• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5717 -
  • ۱۴۰۲ سه شنبه ۱۵ اسفند

سردار محمد رويانيان در گفت‌وگو با «اعتماد» از معضل مالكيت سرخابي‌ها مي‌گويد

60درصد مشكل استقلال و پرسپوليس مربوط به صداوسيما است

از بالا به من گفتند علي دايي را بايد بركنار كني با اين روند مشكل سرخابي‌ها تا 50 سال ديگر هم حل نمي‌شود

روزبه   دلاور

 

به گزارش «اعتماد»، مشكل مالكيت مشترك دو باشگاه پرسپوليس و استقلال همچنان پابرجاست، موضوع مهمي كه AFC روي آن به ‌شدت حساس است و سران تصميم‌گيرنده فوتبال ما هم به خوبي از آن آگاه هستند اما با گذشت زمان بسيار، هنوز به دنبال راه‌حل هستند! پس از آنكه خبر منتفي شدن فروش پرسپوليس به تامين اجتماعي را منتشر كرديم روز گذشته اين سازمان تاييد كرد كه داستان خريد پرسپوليس منتفي است؛ موضوعي كه با توجه به عدم فروش استقلال مي‌تواند سرخابي‌ها را با دردسر جدي مواجه كند. دولت از همين امروز تا يازده فروردين فرصت دارد مالكيت حداقل يكي از اين دو باشگاه را واگذار كند، آن‌هم در شرايطي كه تقريبا از 23 يا 24 اسفند كشور وارد تعطيلي مي‌شود و اين تعطيلي تا اواسط فروردين ادامه دارد. در همين خصوص با سردار رويانيان مديرعامل اسبق پرسپوليس تماس گرفتيم تا نظر او را جويا شويم. البته اواخر صحبت‌هاي‌مان به موضوع ديگري كشيده شد كه خواندن آن خالي از لطف نيست.

 

‌بحث واگذاري سرخابي‌ها همچنان سوژه داغ فوتبال ما است. درباره اين بحث‌ تكراري چه نظري داريد؟

بحث واگذاري اين دو باشگاه هر چند كه اقدام درستي است اما براساس رويه اشتباه ريل‌گذاري شده يعني ريل‌سازي كه خصوصي‌سازي كرده بود و در ادامه به وزارت ورزش كشيده غلط بود و از ابتدا مسير را اشتباه رفتند. اصل اين كار خوب است كه دولت و وزارت ورزش و خصوصي‌سازي در پيش گرفتند اما همان موقع حرف افراد فوتبالي را گوش ندادند. طبعات اتفاقات اين دو، سه سال گريبانگير هواداران دو تيم مي‌شود.

‌صحبت از واگذاري پرسپوليس به تامين اجتماعي بود. اين سازمان‌ مي‌توانست سرپرست خوبي براي اين‌ باشگاه پرهوادار باشد؟

در تامين اجتماعي حقوق مردم و بيت‌المال وجود دارد اگر قرار باشد باشگاه را بخرند و بدون درآمدزايي فقط هزينه كنند خب از جيب مردم و بخش كارگري و بازنشسته‌ها اين پول مي‌رود و استفاده درستي نيست. اين حق مردم نيست كه از جيب‌شان براي باشگاه خرج شود ما بايد ابتدا به اين فكر باشيم‌ كه اين دو باشگاه چگونه اقتصادزا مي‌شوند و به درآمدزايي مي‌رسند. اگر ما اول باشگاه‌هاي‌مان را درآمدزا كنيم و شفاف بگوييم باشگاه ‌از چه ‌منابعي مي‌تواند درآمدزايي كند آن وقت به بخش خصوصي و خصولتي و بخش‌هايي مثل تامين اجتماعي واگذار شود باشگاه سربار آنها نمي‌شود اما با اين وضعيت هر كسي اين باشگاه‌ها را بخرد بدهكار مي‌شود.

‌از نظر شما مشكل اصلي براي واگذاري پرسپوليس و استقلال چيست؟

مشكل اصلي اين است كه نحوه درآمدزايي و تامين هزينه‌هاي‌شان مشخص نيست. در واقع ورشكسته هستند. دو تا شركت كه بدهي دارند و هزينه سنگين هم دارند و درآمد هم ندارند به هر جا بسپاريد آنجا نابود مي‌شود! براي افراد خصوصي كه اصلا توجيه ندارد كه بيايند و سرمايه‌گذاري كنند چه تامين اجتماعي!

‌البته تامين اجتماعي ظاهرا نپذيرفته.

اصلا اشتباه بود چون آنجا محل حقوق بازنشسته و كارگران و مردم است. اشكال همين است كه ريل‌گذاري درستي نشده و منابع درآمدي اين دو باشگاه مشخص نيست و اينها زيان‌ده هستند در چنين شرايطي هيچ‌جا نمي‌تواند اين دو باشگاه را بخرند.

‌در دوران مديريت شما در پرسپوليس تصميمات اقتصادي زيادي گرفتيد موانع بر سر اين راه چه بود؟

اين دو باشگاه مثل شترمرغ هستند كه نه تخم مي‌كنند و نه بار مي‌برند! اينها از يك طرف دولتي هستند و براي درآمدزايي محدوديت دارند و از يك‌طرف هم دولت به اينها پول نمي‌دهد. پس كي بايد اينها را تامين كند؟ مشكل بحث حق پخش صدا و سيما است كه ۵۰ تا ۶۰درصد مشكلات اين دو باشگاه را شامل مي‌شود كه صدا و سيما قبول پرداخت نمي‌كند، بخش بعد قانون كپي‌رايت است. يعني هر كسي اين دو باشگاه را بخرد، نمي‌تواند از برندشان به ‌طور صددرصد استفاده كند.‌ بعد هم برنامه‌اي براي اقتصادزا كردن اين دو باشگاه تعريف نشده است. از كجا درآمدزايي كنند؟ چگونه از هواداران‌شان بهره ببرند؟ چگونه براي هواداران فضا ايجاد كنند براي كسب و كار؟ اينها هيچ كدام تعريفي در وزارت ورزش و دولت نشده است. مثل خانه‌اي را كه مي‌خواهيد بخريد اما ندانيد چند سال ساخت است يا سند دارد يا نه يا پاركينگ دارد يا نه. در يك كلام، نه مالكيت و نه مديريت استقلال و پرسپوليس معلوم نيست! هر دو بلاتكليف هستند. يك چنين باشگاهي را مي‌خواهيد به چه كسي بدهيد؟ اول اينها را بايد شفاف كنند.

‌راهكار چيست؟

يكي از راهكارها پيمان مديريتي است، پنج سال مديريت اين باشگاه‌ها را واگذار كنند به گروه صالحي كه هم هزينه‌ها را بپردازند و هم بدهي‌هايش را بدهند. در اين پنج سال پايه‌گذاري درست و با دقتي براي واگذاري دايمي انجام دهند.

‌زمان زيادي به پايان مهلت AFC باقي نمانده و هواداران نگران وضعيت تيم‌هاي‌شان هستند.

ما هميشه در دقيقه نود مي‌خواهيم كارها را درست كنيم و هيچ‌وقت برنامه‌ريزي نمي‌كنيم. الان سه سال فرصت داشتيم كه اين كارها را انجام دهيم چرا نتوانستيم در اين مدت براي اين دو باشگاه تعيين‌تكليف كنيم؟ متاسفانه گاهي هم هزينه مي‌دهيم و هم ضرر مي‌كنيم يعني هم پول مي‌دهيم و هم امتيازمان كم مي‌شود‌. الان استراماچوني يا كالدرون و برانكو كه پول ماليات‌شان را دادند، كجا به باشگاه سود رساند؟ تا اين مسير به همين روند ادامه‌دار باشد مشكل سرخابي‌ها ۵۰ سال ديگر هم حل نمي‌شود.

‌يك موضوع خارج از بحث، فتح‌الله‌زاده گفت ديگر مدير استقلال نمي‌شود. شما هنوز انگيزه نشستن روي صندلي مديريت پرسپوليس را داريد؟

وقتي اين ظرفيت‌ها نيست و راه‌ها بسته شده آمدن امثال من و فتح‌الله‌زاده چه كمكي مي‌تواند به اين دو باشگاه كند؟ ما كه خودمان سرمايه‌دار نيستيم و يك مامور دولت بوديم.

‌به مديراني كه دولت انتخاب مي‌كند مي‌گويند مديريت هزينه. بي‌تعارف شما هم فقط خرج كرديد يا مديريت؟

ما در دوران خودمان زيرساخت‌هاي اقتصادي شدن باشگاه را ريختيم مثل هلدينگ درست كردن و مدارس فوتبال و دانشگاه و شركت بيمه و... مي‌خواستيم محصولات باشگاه را توليد كنيم اما بعد از من ده تا مدير آمدند يعني عمر مديريت در اين باشگاه در ده سال گذشته ميانگين يك سال است. وقتي بي‌ثباتي است و مدير اختياري ندارد چه مي‌شود كرد؟ الان آقاي درويش چه اختياري دارد؟ اختياري ندارد كه! چه منابع يا ظرفيتي دارد كه به باشگاه كمك كند؟ حالا شما صد تا مدير مثل سابق بگذار بازهم اين مشكلات وجود دارد. بايد اقتصاد و نحوه مديريت و اختيارات گذاشت. من كه منبع مالي تامين كرده بودم بازهم نتوانستم يا فتح‌الله‌زاده خودش براي باشگاه كلي درآمدزايي كرد.

‌گفتيد به درويش اختياري نمي‌دهند! شما يك‌بار به پاي علي دايي مانديد اگر امسال مدير پرسپوليس بوديد يحيي گل‌محمدي را حفظ مي‌كرديد؟

يحيي هم يك ظرفيتي دارد. مربي عالي بوده اما هر انساني يك ظرفيتي دارد وقتي به لحاظ روحي و انگيزه به مشكل مي‌خورد خوب نمي‌تواند كمك كند‌.

‌بحث فني به كنار اگر شما الان مدير پرسپوليس بوديد و از بيرون مي‌گفتند با يحيي قطع همكاري كنيد. چه كار مي‌كرديد؟

من علي دايي را كه آوردم تحت شديدترين فشارها قرار گرفتم اما قبول نكردم و پاي او ماندم.

‌الان هم مدير پرسپوليس بوديد پاي يحيي كه يكي از اسطوره‌هاي پرسپوليس است، مي‌مانديد؟

يحيي بدون شك يكي از بهترين‌هاي پرسپوليس و بهترين مربيان ايران است. اصلا وقت مناسبي براي جدايي نبود. زمان من هم يحيي وسط كار ما را تنها گذاشت! اما مي‌خواهم بگويم هم يحيي و هم باشگاه هر دو مقصر هستند. مديران مي‌آيند و مي‌روند پرسپوليس براي يحيي و امثال يحيي است. يحيي بايد در اين شرايط خودش و تيمش را حفظ مي‌كرد اما طاقت نياورد حالا چه مشكلي داشته نمي‌دانم اما باشگاه هم مي‌توانست با او كنار بيايد.

‌درباره حضور علي دايي در پرسپوليس گفتيد تحت فشار بوديد. بيشتر توضيح مي‌دهيد؟

زماني كه دايي را آوردم از بالا تا ۴۸ ساعت شديدترين فشارها را آوردند و حتي تهديد به بركناري شدم اما گفتم من را‌ برداريد اما دايي را حفظ مي‌كنم.

‌علتش چه بود؟

نمي‌دانم اما از بالا فشار وحشتناكي بود ما پاي علي دايي مانديم.

‌از بالا يعني كدام مقام؟

چه بگويم. بنويسيد بالابالاها!

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون