• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۷ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5751 -
  • ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۱ ارديبهشت

هلدينگ خليج‌فارس و گرفتاري‌هاي آبي‌ها

پرونده‌هاي باز استقلال به گردن خطير است يا علي‌عسگري؟

باشگاه استقلال به هلدينگ خليج‌فارس واگذار شده است و روز يكشنبه نخستين جلسه مديرعامل هلدينگ با اعضاي هيات‌مديره فعلي باشگاه برگزار شد. در اين جلسه دو اتفاق مهم رخ داد؛ اول اينكه مديرعامل هلدينگ خليج‌فارس احمد شهرياري را به عنوان نماينده تام‌الاختيار هلدينگ به باشگاه استقلال فرستاد تا روي اقدامات هيات‌مديره و مديرعامل فعلي نظارت كند. اين فرد هنوز عضو هيات‌مديره نشده، اما گفته مي‌شود در مجمع عمومي باشگاه كه دو هفته ديگر برگزار خواهد شد به عنوان يكي از اعضا به مديريت استقلال اضافه مي‌شود. 
نكته بعدي بحث مديرعاملي علي خطير است كه در اين جلسه نه به صورت رسمي كه به صورت ضمني مورد بررسي قرار گرفت. پيش از اين گفته مي‌شد خطير به عنوان مديرعامل استقلال يكي از اعضاي هيات مديره اين باشگاه است، اما در جلسه اخير مشخص شد اين شايعات صحت نداشته و خطير به عنوان مديرعامل عضو هيات‌مديره باشگاه نيست و ضمنا فعلا خبري از حضور علي آقامحمدي عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام در هيات‌مديره باشگاه نيست. 
سوالي كه در چند روز گذشته به وجود آمده در مورد پرونده‌هاي باز باشگاه استقلال است كه با اقدامات مديران فعلي باز شده‌اند. اينكه مسووليت بستن پرونده‌هاي فعلي با مالكان جديد است يا به هر نحوي همين افرادي كه فعلا در مسند كار هستند بايد دست بجنبانند؟ 
به عنوان مثال باشگاه استقلال در ابتداي فصل با برندي به نام كاسكو براي تبليغات روي پيراهن به توافق رسيد، اما اين شركت كه بعدا مشخص شد خط و ربطي با برخي كشورهاي خاص دارد، پول باشگاه استقلال را نداد و در حال حاضر پرونده شكايت آبي‌ها از اين مجموعه در جريان است. هنوز مشخص نيست مديرعامل استقلال چطور قراردادي با اين شركت بسته بوده كه آنها به راحتي مدعي شدند قرار نيست پولي به استقلال بپردازند. 
پرونده مهم دوم، دومين اسپانسري است كه علي خطير براي استقلال آورد: يك مغازه موبايل‌فروشي كه بعدها سر ماجراي كوروش كمپاني زير ذره‌بين نهادهاي نظارتي و امنيتي قرار گرفت و برخي طرح‌هاي فروش آن كنسل شد تا جايي كه باشگاه استقلال مجبور شد لوگوي اين مغازه را از روي لباس خود بردارد. اقدامي كه حتما تبعات قانوني زيادي براي باشگاه به دنبال خواهد داشت، چراكه صاحب آن مجموعه موبايل‌فروشي مدعي بود تمام پول قرارداد اسپانسري را همان ابتداي كار پرداخت كرده و در برخي ويديوها تهديد به افشاگري عليه مديرعامل استقلال هم كرد.
پرونده بدهي به باشگاه سانتاكلارا ديگر پرونده دردسرساز استقلال است. روز گذشته آپديت جديد فيفا در مورد باز يا بسته بودن پنجره‌هاي نقل‌وانتقالاتي تيم‌ها آمد و مشخص شد پنجره استقلال بعد از گذشته دو ماه از ادعاي مديران اين باشگاه مبني بر توافق با باشگاه پرتغالي هنوز بسته است و اين يعني پولي به حساب سانتاكلارا واريز نشده و تلاش مديران استقلال براي واريز قسطي هم به نتيجه نرسيده است. مساله‌اي كه پروسه گرفتن مجوز حرفه‌اي براي استقلال را تحت‌الشعاع قرار داده و برخي كارشناسان معتقدند پرونده سانتاكلارا يقه استقلال را در مسير گرفتن مجوز حرفه‌اي خواهد گرفت. 
در اين زمينه شنيده شده يكي ديگر از باشگاه‌هاي ايراني كه براي گرفتن مجوز حرفه‌اي اقدام كرده بوده شرايطي مشابه استقلال داشته و براي پرداخت بدهي خود در سه قسط با فرد طلبكار به توافق رسيده. يك فرد مطلع به خبرنگار اعتماد گفت اين باشگاه بعد از پرداخت قسط اول و گرفتن تاييديه آن را به فيفا ارسال كرده و اين تاييديه به همراه متن توافق براي دريافت مجوز حرفه‌اي بارگذاري شده است. اما استقلال چنين تاييديه‌اي مبني بر واريز پول ارايه نكرده است. 
ماجراي دعواي استقلال با همراه اول كه استارتش در زمان مديريت مصطفي‌ آجرلو زده شد به همراه درگيري قضايي با سازمان ليگ در ماجراي تبليغات محيطي هم از آن كيس‌هايي است كه هنوز به سرانجام مشخصي نرسيده و بايد بالاخره تعيين تكليف شود. 
پرونده بدهي به ساپينتو و دستيارانش، پرونده بدهي به آمانوف و چند شكايت داخلي نيز ديگر پرونده‌هايي است كه استقلال با آنها روبه‌رو است. اينكه مديران هلدينگ خليج‌فارس نماينده‌اي منصوب كرده‌اند تا از اين به بعد مديران فعلي استقلال شخصا تصميمي براي باشگاه نگيرند و تعهد جديدي ايجاد نكنند، اقدام درستي است، اما هنوز مشخص نيست كه موضع مالك جديد استقلال در مورد اين پرونده‌هاي باز چگونه است. در واقع مي‌توان گفت اين درست است كه مالكان جديد استقلال را با بدهي‌هاي معوق چند ساله‌اش خريده‌اند، اما پرونده‌هايي كه در همين چند ماه باز شده شرايط متفاوتي با آن بدهي‌ها دارد.
اگر قرار باشد مالك جديد به سياق سابق در ابتداي راه به رفع و رجوع پرونده‌هاي باز شده و رفع تعهدهايي كه مديران سابق به جا گذاشته‌اند، بپردازد كه مي‌توان گفت در عمل اتفاق خاصي در نحوه مديريت باشگاه رخ نداده، اما اگر قرار است شرايط تغيير كند مالك جديد بايد مديران فعلي را در مورد شرايطي كه باشگاه را تحويل مي‌دهند، پاسخگو كنند. 
حال بايد منتظر ماند و ديد هلدينگ خليج‌فارس چه مسيري براي مديريت باشگاه استقلال طي خواهد كرد. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون