• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5746 -
  • ۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت

سخنرانی نارندا مودی به گمانه‌زنی‌ها درباره قوت گرفتن ملی‌گرایان رادیکال دامن زد

هراس از موج تازه اسلام‌هراسی در هند

نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند، به دلیل استناد به شعارهای ضد اصول مورد اعتقاد مسلمانان در سخنرانی روز یکشنبه درحالی که مشغول کارزار انتخاباتی سراسری خود در هند است، به ‌شدت مورد انتقاد گروه‌ها و احزاب دیگر قرار گرفت. نارندرا مودی، رهبر حزب بهاراتیا جاناتا (BJP) در سخنرانی برای جمعیت زیادی در تظاهرات در ایالت غربی راجستان، اظهارات جنجالی و نفرت‌پراکنانه‌ای را بیان کرد و مسلمانان را «نفوذی» توصیف کرد. مودی مدعی شد که اگر حزب اصلی اپوزیسیون، کنگره ملی هند، در پایان انتخابات چند هفته‌ای به قدرت برسد، آنها ثروت مردم هند را ناعادلانه توزیع خواهند کرد.

مودی در این سخنرانی ادعا کرد که «زمانی که آنها (سران حزب کنگره ملی هند) در قدرت بودند، می‌گفتند مسلمانان نیز بر منابع هند حقوق خود را دارند. آنها تمام ثروت شما را جمع می‌کنند و بین آنهایی که فرزندان بیشتری دارند، تقسیم می‌کنند.» اشاره مودی به مسلمانان هند است که در سال‌های اخیر به دلیل رویکردهای افراط‌گرایانه او و هوادارانش موجب درگیری‌ها و جنجال‌های زیادی در جامعه هند شده است. او افزود که «آیا فکر می‌کنید پول‌هایی که به سختی به دست آورده‌اید باید به نفوذی‌ها داده شود؟ آیا این امر را می‌پذیرید؟» به نظر می‌رسد نارندرا مودی که بزرگ‌ترین دموکراسی جهان را رهبری می‌کند، هندوستان را از اصول دموکراسی و همزیستی مسالمت‌آمیز،‌ که قرن‌ها به آن افتخار می‌شد، روز به روز دورتر می‌کند. مسلمانان در هند جمعیت قابل‌توجهی دارند و تخمین زده می‌شود که حدود 230 میلیون نفر را تشکیل دهد. به نظر می‌رسد که این اظهارات اشاره‌ای به استعمالات مضری باشد که مسلمانان را متهم به جابه‌جایی هندوها از طریق ایجاد خانواده‌های پرجمعیت می‌کند. این اظهارات به ‌طور گسترده از سوی رهبران مخالف و چهره‌های برجسته مسلمان مورد انتقاد قرار گرفته و خشم جهانی را نیز برانگیخته است. مقامات نظرسنجی محلی در گفت‌وگو با الجزیره تایید کردند که دو شکایت دریافت کرده‌اند که خواستار تعلیق کارزار مودی و دستگیری او شده بودند.

هند پرجمعیت‌ترین کشور جهان، حدود 44/1 میلیارد شهروند را در خود جای داده است. حزب بهاراتیا جاناتا مودی به دلیل اینکه جامعه مسلمانان را که شامل پناهجویان و پناهندگان بنگلادش و میانمار می‌شود، به عنوان افراد خارجی می‌بیند، مورد انتقاد قرار گرفته است. منتقدان می‌گویند که اظهارات مودی مبتنی بر کارزار تفرقه‌افکنانه ناسیونالیسم هندو با حزب بهاراتیا جاناتا حاکم مرتبط بوده است که انتظار می‌رود برای سومین دوره متوالی به نخست‌وزیری انتخاب شود.

در همین رابطه، اسدالدین اویسی، قانونگذار مسلمان و ريیس مجلس اتحاد المسلمین سراسر هند در پستی در شبکه اجتماعی ایکس گفت: «مودی امروز مسلمانان را نفوذی‌ها و افراد دارای فرزندان متعدد خواند. از سال 2002 تا به امروز، تنها ضمانت مودی برای ماندن در قدرت سوءاستفاده از مسلمانان و کسب رای بوده است.» در همین حال، مالیکارجون خارگ، ريیس کنگره گفت که اظهارات مودی به منزله «سخنان مشوق تنفر» است و «ترفندی سنجیده برای منحرف کردن افکار عمومی» است. او در پستی در شبکه ایکس اضافه کرد که مودی تحت تاثیر «ارزش‌های گروه افراطی راشتریه سویم سیوک سنگه» قرار گرفته است. راشتریه سویم سیوک سنگه سازمان شبه‌نظامی راست‌گرای افراطی هندو است که مودی در دوران جوانی خود به آن وابسته بود. خارگ گفت: «در تاریخ هند، هیچ نخست‌وزیری به اندازه مودی، شأن و منزلت خود را این‌قدر پایین نیاورده است.»

شورای روابط امریکایی-اسلامی (CAIR)، بزرگ‌ترین سازمان حقوق مدنی مسلمانان و مدافع حقوق بشر، نیز در بیانیه‌ای که روز دوشنبه با نشریه تایم به اشتراک گذاشته شد، سخنرانی مودی را محکوم کرد. نیهاد عوض، مدیر اجرایی شورای روابط امریکایی-اسلامی گفت: «اینکه نارندرا مودی، رهبر راست افراطی هندوتوا، علی‌رغم نقش خود به عنوان رهبر کشوری با چنین میراث مذهبی متنوع، مسلمانان هند را با رفتاری نفرت‌انگیز و خطرناک هدف قرار دهد، قابل سرزنش است.» شورای روابط امریکایی-اسلامی همچنین از جو بایدن ريیس‌جمهور ایالات‌متحده خواست تا هند را به دلیل رفتار تبعیض‌آمیز نظام‌مند خود با مسلمانان هند و سایر گروه‌های اقلیت «کشوری با نگرانی ویژه» اعلام کند. مودی قبلا در سال 2005 به دلیل نزدیک بودن به قتل عام گجرات در سال 2002 در طول دوره‌اش در مقام وزیر ارشد ایالت از سال 2001 تا 2014 از ورود به ایالات‌متحده منع شده بود. در شورش‌های مذهبی آن دوران، بیش از هزاران نفر کشته شدند که بیشتر آنها مسلمان بودند. مودی در سال 2014 با تمرکز بر توسعه و مبارزه با فساد، مدعی نقش اصلی سیاسی کشور بود. او با پیروزی قاطع در سال 2019 با برنامه ملی‌گرایان هندو دوباره انتخاب شد. سخنان نفرت ستیز علیه مسلمانان در هند رو به افزایش است، به‌طوری که گزارش اخیر گروه تحقیقاتی سنجش نفرت هندوستان مستقر در واشنگتن، 668 مورد را در سال 2023 ثبت کرده است. این در حالی است که 255 رویداد در نیمه اول سال 2023 رخ داد؛ این رقم در نیمه دوم سال به 413 افزایش یافت که نشان‌دهنده افزایش 63درصدی است. این گزارش نشان داد که 75درصد از کل موارد در آن سال در ایالت‌های تحت حاکمیت حزب بهاراتیا جاناتا، به رهبری مودی رخ داده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون