• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۰ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5708 -
  • ۱۴۰۲ پنج شنبه ۳ اسفند

پيشكسوت فوتبال ايران در گفت‌وگو با «اعتماد»:

در فوتبال حرفه‌اي «شانس» مفهومي ندارد

سرمربي ژاپن درس بزرگي به فوتبال ما داد

روزبه  دلاور

تيم ملي فوتبال كشورمان پس از حذف در مرحله نيمه نهايي جام ملت‌هاي آسيا نياز به تغييرات بنيادي دارد تا در انتخابي جام جهاني دچار مشكل نشود‌. امير قلعه‌نويي، سرمربي تيم ملي فوتبال كشورمان به خوبي مي‌داند با وضعيت فعلي كار دشوار مقابل رقيبان سنتي و قدرت‌هاي نوظهور آسيايي خواهيم داشت. با محمود كلهر يكي از كارشناسان مطرح فوتبال كشورمان تماس گرفتيم تا درخصوص آخرين وضعيت تيم ملي و همچنين صحبت‌هاي سرمربي تيم ملي در دفاع از عملكردش جويا شويم. كلهر ضمن اعلام حمايت از مربيان ايراني توصيه‌هايي به قلعه‌نويي داشت. او معتقد است تيم ملي كار دشواري براي صعود به جام جهاني ندارد به شرط آنكه سرمربي تيم ملي اقتدارش را نشان دهد و در تصميم‌گيري‌ها شخصا عمل كند‌. در ادامه گفت‌وگوي اختصاصي خبرنگار «اعتماد» با بازيكن سال‌هاي دور پرسپوليس و استقلال را مي‌خوانيد.

 

ارزيابي شما از عملكرد تيم ملي در جام ملت‌ها چيست؟

مشكل اساسي فوتبال ما اين است كه زمان‌هايي كه بايد نتيجه لازم را بگيريم متاسفانه وا مي‌دهيم و دچار اشتباه مي‌شويم. در اين تورنمنت هم فراز و نشيب‌هاي زيادي داشتيم. مقابل ژاپن و فلسطين خيلي خوب بوديم، اما گفتم فراز و نشيب زياد داشتيم. نكته ديگر درباره اعضاي كادرفني است كه همه خوب هستند و سابقه ملي دارند، اما گاهي نيمكت شلوغ فرصت تصميم‌گيري را از مربي مي‌گيرد. يعني سرمربي در تصميمات نهايي خودش ممكن است دچار ترديد شود. در مقابل قطر مي‌رفتيم براي قهرماني و مي‌توانستيم راحت قهرمان شويم، اما اشكال اين بود كه ارنجي ايده‌آل مقابل ژاپن و بعد جابه‌جايي زياد مقابل قطر تيم را دچار مشكل كرد.‌ شايد بهتر بود فقط ابراهيمي را از تركيب بيرون مي‌گذاشتند و به جاي او طارمي بازي مي‌كرد. در مجموع عملكرد مربي ايراني بد نبوده، اما تصميماتي كه لازم بود، گرفته شود، اتخاذ نشد و مي‌توانستيم با پيروزي مقابل قطر قهرمان شويم، اما آنها از تصميمات ما به بهترين نحو استفاده كردند و بازي را بردند.

نقص يا اشتباه ديگري وجود نداشت؟

قبل از بازي‌ها در مصاحبه‌هايم گفتم كه تيم ملي نياز به جوانگرايي دارد و به جاي بازيكناني كه بازي به آنها نمي‌رسد يا مثلا ده دقيقه قرار است بازي كنند بازيكنان نوجوانان كه در جام جهاني خيلي خوب بودند را مي‌بردند. چه اشكالي دارد يك بازيكن ۱۷ساله روي نيمكت داشتيم؟ چون الان نياز داريم به پوست‌اندازي براي جام جهاني كه به راحتي هم صعود مي‌كنيم. قلعه‌نويي شايستگي‌هايش را قبلا نشان داد، اما در جام ملت‌ها يكسري ضعف‌ها وجود داشت. اميدواريم باتوجه به ابقا شدنش اين اشكالات را برطرف و در تصميم‌گيري‌هايش بهتر عمل كند تا بتوانيم در آينده بهتر نتيجه بگيريم.

در بين صحبت‌هاي خود گفتيد براي صعود به جام جهاني كار آساني پيش رو داريم؟

چون تعداد تيم‌هاي شركت‌كننده زياد شده است.

با حضور قدرت‌هاي سنتي و همچنين تيم‌هايي مثل قطر و ازبكستان و اردن كه در جام ملت‌ها عملكرد خيلي خوبي داشتند، معتقديد كارمان آسان است؟

اعتقاد دارم هيچ تيمي ضعيف نيست و همه تيم‌ها پيشرفت كردند و بعضي تيم‌ها كه بازيكن چندمليتي آوردند به فوتبال‌شان كمك كرده است‌. ما بايد هوشيار باشيم، بله حرف شما را قبول دارم. تيم‌ها خيلي پيشرفت كردند و ما درجا زديم. بايد نگاه ويژه‌اي داشته باشيم به اين مسابقات تا نقاط ضعف گذشته را پوشش دهيم.

سرمربي تيم ملي اعتقاد دارد كه تيم ملي در جام ملت‌ها دچار بدشانسي شده. شانس چقدر در فوتبال دخيل است؟

شانس در فوتبال حرفه‌اي اصلا وجود ندارد. اشتباهات فردي وجود دارد، اما در فاز دفاعي مشكلي داشتيم كه مشكل اساسي فوتبال ماست‌، بازيكنان به حمله مي‌روند، اما در برگشت مشكل دارند. در فوتبال شايد يك درصد دچار بدشانسي شويد.

صحبت از حضور قطبي در كادرفني شده، نظر شما در اين خصوص چيست؟

گفتم تيم ملي، تيم ملي شلوغ است. اين دستياران خوب هستند، اما به شرطي كه تعامل بين مربيان شكل بهتري به خودش بگيرد. خداداد آمد و حالا حرف از قطبي است كه نمي‌دانم اصلا قبول مي‌كند به عنوان دستيار كار كند يا نه. قلعه‌نويي اگر اقتدارش را حفظ كند و خودش تصميم بگيرد به راحتي به جام جهاني مي‌رويم و با اين روحيه مربيان ايراني در جام جهاني هم نتيجه مي‌گيريم. ما با مربيان ايراني در جام ملت‌ها و جام باشگاه‌هاي آسيا نتايج‌ خوبي گرفتيم. با حشمت مهاجراني به جام‌ جهاني رفتيم آن‌هم در شرايطي كه از آسيا فقط يك تيم صعود مي‌كرد.

قلعه‌نويي به انتقادات زياد توجه نمي‌كند يا گمان مي‌كند از روي غرض‌ورزي است. موافق او هستيد؟

آقاي مورياسو، مربي ژاپن وقتي تيمش باخت يك درس بزرگي به فوتبال ما داد. او با باخت مقابل ما در مقابل مردمش تعظيم كرد. ما وقتي باختيم ديگر تمام! بايد برويم نقاط ضعف را برطرف كنيم و ديگر جاي توجيهي ندارد. قلعه‌نويي هم چند بار از مردم عذرخواهي كرد، اما صحبت‌هاي بيش از حد مربيان تيم ملي كمك نمي‌كند. با يك عذرخواهي همه‌ چيز تمام مي‌شود.

پشتوانه‌سازي براي جوانسازي تيم ملي شده؟

در تيم‌هاي بزرگ دنيا بازيكنان ۱۶، ۱۷ ساله وجود دارد و پشتوانه‌سازي كرده و يك گروه جوان در تيم‌هاي‌شان اضافه مي‌كنند ما هم بايد همين كار را انجام دهيم نه اينكه بازيكني كه ۲۴ ساله مي‌شود را تازه پيدا كنيم و به او بگوييم بازيكن جوان! ما داريم لطمه مي‌خوريم، چون پشتوانه‌سازي نكرديم و به پايه‌ها اهميتي داده نشده است.

صحبت پاياني؟

آرزوي موفقيت براي تيم ملي كشورم دارم و اميدوارم يك روزي شود تا جامي بياوريم و مردم عزيزمان كه در شرايط سخت اقتصادي هستند با نگاه كردن به قهرماني حداقل كمي حال‌شان خوب شود‌.

 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون