اين بازي مهم از ابتدا بازي كرد و هم در كار دفاعي كمك كرد و با او فضا را از بازيكنان و تكنيكي و خلاق ژاپن گرفتيم و در بخش هجومي هم با آن كيفيت فيزيكي و فني‌اش خيلي خيلي به درد تيم ملي خورد. من براي او خيلي خوشحالم و با احترام به تمام بچه‌هاي تيم كه عالي كار كردند، محمد محبي بهترين بازيكن زمين بود.

در طول تورنمنت به بعضي از بازي‌هاي تيم ملي انتقاد مي‌شد مثل بازي با سوريه يا هنگ‌كنگ. اين انتقادات بحق بود؟

واقعيت اين است كه در مقابل سوريه يك نيمه خوب بوديم و در نيمه دوم اذيت شديم يا در مقابل هنگ‌كنگ كه سبك بازي حريف پرس از بالا بود خيلي اذيت شديم.بايد در اين زمينه‌ها پيشرفت كنيم ما بايد متفاوت از آنچه رقيبان عمل مي‌كنند، كار كنيم. به قولي پلنB داشته باشيم براي بازي‌هاي‌مان و انتقادات را نمي‌شود غيرمنطقي دانست.

فكر مي‌كنيد مي‌توانيم قطر را هم ببريم؟

به لحاظ كلي در مقابل قطر كاملا دست بالاتر را داريم، اما فوتبال به اين شكل تعريف نمي‌شود و قطعا ما بايد با برنامه‌ريزي دقيق و بستن نقاط قوت اين تيم و مهار بازيكنان خلاق و تاثيرگذارشان به زمين برويم. در اين شرايط به لحاظ نفري در مجموع برتري خوبي نسبت به آنها داريم و بايد بتوانيم از اين برتري خودمان استفاده كنيم.

با توجه به ميزباني قطر اگر ازبكستان ‌برنده بازي با اين تيم ‌مي‌شد و به مصاف ازبك‌ها مي‌رفتيم براي ما بهتر نمي‌شد؟

ازبكستان تيم بهتري نسبت به قطر نشان داد و به نظر من بازي با قطر بهتر است.

در صورت پيروزي مقابل قطر به احتمال فراوان به مصاف كره خواهيم رفت. عملكرد كره جنوبي را چطور ديديد؟

كره كه در اين جام واقعا فوق‌العاده بوده و زيباترين و باكيفيت‌ترين بازي‌ها را بين تمام تيم‌هاي اين جام به نمايش گذاشته، اما اردن خيلي ترسناك است. شايد اردن نامي نباشد كه خيلي روي آن حساب كنند، اما فرمت بازي اين تيم و اشتياقي كه بازيكنان آنها براي مبارزه كردن و رسيدن به برتري نشان دادند من را مردد كرده كه كره بتواند خيلي راحت برنده شود. به نظر من بازي سخت و پيچيده‌اي خواهد بود مگر اينكه كره بتواند خيلي زود به گل برسد يا اختلاف گل به شكلي پيش برود كه حاشيه امن ايجاد كنند وگرنه تيمي كه من از اردن ديدم در مقابل هيچ حريفي به سادگي تسليم نمي‌شود.

نگران احتمال مغرور شدن بچه‌ها مقابل قطر نيستيد؟

قاعدتا نبايد اين اتفاق رخ دهد و از اين برد شيريني كه با شايستگي هم به دست آمد، انگيزه بيشتري بگيرند براي رسيدن به جام. كاملا هم قهرماني در دسترس است و فكر نمي‌كنم بچه‌ها مغرور شوند و سطح كيفي آنها دچار افت فاحش شود.

قبل از شروع بازي‌ها گفته بوديد در صورت قهرماني هم تغييري در فوتبال ما شكل نمي‌گيرد. هنوز هم‌ روي حرف خودتان هستيد؟

روي حرفم هستم. ما اگر قهرمان شويم يك اتفاق خيلي بزرگي براي فوتبال ما رقم خورده، اما ساختار فوتبال ما تغييري نخواهد كرد، چون شكل‌گيري ساختار، پروسه‌اي نيست كه با يك قهرماني به دست بيايد. ساختار بايد تغيير كند و فلسفه جاري شود و تغييرات به مرور رخ دهد. الان تيم ملي ما تمايل دارد بازي‌سازي را از خط دفاع انجام دهد، اما به محض اينكه پرس مي‌شود اين بازي‌سازي عقيم مي‌ماند! كي مي‌تواند اين اتفاق رقم بخورد كه مثل كره و ژاپن و حتي عربستان تيمي شويم كه در صورت پرس حريف هم‌ بتوانيم از دفاع بازي‌سازي كنيم؟ اين در تيم ملي حل نمي‌شود و در سطوح پايه‌ها و در نهايت در باشگاه‌ها بايد انجام شود تا در سطح ملي قابليت بروز داشته باشد. معتقدم در صورت قهرماني هم اشكالات بزرگي خواهيم داشت كه كماكان با ما خواهد بود مگر اينكه تغييرات ساختاري رخ دهد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها