• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5746 -
  • ۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت

مواجه‌هاي نامتعارف با منطق هگل

كتاب «مواجه‌هاي نامتعارف با منطق هگل؛ با خوانشي از ملويل، مولير، بكت» نوشته آنجليكا نوتزو به‌تازگي با ترجمه حسين نيكبخت توسط انتشارات ققنوس منتشر و راهي بازار نشر شده است. نسخه اصلي اين‌كتاب سال ۲۰۱۸ توسط دانشگاه نيويورك چاپ شده است.

آنجليكا نوتزو نويسنده اين‌كتاب، هگل‌پژوه ايتاليايي است و رويكردش نسبت به فلسفه هگل در اين‌كتاب، نوآورانه خوانده شده است كه به‌تعبير مترجم اثر، حاكي از نگاه غيرمستقيم و عجيب و غريب او به هگل است. اين‌نويسنده در مقدمه خود بر ترجمه فارسي كتاب، مي‌گويد در تاريخ ترجمه آثار هگل به زبان‌هاي مختلف در سنت‌هاي ملي و فرهنگي متفاوت، گزينش متون براي ترجمه، هميشه نقشي چشمگير داشته و اينكه متون هگلي به‌خصوص بر ديگر متون ترجيح داده شده‌اند، منظومه‌هاي گسترده‌تري را عيان مي‌كند كه در آنها، فلسفه هگل، درون سنتي معين خوانده و تفسير مي‌شود.

مولف «مواجه‌هاي نامتعارف با منطق هگل» به‌جاي رويارويي مستقيم با مقوله منطق، از مسير فرم‌هاي ادبي و به‌طور مشخص، با رمان، شعر و نمايشنامه به مواجهه با منطق هگل مي‌پردازد. تفاوت نوشته‌هاي آنجليكا نوتزو با ديگر خوانش‌هاي ميان‌رشته‌اي از منطق هگل، در اين است كه در آثار ديگر، پديده‌هاي اجتماعي- ‌سياسي يا فرم‌هاي ادبي به مدد منطق هگل و با دلالتي هگلي بازخواني و تفسير مي‌شوند اما اينجا منطق هگل با كمك دلالت‌هاي عيني، انضمامي و انساني‌اش در پديده‌هاي اجتماعي مثل بحران پيشروي در مفهوم «دوران فترت» گرامشي و در آثار ادبي مثل مساله «پايان» در «دستِ آخر» ساموئل بكت و يا مفهوم بي‌تفاوتي در «گفت‌وگوي طبيعت و مرد ايسلندي» لئوپاردي خوانده مي‌شود.

اين‌كتاب با ۶۶۴ صفحه، شمارگان هزار و ۱۰۰ نسخه و قيمت ۵۸۰ هزار تومان منتشر شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون