• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5757 -
  • ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت

همزمان با پذيرش طرح پيشنهادي آتش‌بس توسط حماس آغاز شد

حمله ددمنشانه اسراییل به رفح

حماس از جامعه بین‌المللی خواست برای توقف جنگ که زندگی صدها هزار غیر نظامی در غزه را تهدید می‌کند تلاش کنند

اروپا :   اسراییل با وجود هشدارهای صریح  اتحادیه اروپا و کشورهای دیگر به رفح حمله کرد

 

احسان پناه‌بر

طبق گزارش‌هاي ميداني و همچنين به نقل از سران رژيم اسراييل، نيروهاي اين رژيم حمله به شرق رفح را كليد زده و كنترل گذرگاهي مرزي با مصر را در اختيار گرفته‌اند، عملياتي كه خطر تشديد فاجعه انساني ناشي از جنگ ويرانگر اسراييل در نوار غزه را به دنبال دارد. اين رژيم تهديد كرده است كه حمله نيروهايش به رفح هفته‌ها به طول خواهد انجاميد، صرف‌نظر از اينكه آيا آتش‌بس و توافق تبادل اسرا با حماس به وقوع بپيوندد يا خير. اسراييل مدعي است كه براي امنيت خود بايد به اين منطقه كه بيش از يك ميليون نفر را در خود جاي داده است، حمله كند. اين رژيم از ابتداي جنگ در غزه، هدف خود را حذف حماس اعلام كرده، امري كه به عقيده ناظران محقق نشده و تنها ويراني و نزديك به 35 هزار كشته در پي داشته است. اسراييل مدعي است كه اكثريت نيروهاي حماس در رفح و نزديك كريدور فيلادلفي بين غزه و مصر هستند. حمله به رفح در حالي كليد خورد كه به گزارش شبكه خبري الجزيره، اسماعيل هنيه، رهبر حماس مي‌گويد كه اين گروه پيشنهاد آتش‌بس غزه را كه از سوي ميانجيگران قطري و مصري ارايه شده بود، پذيرفته است. دفتر بنيامين نتانياهو، نخست‌وزير رژيم اسراييل نيز مي‌گويد اين پيشنهاد با خواسته‌هاي اسراييل فاصله دارد، اما مدعي شد كه كابينه اسراييل هياتي را براي گفت‌وگو به قاهره مي‌فرستد. كابينه جنگ اسراييل همچنين تصميم گرفت كه ارتش اين كشور به عمليات عليه رفح ادامه دهد و ارتش اهدافي را در شرق اين شهر براي عمليات تهاجمي‌اش اعلام كرده و از مردم اين منطقه خواسته است آنجا را ترك كنند. آژانس‌هاي سازمان ملل و گروه‌هاي امدادي نسبت به عواقب ويرانگر هرگونه حمله نظامي اسراييل به رفح پس از دستور اسراييل به ده‌ها هزار فلسطيني براي تخليه قبل از حملات هشدار دادند. در حملات اسراييل به غزه از 7 اكتبر تاكنون نزديك به 35 هزار نفر كشته و نزديك به 80 هزار نفر زخمي شده‌اند.

 

پذيرش آتش‌بس از سوي حماس

مقامات حماس نسخه‌اي از پيشنهاد آتش‌بس مصر-قطري را به الجزيره نشان داده‌اند كه اين جريان مي‌گويد با آن موافقت كرده است. اين پيشنهاد شامل سه مرحله است كه در خود پايان دادن به جنگ اسراييل عليه غزه و همچنين آزادي اسراي اسراييلي در اين منطقه و فلسطينيان در زندان‌هاي اسراييل را جاي داده است. اعلاميه حماس در روز دوشنبه با استقبال خوبي در غزه مواجه شد، زيرا فلسطيني‌ها اميدوار بودند كه سرانجام اين نسخه به جنگ بيش از هفت ماه پايان دهد. با اين حال، واكنش اسراييل به هيچ روي مشتاقانه نبوده است، زيرا اين بازيگر همچنان بر تمايل خود براي حمله به رفح در جنوب غزه و شكست كامل (ادعايي) حماس تاكيد مي‌كند. تخمين زده مي‌شود كه حدود 100 نفر از اسيران اسراييلي هنوز زنده و در غزه هستند و برخي ديگر در جريان جنگ آزاد يا كشته شدند كه دست‌كم در يك مورد، چند تن از كشته شده‌ها از سوي خود نيروهاي اسراييلي بوده است.

ايالات متحده نيز به نوبه خود نسبت به حمله به رفح هشدار داده است و در پيگيري توافق آتش‌بس سختگيرانه‌تر عمل كرده است. مقامات امريكايي به رويترز گفتند كه در حال بررسي پاسخ حماس به پيشنهاد آتش‌بس هستند، اما هيچ جزيياتي در مورد اين توافق و آنچه گروه فلسطيني دقيقا با آن موافقت كرده است، ارايه نكردند. اين توافقي پيچيده است و شامل سه مرحله است كه اجراي هر كدام شش هفته به طول مي‌انجامد. در مرحله اول، توقف موقت درگيري بين حماس و اسراييل و همچنين عقب‌نشيني نيروهاي اسراييلي به شرق، دور از مناطق پرجمعيت‌تر غزه و به سمت مرز بين سرزمين‌هاي اشغالي و غزه پيش‌بيني شده است. هواپيماها و پهپادهاي اسراييلي نيز هر روز 10 ساعت پرواز بر فراز غزه را متوقف مي‌كنند و در روزهايي كه اسرا آزاد مي‌شوند به مدت 12 ساعت اين امر رخ خواهد داد.

علاوه بر اين، طبق نسخه پيشنهادي آمده، حماس در مرحله اول به تدريج 33 اسير (چه اسيران زنده و چه اجساد اسيران مرده) را تحويل مي‌د‌هد. به ازاي هر اسير غيرنظامي اسراييلي كه زنده آزاد مي‌شود، اسراييل 30 فلسطيني زنداني را آزاد مي‌كند و به ازاي هر سرباز زن آزاد شده از سوي حماس، اسراييل 50 فلسطيني در زندان ديگر را آزاد خواهد كرد. عقب‌نشيني نيروهاي اسراييلي به غيرنظاميان آواره فلسطيني اجازه مي‌دهد تا به خانه‌هاي خود در سراسر غزه بازگردند كه به تدريج و با آزادسازي اسيران ديگر از سوي حماس همراه مي‌شود. به‌طور جداگانه، اين توافق تصريح مي‌كند كه كار بازسازي غزه بايد در اين مرحله و همچنين جريان كمك‌ها آغاز شود و به آنروا و ساير سازمان‌هاي امدادي اجازه داده شود تا براي كمك به غيرنظاميان فعاليت‌شان را آغاز كنند. در مرحله دوم توافق، عمليات نظامي به‌طور دايمي پايان خواهد يافت و اسراييل به‌طور كامل از غزه خارج خواهد شد. همچنين مبادله اسيران ديگري نيز وجود خواهد داشت كه اين‌بار شامل تمامي مردان اسراييلي باقي مانده، از جمله سربازاني مي‌شود كه در غزه اسير شده‌اند. اسراييلي‌ها در ازاي تعداد نامشخصي از اسيران فلسطيني آزاد خواهند شد. در مرحله سوم، مابقي اسيران اسراييلي و زندانيان فلسطيني مبادله خواهند شد. از نظر پيشرفت، اين مرحله شامل يك طرح بازسازي سه تا پنج ساله براي غزه و شايد مهم‌تر از همه، پايان محاصره غزه توسط اسراييل خواهد بود.

 

توپ در زمين اسراييل

اسراييل روز دوشنبه به فلسطينيان در شرق رفح گفته بود كه با وجود مخالفت‌هاي بين‌المللي، در حالي كه آماده شروع يك عمليات نظامي در جنوب غزه است، آن منطقه را ترك كنند. اين امر نشان مي‌دهد كه اسراييلي‌ها فكر نمي‌كردند حماس در ساعت‌هاي پاياني با اين توافق موافقت كند. اما اكنون، همان‌طور كه خليل الحيه، معاون رهبر حماس گفته است، توپ در زمين اسراييل است. به گزارش الجزيره، اسراييلي‌ها تاكنون با احتياط به اين پيشنهاد پاسخ داده‌اند. گزارش‌هاي اوليه در رسانه‌هاي اسراييلي اين پيام را نشان مي‌دهد كه توافقي كه حماس با آن موافقت كرده است، چيزي نيست كه اسراييل با آن موافق باشد.

در همين حال، ايتامار بن گوير، وزير امنيت داخلي و عضو افراطي كابينه نتانياهو بلافاصله در رسانه‌هاي اجتماعي اين توافق را رد كرد و خواستار تهاجم به رفح شد. مقامي اسراييلي به خبرگزاري رويترز گفت كه بايد اين پيشنهاد حماس را ناديده گرفت و مدعي شد كه حماس «قصد دارد اسراييل را بفريبد». نتانياهو، نخست وزير اسراييل نيز گفت كه اين توافق با خواسته‌هاي اسراييل مطابقت ندارد، اما او هياتي را براي ديدار با مذاكره‌كنندگان به قاهره خواهد فرستاد. او مدعي شد كه كابينه جنگ اسراييل به اتفاق آرا با «ادامه عمليات در رفح براي اعمال فشار نظامي بر حماس» موافقت كرده است. در همين رابطه، دوشنبه شب حملات هوايي شديد اسراييل در جنوب غزه انجام شد. در همين حال، اعضاي خانواده اسيران غزه در تل‌آويو تظاهرات كردند و از كابينه نتانياهو خواستند تا به هر توافقي تن در دهد.پيشنهاد اخير براي توافق آتش‌بس از سوي حماس مي‌تواند اسراييل را براي رسيدن به توافق تبادل اسرا و آتش‌بس در داخل سرزمين‌هاي اشغالي و خارج از آن تحت فشار قرار دهد. عدم پذيرش هر گونه توافق از سوي اسراييل، وضعيتي است كه ايالات متحده بسيار نگران آن است، چراكه به عنوان نزديك‌ترين متحد اسراييل در منطقه، به دنبال آرام كردن فضاي داخلي و بين‌المللي عليه خود است. از سوي ديگر، مقامات امريكايي از هرگونه بحث عمومي در مورد مذاكرات بر حذر بوده‌اند، چراكه مي‌تواند اين مذاكرات را به خطر بيندازد. ايالات متحده در روزهاي اخير اظهار داشته است كه احساس مي‌كند پيشرفت واقعي در جهت دستيابي به يك آتش‌بس موقت و شش هفته‌اي در حال انجام است و نمي‌خواهد كاري انجام دهد كه دستيابي به حداقل آتش‌بس موقت را به خطر بيندازد. اين سياست شامل بسته پيشنهادي نه تمام حماس روز دوشنبه نيز مي‌شود.

 

عبور اسراييل از خط قرمز

يك مقام امنيتي فلسطيني و يك مقام مصري به خبرگزاري آسوشيتدپرس گفته‌اند كه تانك‌هاي اسراييلي وارد رفح شده‌اند و تا 200 متري گذرگاه مرزي رفح با مصر رسيده‌اند. اين مقام مصري به آسوشيتدپرس گفت كه به نظر مي‌رسد اين عمليات از نظر دامنه، دست‌كم تاكنون، محدود است. اين مقام و همچنين تلويزيون الاقصي گفتند كه مقامات اسراييلي به مصري‌ها اطلاع داده‌اند كه نيروهاي‌شان پس از اتمام عمليات عقب‌نشيني خواهند كرد. ارتش اسراييل از اظهارنظر در مورد حمله تانك‌هاي خود خودداري كرد. آنتوني لوونشتاين، روزنامه‌نگار مشهور استراليايي و نويسنده كتاب «آزمايشگاه فلسطين: اسراييل چگونه فناوري اشغالگري را به سراسر جهان صادر مي‌كند» معتقد است: «گلوله‌باران گزارش شده از سوي ارتش اسراييل از گذرگاه زميني بين مصر و غزه در منطقه رفح نشان مي‌دهد كه اسراييل «هيچ خط قرمزي» در جنگ خود با سرزمين فلسطين ندارد آن هم پس از آنكه ما به‌طور مداوم از - بايدن و بسياري در اتحاديه اروپا، حتي در جهان عرب شنيديم كه حمله به رفح خط قرمز است و اسراييل نمي‌تواند وارد رفح شود.» اين روزنامه‌نگار كه از نزديك تحولات را دنبال مي‌كند، معتقد است: «هيچ خط قرمزي وجود ندارد. فكر مي‌كنم آنچه ما اينجا مي‌بينيم، به اصطلاح «راهبرد» نتانياهو است، يعني او متوجه است كه در ميان اسراييلي‌ها عميقا منفور است. هيچ يك از اهداف اعلام شده او در 7 اكتبر محقق نشده است كه شامل به اصطلاح «پيروزي كامل» ادعايي‌اش بر حماس نيز مي‌شود. هيچ كدام از آن اتفاق نيفتاده است. بنابراين او احساس مي‌كند كه ادامه جنگ، «جنگ هميشگي»، ضروري است. توجه داشته باشيد كه رفح به عنوان تنها گذرگاه كليدي براي كمك‌رساني، تنها راه خروج فلسطيني‌ها از سوي مصر بسته شده و حالا هدف حمله قرار گرفته است. تقريبا 5/1 ميليون فلسطيني كه در رفح گرفتار شده‌اند جايي براي رفتن نخواهند داشت.»

آنتونيو گوترش، دبيركل سازمان ملل متحد نيز هشدار داده است كه تهاجم زميني به رفح «غيرقابل تحمل» خواهد بود و از اسراييل و حماس خواست تا براي دستيابي به توافق آتش بس، «قدمي» پيش بروند. اين فرصتي است كه نمي‌توان آن را از دست داد و تهاجم زميني در رفح به دليل پيامدهاي انساني ويرانگر آن غيرقابل تحمل خواهد بود. گوترش پيش از ديدار با سرجيو ماتارلا، رييس‌جمهور ايتاليا در نيويورك، از اسراييل به دليل تاثير بي‌ثبات‌كننده‌اش در منطقه انتقاد كرد. ايمن صفدي، وزير خارجه اردن هشدار داد كه اسراييل با بمباران رفح، توافق را به خطر مي‌اندازد. كابينه جنگ اسراييل همچنين اعلام كرد كه ارتش اسراييل در حال پيشبرد حمله به رفح «براي اعمال فشار نظامي (ادعايي) بر حماس» است. اين در حالي است كه بسياري از كشورهاي منطقه و جهان نسبت به اين اقدام اسراييل و عواقب انساني آن هشدار داده‌اند. 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون