• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۷ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5760 -
  • ۱۴۰۳ يکشنبه ۲۳ ارديبهشت

مشخص شدن ۱۶ نماينده ديگر تهران

منتخباني كه زير 50 هزار راي داشته‌اند!

راي‌گيري براي انتخابات مرحله دوم دوازدهمين دوره مجلس شوراي اسلامي از ساعت ۸ صبح جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ به صورت همزمان در ۲۲ حوزه آغاز شد. مردم با حضور در پاي صندوق‌هاي راي در ۲۲ حوزه انتخابيه شامل تبريز، شبستان، ميانه، پارس‌آباد، سميرم، لنجان، كرج، تهران، ورامين، بيرجند، مشهد، آبادان، رامهرمز، خدابنده، زنجان، شيراز، مرودشت، خرم‌آباد، قائمشهر، ملاير، كرمانشاه و گنبدكاووس، سرنوشت ۴۵ كرسي باقيمانده قوه مقننه را تعيين كردند. بررسي آراي منتشر شده از مرحله دوم انتخابات مجلس دوازدهم نشان مي‌دهد كه ۱۷ منتخب، راي‌شان زير ۵۰ هزار بوده است. در اين دوره انتخابات ۹۰ كانديدا با يكديگر رقابت كردند و تكليف ۴۵ كرسي باقيمانده مجلس مشخص شد.
بررسي آمار نهايي منتشر شده نشان مي‌دهد كه ۱۷منتخب دور دوم انتخابات زير ۵۰ هزار راي كسب كرده‌اند.
اين منتخبان و آراي آنها به شرح زير است: 
محمود طاهري از حوزه انتخابيه شبستر: ۱۹.۲۹۵ راي، رحيم كريمي از حوزه انتخابيه سميرم: ۱۳.۶۵۵ راي، اكبر پولادي‌باغبادراني از حوزه لنجان: ۱۷.۹۷۲ راي، احمد آريايي‌نژاد از حوزه ملاير: ۲۱.۸۵۱ راي، علي كشوري از حوزه قائمشهر، سوادكوه و جويبار: ۳۸.۸۳۲ راي، عبدالحكيم آق‌آركاكلي از حوزه گنبدكاووس: ۴۰.۵۱۸ راي، عمران عباسي‌كالي از حوزه قائمشهر، سوادكوه و جويبار: ۴۲.۰۲۳ راي، رضا سپه‌وند از حوزه خرم‌آباد و چگني: ۴۵.۹۳۴ راي، اسفنديار عبداللهي از حوزه مرودشت: ۴۹.۰۸۰ راي، هادي هاشمي‌نيا از حوزه خرم‌آباد و چگني: ۴۹.۶۶۲ راي را كسب كرده‌اند. در تهران اما چهره‌هايي چون بيژن نوباوه‌وطن، محمد سراج، ابوالفضل ظهره‌وند، حسين صمصمامي، زهره لاجوردي، احمد نادري، ابراهيم عزيزي، سميه رفيعي، پيمان فلسفي، ابوالقاسم جراره، سيد مرتضي محمودي، مجتبي رحماندوست، عبدالحسين روح‌الاميني، مجتبي زارعي، زينب قيصري، عليرضا سليمي ليست نمايندگان پايتخت را كامل كردند. همچنين بررسي آراي منتشر شده نشان مي‌دهد كه ۳ منتخب مجلس دوازدهم در دور دوم، راي‌شان زير ۲۰ هزار بوده است. اين منتخبان و آراي آنها به شرح زير است:  محمود طاهري از حوزه انتخابيه شبستر: ۱۹.۲۹۵ راي، رحيم كريمي از حوزه انتخابيه سميرم: ۱۳.۶۵۵ راي، اكبر پولادي‌باغبادراني از حوزه لنجان: ۱۷.۹۷۲ راي است.

  مشاركت مرحله دوم انتخابات بيشتر از مرحله دوم دوره قبلي است 
وزير كشور ميزان مشاركت در دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم را بيشتر از رقم مشاركت در دور دوم انتخابات مجلس يازدهم اعلام كرد. احمد وحيدي در نشست خبري پس از پايان مرحله دوم انتخابات دوازدهمين دوره مجلس شوراي اسلامي اظهار كرد: كار نيمه‌تمام انتخابات مجلس شوراي اسلامي به پايان رسيد. انتخابات يك نقطه بسيار روشن در تاريخ جمهوري اسلامي براي تحكيم مردم‌سالاري ديني در دوران انقلاب اسلامي است و اكنون شاهد دوره جديدي از آن هستيم. با همكاري و حماسه‌آفريني مردم در اوج سلامت، امنيت و دقت و با مشاركت خوب مردم و در فضايي رقابتي اين انتخابات برگزار شد كه برخلاف خواست دشمن بود تا مسائل امنيتي در حوزه فيزيكي و هم سايبري ايجاد كنند، اما با دقتي كه وجود داشت تمام آن نقشه‌ها نقش بر آب شد. وزير كشور گفت: هميشه در انتخابات مرحله دوم اين‌طور معمول بوده كه ميزان مشاركت كمتر شده، اما در اين مرحله از مرحله دوم دوره قبل مشاركت بيشتري رخ داده است. وحيدي يادآور شد: در حوزه امنيت و سلامت با استانداردهاي بالا عمل شد و امانتداري خوبي نسبت به آراي مردم صورت گرفت. حضور مردم در اين انتخابات باوجود توطئه‌ها و دروغ‌ها و اقدامات دشمنان بسيار قابل توجه بود و برگ زرين ديگري در تاريخ جمهوري اسلامي رقم زدند. وزير كشور با بيان اينكه برگزاري اين انتخابات يك‌ كار جمعي گسترده با كمك تمامي دستگاه‌ها بود، اظهار كرد: اين انتخابات به خوبي به نهايت رسيد و امروز مي‌توانيم ادعا كنيم كه اين امانت را با كمال بي‌طرفي، صداقت و مراقبت ضوابط قانوني حفظ كرديم. تلاش كرديم در اين انتخابات مبتني بر قانون جديد، كارها به صورت مستمر و دقيق دنبال شود. وي با اشاره به برگزاري انتخابات الكترونيكي در هشت حوزه انتخابيه گفت: يكي از اقدامات مهم در اين دوره از انتخابات اين بود كه نتايج آرا با سرعت و دقت به اطلاع مردم رسيد و توانستيم‌ با همكاري ستاد انتخابات كشور اين اقدام را به نتيجه برسانيم. وحيدي ادامه داد: وحدت و يكپارچگي قوا براي پيمودن راه بزرگي كه در پيش داريم نيازمند به ريل‌گذاري مستحكمي است كه ايران را بسازيم و اميدوارم هم مجلس جديد و همگان به سوي يك افق بلند حركت كنيم. انسجام، همبستگي و وفاق اجتماعي جزو دستاوردهاي اين انتخابات بود كه اميدواريم بعد از تشكيل مجلس جديد نيز در راه رسيدن به اهداف انقلاب از آن بهره‌گيري شود. اعتبارنامه‌هاي نمايندگان از سوي وزارت كشور صادر شده و تا قبل از شروع مجلس جديد به دست منتخبان خواهد رسيد. برخلاف اينكه در گمانه‌زني‌ها آمارهايي پايين‌تر از آنچه در انتخابات ثبت شد، مطرح مي‌شد و گاهي تا يك‌دهم ميزان مشاركت فعلي انتخابات، پيش‌بيني‌هايي صورت مي‌گرفت، اما همه منتخبان از آمار نسبتا قابل ‌قبول و خوبي برخوردار بودند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون