• ۱۴۰۳ دوشنبه ۵ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5696 -
  • ۱۴۰۲ دوشنبه ۱۶ بهمن

آنچه مي‌خواستيم به ما دادي

ممنون امير خان!

ما از تيم ملي برد مي‌خواستيم! برد در مهم‌ترين بازي جام ملت‌هاي آسيا. تمام حرص و جوش‌ها، انتقادها، پيشنهادها و حتي مخالفت‌ها براي اين بود كه مي‌ترسيديم اين‌بار هم در بزنگاه گير كنيم. مي‌دانستيم مشكلي براي رسيدن به جمع هشت تيم پاياني جام ملت‌هاي آسيا نداريم و نقطه عطف ما همان يك بازي مهم است. فكر مي‌كرديم اين بازي مقابل كره‌جنوبي است، اما تقدير ژاپن را مقابل ما قرار داد. در اصل قضيه اما تفاوتي ايجاد نكرد. ما براي بزرگي بايد بزرگ‌ها را كنار مي‌زديم. 
امير قلعه‌نويي اين برد را براي ما به دست آورد. دقيقا همان چيزي كه مي‌خواستيم. كيفيت و چگونگي‌اش فعلا در درجه دوم اهميت است. مهم آن اتفاقي است كه افتاده. مهم نتيجه‌اي است كه وقتي ما نينگ چيني در سوت خود دميد روي اسكوربرد اجوكيشن‌سيتي قطر نقش بست: ايران دو- ژاپن يك! بردن همه ‌چيز را حل مي‌كند. اين يكي از درست‌ترين جملات كليشه‌اي دنياست. 
از اين بابت مي‌توان گفت امير قلعه‌نويي تبديل به يك نقطه عطف در تاريخ فوتبال ايران شده است و بايد به خاطر اين پيروزي ممنون او باشيم. حتي اگر از او خوش‌مان نيايد يا تاكتيك‌هايش را نپسنديم يا هر چيز ديگري. اين همان چيزي بود كه بخش عمده‌اي از كارشناسان در مورد اسكوچيچ مي‌گفتند. 
همان موقع كه او پشت سر هم مي‌برد و عده‌اي مي‌گفتند تاكتيك ندارد و به خاطر كيفيت بازيكنان برنده مي‌شود و چه و چه! ما مي‌گفتيم در فوتبال چه چيزي مهم‌تر از برنده شدن؟ و اسكوچيچ دارد اين بردها را به دست مي‌آورد و طبيعتا نبايد مشكلي باشد. اما مشكل بود. امروز اميدواريم چنين نگاهي وجود نداشته باشد. قلعه‌نويي با هر سيستمي كه شما اسمش را مي‌گذاريد، تيكي‌تاكا يا علي‌اصغري، ژاپن مدعي را ناك‌اوت كرد. اين اعتبار و افتخاري است كه نصيب هر كسي نمي‌شود. براي اثبات اين حرف فقط كافي است به آمار نگاه كنيم. 
اعتبار برد بزرگ مقابل ژاپن تا هميشه و هر اتفاقي كه بيفتد براي قلعه‌نويي است، اما نبايد فراموش كرد كار ما در جام ملت‌ها تمام نشده و حالا كه در نزديك‌ترين حالت ممكن به جام قهرماني قرار گرفته‌ايم نبايد آن را از دست بدهيم. 
در چين 2004، درست 20 سال پيش هم بعد از برد مقابل كره، اصلي‌ترين رقيب‌مان تا رسيدن به فينال به ميزبان رسيديم و درحالي كه تصور مي‌كرديم كار تمام است و خودمان را در فينال مي‌ديديم برابر چين به شكل ناباورانه‌اي باختيم. اين‌بار هم بعد از حماسه بزرگ و غول‌كشي به نيمه نهايي مقابل ميزبان رسيديم. 
امير قلعه‌نويي بهتر از هر كسي مي‌داند كه چه فرصتي دراختيارش قرار گرفته و بازيكنان هم حتما مي‌دانند در لبه تاريخ قرار گرفته‌اند، پس درحالي كه همچنان تيم و كادرفني را بابت موفقيت بزرگ مقابل ژاپن تحسين مي‌كنيم، اميدواريم همين مسير تا رسيدن به فينال و كسب عنوان قهرماني ادامه پيدا كند. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها