• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۲ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5737 -
  • ۱۴۰۳ يکشنبه ۲۶ فروردين

علي لطيفي و فرزاد آشوبي در گفت‌وگو با «اعتماد»:

لطيفي: نكونام در ليگ ‌موفق نشود مواخذه خواهد شد

آشوبي: پرسپوليس با آرامش كار كند شانس قهرماني‌اش بالاست

روزبه دلاور

استقلال در اراك از سد آلومينيوم گذشت تا ضمن حفظ فاصله يك امتيازي با رقيب سنتي همچنان در صدر جدول قرار داشته باشند. شاگردان نكونام در فاصله هفت بازي به پايان ليگ به يك پيروزي خفيف ديگر دست يافتند و اعضاي اين تيم پس از بازي‌ از دست‌هاي پشت‌پرده براي قهرمان نشدن اين تيم گفتند! اما در تهران و در يكي از بازي‌هاي حساس ديگر هفته بيست و سوم ليگ برتر، پرسپوليس به مصاف ملوان انزلی رفت و سرخپوشان تهراني به سختي توانستند در ورزشگاه آزادي قوهاي سپيد را شكست بدهند. شاگردان اوسمار با تك گل عيسي آل‌كثير به سه امتياز بازي دست يافتند تا همچنان با يك امتياز اختلاف نسبت صدر جدول اميدوار به بازي‌هاي باقي مانده باشند. پس از انجام اين دو بازي با علي لطيفي، پيشكسوت استقلال و فرزاد آشوبي يكي از پيشكسوتان پرسپوليس تماس گرفتيم تا نظر اين دو را در خصوص تقابل‌هاي سرخابي بشنويم. در ادامه گفت‌وگوي اختصاصي «اعتماد» با اين دو پيشكسوت را مي‌خوانيد.

 

لطيفي: مربي استقلال در زمين به اين فكر مي‌كند كه بعد از بازي به خبرنگاران چه بگويند!

‌ با برد سرخابي‌ها و توقف سپاهان به نظر مي‌رسد يكي از اين دو تيم پايتخت قهرمان شود. نظر شما چيست؟

از دو منظر مي‌شود نگاه كرد. سپاهان به عنوان مدعي شماره يك قهرماني در اين فصل به دلايل عجيب و غريب كاملا از كورس خارج شد. آنها بيشترين سرمايه‌گذاري را كردند و همه ‌چيز‌شان فراتر از فوتبال ايران بود. آنها كارخانه دارند و حقيقتا به صورت حرفه‌اي و سيستماتيك تيمداري مي‌كنند. اما از نگاه هوادارهاي استقلال و پرسپوليس بگويم خوشبختانه اين اتفاق رخ داد اما به عنوان يك كارشناس دوست داشتم آنها هم جزو مدعيان بمانند. تمام اين مسائل باعث شد كه مدعيان بعدي يعني پرسپوليس و استقلال كم‌كم به صدر رسيدند. اما بعد از رفتن يحيي همه فكر مي‌كردند پرسپوليس از كورس خارج مي‌شود و استقلال مدعي يك مي‌شود اما اين اتفاق رخ نداد. الحق كه اوسمار با بازيكنان باتجربه‌اش توانست مديريت كند و حالا كورس قهرماني بين اين دو تيم است.

‌ استقلال مقابل آلومينيوم چطور بود؟

به لحاظ فني بحث زياد است اما نكونام درست يا غلط در حال جنگيدن در دو جبهه است. حالا ممكن است حق با نكونام باشد يا نباشد. آن هم بابت سيستم مديريتي و اشكالاتي كه وجود دارد. نگاه خودش درگير با اين مسائل است لذا در بازي با آلومينيوم نكونام يك چشمش در زمين بود و يك چشمش در بيرون زمين كه بعد از بازي چه بگويد!

‌ اين مساله تبعاتي براي استقلال ندارد؟

بله‌؛ ناخودآگاه روي كيفيت تيم تاثير دارد. قبلا در مربيگري مجيدي و مديريت سعادتمند يك قهرماني در جام حذفي را مفت مسلم از دست دادند.

‌ عملكرد فني استقلال چطور بود؟

تا زمان به ثمر رسيدن گل مي‌شود گفت تجربه استقلال به آلومينيوم مي‌چربيد. همان اول گفتم نكونام در جذب بلانكو هوشمندانه عمل كرده است چون او هم حرفه‌اي است و هم به‌روز‌. بلانكو در پست شماره ۹ فوق‌العاده است. نكونام به مربي تدافعي معروف است و در اين كار از كي‌روش الگوبرداري كرده و در بازي با آلومينيوم هم چون ابزارش را داشت به گل رسيدند‌. در كل استقلال كم و بيش برتر بود اما بعد از گل، آلومينيوم برتر بود و استقلال برگشت به حالت اوليه‌اش و با بستن دفاع چشم به ضدحملات داشتند.

‌ آلومينيوم هم در دقايق آخر مي‌توانست دروازه استقلال را باز كند.

بله؛ اگر آن اتفاق رخ مي‌داد الان خيلي از اتفاقات مي‌توانست عليه نكونام باشد. بيشتر از مسائل فني آسيب بيشتري كه مي‌تواند به استقلال وارد شود اين صحبت‌هاي نكونام است‌. البته بگويم از روز اول طرفدار جواد بودم و اعتقاد دارم با وضعيت استقلال توانسته اين تيم را مدعي نگه دارد اما حالا به او اين نقد را دارم. نكونام استقلالي است و مي‌داند در شرايطي كه جام حذفي را از دست داده چون فوتبال حافظه ندارد چنانچه ليگ هم از دست بدهد هواداران و كارشناسان ديگر فراموش مي‌كنند او براي استقلال چه كار كرده و همه يكصدا و متحد عليه نكونام مي‌شوند آن‌هم به دليل مصاحبه‌هاي امروز او. اين حرف‌ها رفته رفته روي مغز هواداران و پيشكسوتان و خبرنگاران مي‌رود و اين خبر خوبي براي نكونام نيست! استقلال در اين فصل نتيجه‌گرا بازي كرده و جواد مي‌تواند تهاجمي‌تر هم كار كند اما چون نتيجه مي‌گيرد نمي‌توانيم به او نقد كنيم و خودش را با سپاهان و پرسپوليس و سپاهان مقايسه مي‌كند. در حالي كه اين دو تيم يازده، دوازده بازيكن دارند اما استقلال يك تيم يك دست در بيرون و داخل زمين دارد كه به كار ليگ فرسايشي مي‌آيند.

 

آشوبي: رفيعي جانشين خوبي براي بيرانوند است

‌ ديدگاه فني شما از پرسپوليس مقابل ملوان چيست؟

پرسپوليس شكل خيلي خوبي داشت. به‌خصوص در نيمه اول واقعا همان فرمتي كه از اين تيم انتظار داشتيم. آنها اين شكل را تا زمان به ثمر رساندن گل و دقايقي بعد از گل ادامه دادند اما در ۱۵ تا ۲۰ دقيقه آخر بازي مي‌توانستند بهتر كنترل كنند چون ملوان در آن دقايق فشار آورد و پرسپوليس را اذيت كرد. جلوي تيمي كه اينچنين با نفرات زياد حمله مي‌كند، مي‌شد روي ضدحملات ضربه بعدي را هم وارد كرد اما با همين نتيجه هم پرسپوليس سه امتياز را گرفت و كماكان شانس بالايي براي قهرماني دارد.

‌ در لحظات پاياني ملوان فشار زيادي روي دروازه پرسپوليس ايجاد كرد. علتش ضعف پرسپوليس بود يا قدرت ملوان؟

واقعيت اينكه ملوان تيم خيلي خوبي است و در اين ترديدي نيست اما بحث من اين است كه اگر تيم حريف خيلي خوب حمله مي‌كند و تيم شما را تحت فشار قرار مي‌دهد، مي‌شود در تغيير فاز از دفاع به حمله عملكرد بهتري داشت و ضربه بعدي را هم وارد كرد. به نظرم در اواخر بازي پرسپوليس در اين بخش خيلي دقيق نبود وگرنه مي‌شد در ضد حملات به گل دوم هم برسد.

‌ بيشتر از ملوان بگوييد.

ملوان تيم شايسته و يكدستي نشان داد. عملكرد آنها در اين فصل خيلي خيلي چشمگير و چشم‌نواز بوده و واقعا تيم خوبي دارند. يك تيم با سرعت زياد كه در اين تيم انتقال خيلي خوب انجام مي‌شود. هارموني و هماهنگي مطلوبي دارند و آنها خيلي خوب مقابل پرسپوليس بازي كردند.

‌ تعويض‌هاي پرسپوليس چطور بود؟

واقعيت اينكه پرسپوليس فشار زيادي را تحمل كرد و انرژي زيادي را بازيكنان اين تيم از دست دادند. معتقدم تعويض‌هاي پرسپوليس آن طور كه بايد كمك كننده نبود حالا به هر دليلي كه بود تعويضي‌ها روند تيم را بهتر نكردند. البته فوتبال همين است و بايد در نظر داشت كه ملوان هم انگيزه زيادي براي اين مسابقه داشت. مهم اين بود در اين فشار سخت هم پرسپوليس بازي را حفظ كرد. بعد از بيرون رفتن اورنوف و آل‌كثير ضرباهنگ هجومی تيم را كم كرد و نفراتي كه آمدند نتوانستند ملوان را عقب‌تر نگه‌ دارند.

‌ رفيعي هم با كلين‌شيت‌هايش كم‌كم به خودباوري بيشتري مي‌رسد. درباره عملكرد اين دروازه‌بان جوان چه نظري داريد؟

خيلي خوب است و به نظرم شايستگي‌هايش را در اين سه بازي كه درون دروازه ايستاده نشان داده و نويدبخش اين است كه به مرور بيرانوند صاحب يك جانشين شايسته در پرسپوليس مي‌شود.

‌ درباره بيانیه‌نويسي بعضي از باشگاه‌ها كه هر روز تعداد آن هم زيادتر مي‌شود چه نظري داريد؟

مهم نيست كه باشگاه‌هاي ديگر راجع به نتايج تيم چه نظري دارند به هر حال تا زماني كه var نيايد همين مسائل است اگر چه باvar هم اشتباهات داوري در خيلي از كشورهاي جهان وجود دارد. به نظرم بايد زودتر اين تكنولوژي به ايران بيايد تا اشتباهات به حداقل برسد اما اين بيانيه دادن‌ها نه توجيه منطقي دارد و نه اصلا در جامعه فوتبال قابل قبول است.

‌ هفت بازي مانده به پايان مسابقات، پرسپوليس مي‌تواند فاصله يك امتيازي با استقلال را از بين ببرد؟

اينكه چه اتفاقي مي‌افتد بخش جذاب ماجرا است و همه از آن بي‌اطلاع خواهيم بود اما در اينكه پرسپوليس مي‌تواند شرايط را به سود خودش تغيير بدهد، ترديدي نيست چون تعداد بازي‌ها زياد است و هفته‌هاي آخر استرس هم براي بازيكنان خواهد بود. آنچه در اين مسير مي‌تواند شانس موفقيت پرسپوليس را بالا نگه دارد آرامش و اطمينان و تمركز بالايي است كه تمام اركان باشگاه بايد داشته باشند. از كادر مديريت تا فني و بازيكنان و حتي هواداران بايد با آرامش پيش بروند و روي عملكرد خودمان تمركز كنيم. همين طور كه احتمال امتياز از دست دادن براي استقلال وجود دارد براي پرسپوليس هم همين طور هست پس بايد با تمركز بالا و در يك محيط آرام كار را پيش برد.

 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون