• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۷ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5760 -
  • ۱۴۰۳ يکشنبه ۲۳ ارديبهشت

پايان كار لژيونرهاي ايراني در رقابت‌هاي اروپايي

پايان كار آزمون مثل طارمي و جهانبخش طعم تلخي داشت!

به گزارش «اعتماد»، سردار آزمون با آ اس رم در يك بازي جذاب و تماشايي در بازي برگشت مرحله نيمه نهايي ليگ اروپا به مصاف بايرن لوركوزن رفت، اما نتوانست برنده اين بازي شود و به اين ترتيب رم از صعود به فينال مسابقات بازماند. 
سردار با پيراهن جالوروسي ۷۲ دقيقه در زمين حضور داشت و پنالتي نخست را هم براي تيمش‌گرفت و روي پنالتي دوم هم حضور موثري داشت. با اين دو پنالتي رم به بازي برگشت و نتيجه در مجموع دو بر دو مساوي شد.
با اين حال مصدوميت اجازه‌نداد تا سردار بازهم در تركيب تيمش حضور داشته باشد و تعويض او از زمين مصادف شد با آوار شدن لوركوزني‌ها بر سر رمي‌ها تا اين تيم آلماني در زمين خودش يك‌افتخار ديگر به دست بياورد و با زدن دو گل علاوه بر تداوم روند شكست ناپذيري راهي فينال ليگ اروپا شود. 
به اين ترتيب آزمون هم مثل طارمي و جهانبخش در اين فصل از بازي‌هاي اروپايي به همراه تيمش نتيجه خوبي به دست نياورد و دستش از جام كوتاه ماند. پيش‌تر در دور برگشت يك هشتم نهايي ليگ قهرمانان اروپا، آرسنال به مصاف پورتو رفت كه اين ديدار پس از برد يك بر صفر آرسنال در 120 دقيقه مسابقه، در ضربات پنالتي با نتيجه 4 بر 2 به سود آرسنال به پايان رسيد تا ياران طارمي خداحافظي تلخي با اروپا داشته باشند.
مهدي طارمي نيز در آن بازي از دقيقه 88 وارد زمين شده بود اما نتوانست كار خاصي براي پورتو انجام دهد. 
اما عليرضا جهانبخش ديگر ستاره ملي پوش ما نيز امسال در رقابت‌هاي اروپايي حضور داشت. او به همراه فاينورد در دور گروهي ليگ قهرمانان به ميدان رفت، اما تيم هلندي با كسب 6 امتياز و ايستادن در رتبه سوم راهي ليگ اروپا شد. فاينورد در ليگ اروپا با شكست در ضربات پنالتي مقابل رم از گردونه رقابت‌ها كنار رفت كه اتفاقا جهانبخش يكي از بازيكناني بود كه پنالتي خود را خراب كرد. 
با اين حال جهانبخش در ليگ اروپا به لحاظ تعداد بازي ركورددار است مثل طارمي و آزمون كه از نظر گلزني در ليگ‌قهرمانان ار‌وپا جزو بهترين‌هاي تاريخ فوتبال ما به حساب مي‌آيند، اما نتوانستند افتخار تيمي در بازي‌هاي اروپايي همراه با تيم‌هاي خودشان به دست بياورند. از اين حيث حضور علي‌دايي با بايرن مونيخ در فينال ليگ قهرمانان اروپا همچنان براي فوتباليست‌هاي ايران يك افتخار دست نيافتني به حساب مي‌آيد‌. اگرچه در آن سال دايي در فينال مقابل منچستر بازي نكرد، اما نامش به عنوان يكي از بازيكنان ذخيره بايرني‌ها قرار داشت كه در پايان‌هم‌مدال نقره مسابقات را به گردن آويخت. در حال حاضر و با توجه به اينكه‌مهدي طارمي براي فصل بعد با اينترميلان قرارداد بسته او تنها بازيكني است كه اين شانس را دارد تا بتواند همراه با تيم‌ آينده‌اش در فصل بعدي در بازي‌هاي اروپايي بدرخشد تا هم آمار گلزني‌هايش را در ليگ‌قهرمانان بهبود ببخشد و هم اميدوار باشد تا با اينزاگي و ديگر هم تيمي‌هايش به فينال ليگ قهرمانان برسد كه در آن صورت مي‌تواند به لقب پرافتخارترين لژيونر فوتبال كشورمان دست يابد.
جز مسابقات اروپايي ستاره‌هاي اصلي ايران در فوتبال اروپا از لحاظ جام‌هاي داخلي هم شرايط متفاوتي را تجربه كردند. رم كه سردار آزمون را در اختيار دارد در ليگ شانسي براي قهرماني نداشت و هم‌اكنون براي كسب سهميه مي‌جنگد. اين تيم در جام حذفي نيز با شكست مقابل همشهري خود در دربي دلاكاپيتاله از صعود به جمع چهار تيم پاياني باز ماند. به اين ترتيب آزمون امسال با رم هيچ جامي را بالاي سر نخواهد برد. 
اما عليرضا جهانبخش در فاينورد موفق شد جام حذفي را با اين تيم بالاي سر ببرد. عليرضا و تيمش در فينال موفق شدند تيم نايمخن را با يك گل از پيش رو بردارند و عنوان قهرماني را تصاحب كنند. جهانبخش در اين بازي در دقايق آخر به زمين بازي آمد. اگر جهانبخش در فاينورد بماند كه شانس كمي دارد مي‌تواند ابتداي فصل آينده براي كسب سوپرجام نيز خيز بردارد. 
در پرتغال طارمي به همراه پورتو ليگ را به اسپورتينگ باخت اما اين شانس را دارد كه در چند روز آينده در فينال جام حذفي پرتغال بتواند آخرين جام ممكن را با اين تيم تصاحب كند و با كسب يك افتخار ديگر دراگائو را ترك كند. البته با توجه به شرايط خاص طارمي در اين فصل و كشمكش‌هاي او با سرمربي تيم بايد ديد مهدي در فينال به عنوان بازيكن فيكس به ميدان مي‌رود يا نه. 
فوتبال ايران در حال حاضر لژيونرهاي زيادي در اقصي نقاط دنيا دارد اما طارمي، آزمون و جهانبخش سه لژيونر كشورمان هستند كه در سطح اول فوتبال اروپا بازي مي‌كنند و متاسفانه امسال هم از رسيدن به يك عنوان اروپايي باز ماندند. البته شايد اگر آزمون اين فصل در لوركوزن مانده بود، مي‌توانست تا چند روز آينده جام قهرماني ليگ اروپا را بالاي سر ببرد. 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون