• ۱۴۰۳ يکشنبه ۲۸ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5701 -
  • ۱۴۰۲ چهارشنبه ۲۵ بهمن

پاسخ به ادعاي اصرار روحاني براي بخشيدن اروندرود به صدام

روحاني موفق شد رسما خط تالوگ را به عنوان خط مرزي دو كشور تثبيت كند

سايت روحاني: فردي كه اين ادعا را مطرح كرده، در سال‌هاي ۶۹-۱۳۶۷ صرفا مديركل اطلاعات و مطبوعات بود؛ اصلا جايگاه و شايستگي قرار گرفتن در جمع هيات ايراني مذاكره‌كننده را نداشت.
سايت حسن روحاني نوشت: يك كارمند سابق وزارت خارجه چند سالي است خود را عضو ستاد قطعنامه ۵۹۸ در مذاكرات و قبل از آن(؟!) معرفي مي‌كند، درحالي كه او در سال‌هاي ۶۹-۱۳۶۷ صرفا مديركل اطلاعات و مطبوعات بود و اصلا جايگاه و شايستگي قرار گرفتن در جمع هيات ايراني مذاكره‌كننده در كنار آقايان دكتر حسن روحاني، حسن حبيبي، علي‌اكبر ولايتي، محمدجواد ظريف، سيروس ناصري، عباس ملكي، علي شمس اردكاني، جمشيد ممتاز و بسياري از ديپلمات‌هاي برجسته و وطن‌پرست كشور را نداشت.
سايت رسمي حسن روحاني نوشت: يكي از ورشكستگان ناپايدار اخيرا در يك برنامه تلويزيوني، ادعاي سه، چهار سال گذشته خود را تكرار كرده و گفته كه دكتر روحاني در ستاد قطعنامه ۵۹۸ اصرار داشت ايران اروندرود را به صدام ببخشد!
اين كارمند سابق وزارت خارجه كه در كارنامه‌اش سفارت ايران در استراليا و مكزيك را دارد و از حاميان جدي رييس دولت‌هاي نهم و دهم به شمار مي‌رود، چند سالي است خود را عضو ستاد قطعنامه ۵۹۸ در مذاكرات و قبل از آن(؟!) معرفي مي‌كند، درحالي كه او در سال‌هاي ۶۹-۱۳۶۷ صرفا مديركل اطلاعات و مطبوعات بود و اصلا جايگاه و شايستگي قرار گرفتن در جمع هيات ايراني مذاكره‌كننده در كنار آقايان دكتر حسن روحاني، حسن حبيبي، علي‌اكبر ولايتي، محمدجواد ظريف، سيروس ناصري، عباس ملكي، علي شمس اردكاني، جمشيد ممتاز و بسياري از ديپلمات‌هاي برجسته و وطن‌پرست كشور را نداشت، اما چند سالي است با جا زدن خود به عنوان عضو اين ستاد ادعا‌هايي مضحك را به عنوان كشفي تازه‌ياب مطرح مي‌كند تا در اين دوران بي‌نصيبي سياسي، پس از ناكامي از عنايت آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني (به‌رغم حمايت علني از ايشان) و حمايت از محمود احمدي‌نژاد و دفاعيات مكرر از دولت سيزدهم و دو بار ردصلاحيت در انتخابات‌هاي رياست‌جمهوري ۱۳۹۲ و ۱۴۰۰ حالا به لطف اين لطايف در رسانه‌ها ديده شود.
او پيش از اين تحليل‌هايي در رسانه‌هاي كشور به عنوان كارشناس مديريت استراتژيك از مشكل اقتصادي مملكت به دليل كار نكردن مردم ايران! گرفته تا قيمت بنزين و قطعي بودن حمله امريكا به ايران در مقطعي و جرات نداشتن امريكا براي حمله به ايران در مقطعي ديگر داشته و مدتي است كه با معرفي خود به عنوان عضو ستاد قطعنامه ۵۹۸ مدعي بيان ناگفته‌هايي از مذاكرات آتش‌بس ايران و عراق است.
رياست ستاد قطعنامه ۵۹۸ به عهده دكتر روحاني بود كه جلسات آن در ستاد قرارگاه خاتم‌الانبيا برگزار مي‌شد و او به عنوان نماينده فرمانده جنگ در مذاكرات شركت مي‌كرد. دكتر ولايتي و تيم وزارت خارجه هم مسوول مذاكره با عراق بودند.
حجت‌الاسلام‌ و المسلمين دكتر حسن روحاني به دليل نقش خود در دوران دفاع مقدس مفتخر به دريافت نشان درجه ۲ فتح و نشان درجه نصر از مقام معظم رهبري شده و ايشان در (30/09/1370) در ديدار اعضاي ستاد پيگيري قطعنامه ۵۹۸ با حضور دكتر ولايتي، روحاني و چند عضو ديگر ستاد فرمودند: «هم در صحنه نظامي، بحمدالله اين نظامي‌هاي ما -ارتش و سپاه و بسيج و فرماندهان ما- و آحاد افراد ما با فداكاري جنگيدند و دشمن را مبهوت كردند و هم متناسب با اين وضع، جبهه ديپلماسي نيز فعال بود؛ ما واقعا شاهد اين قضيه بوديم. 
بنده مي‌ديدم كه برادران چه زحمتي مي‌كشند، چه تلاشي مي‌كنند و چه غصه‌ها و رنج‌هايي را بر خودشان تحمل مي‌كنند؛ اين هم نتيجه آن است.»
گرچه اين تاييدات آشكار جايي براي طرح شبهه‌هاي سياسي باقي نمي‌گذارد، اما فرد مدعي چنان با مباحث مذاكرات ۵۹۸ بيگانه است كه متوجه نيست جز هفته‌هاي نخستين جنگ، صدام هيچ‌گاه جرات صحبت از واگذاري اروندرود را نداشت. 
آنچه در مذاكرات ۵۹۸ از سوي هيات عراقي مطرح شد لايروبي اروندرود بود.
توجه به اين واقعيت تاريخي ضروري است كه توافق نهايي ميان ايران و عراق پيرامون لايروبي اروندرود براساس توافق ۱۹۷۵، سي سال پس از پايان جنگ، در دوران رياست‌جمهوري دكتر روحاني حاصل شد. ايشان در دوران رياست‌جمهوري خود موفق شد تا درنتيجه توافق با عراق و اعلام لايروبي اروندرود، رسما خط تالوگ را به عنوان خط مرزي دو كشور تثبيت كند. 
او در نخستين ماه‌هاي رياست‌جمهوري با نخست‌وزير وقت عراق براي پاكسازي و لايروبي سريع اروندرود توافق كرد (۱۴ آذر ۱۳۹۲) و در سفر به بغداد بيانيه‌اي رسمي با نخست‌وزير وقت عراق منتشر و در آن اعلام شد: درخصوص شط‌العرب، طرفين بر عزم راسخ خود بر اجراي «عهدنامه مربوط به مرز دولتي و حسن همجواري بين ايران و عراق» مورخ ۱۳ ژوئن ۱۹۷۵ و پروتكل‌هاي ضميمه و موافقتنامه‌هاي تكميلي آن، با حسن‌نيت و با دقت تاكيد كردند و بر اين اساس، طرفين تصميم گرفتند تا عمليات مشترك پاكسازي و لايروبي شط‌العرب را به منظور بازگرداندن كانال اصلي قابل كشتيراني (تالوگ) براساس عهدنامه ۱۹۷۵ مذكور و پروتكل مربوطه آن در اسرع وقت آغاز كنند. (۲۱ اسفند ۱۳۹۷) توافقي كه دكتر روحاني آن را پايان جنگ تحميلي مي‌داند. (سخنراني در مراسم هفتمين سالگرد رحلت آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني، ۲۱ دي ۱۴۰۲) 
اين فرد كشفيات جعلي‌اش را دقيقا پس از اين دستاورد بزرگ و تاريخي بيان كرد و ناخرسندي‌اش را از اين توفيق ملي نشان داد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون