• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۱ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5764 -
  • ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۷ ارديبهشت

آمار و ارقام زاكاني از قيمت تمام شده اتوبوس‌هاي چيني

ايسنا|شهردار تهران در واكنش به انتقادات دامنه‌داري كه در خصوص بروز تخلف در قرارداد خريد اتوبوس‌هاي برقي از چين مطرح شده، ضمن  رد حضور مافيا در قرارداد شهرداري گفت: اصلا نمي‌دانم مافيا هست يا نيست، اما به شما توضيح مي‌دهم قبل از سفر بنده به چين پيشنهادات و نامه‌هاي رسمي خودروسازان داخلي به شهرداري تهران حكايت از قيمت ۳۱۶ تا ۳۴۷ هزار يورويي هر دستگاه اتوبوس، ون و تاكسي برقي داخلي داشت.  زاكاني در حاشيه جلسه هيات دولت در جمع خبرنگاران با اشاره به قرارداد واردات اتوبوس، ون و تاكسي‌هاي برقي شهرداري تهران با خودروسازان چيني گفت: شركت ساختماني طرف قرارداد شهرداري براي خريد از چين، شركتي است كه تامين مالي پروژه را انجام مي‌دهد و به واردات خودرو كاري ندارد. اين اقدام مشابه كاري است كه براي تامين مالي خطوط يك تا سه متروي تهران اتفاق افتاد. در مقطع احداث اين خطوط يك شركت نظامي چيني منابع مالي اين سه خط را تامين كرد. زاكاني علت امنيتي و محرمانه بودن قرارداد شهرداري تهران با طرف چيني را اين‌گونه توضيح داد: محرمانه به معناي محرمانگي از جنبه طرف خارجي است. در دولت هم اعلام شد براي آسيب نخوردن قرارداد با چين، دستگاه‌هاي مسوول كه در جريان جزييات هستند مساله را مديريت كنند. وي هزينه توليد خودروهاي چيني قرارداد شهرداري را بسيار ارزان‌تر از شركت‌هاي ايراني دانست و ادامه داد: بخش‌هاي اصلي خودروهاي خريداري شده از چين تماما خارجي است. اين تجهيزات به ايران منتقل شده و روي شاسي خودرو كه به همراه برخي قطعات در داخل ايران توليد مي‌شود، سوار مي‌شود. شهردار تهران ادامه داد: قرارداد شهرداري تهران با طرف چيني ارزان‌تر و كم‌ زمانبرتر است ضمن اينكه سه سال هم براي بازگرداندن اصل و سود پول طرف چيني فرصت داريم. زاكاني با رد حضور مافيا در قرارداد شهرداري گفت: اصلا نمي‌دانم مافيا هست يا نيست، اما به شما توضيح مي‌دهم قبل از سفر بنده به چين پيشنهادات و نامه‌هاي رسمي خودروسازان داخلي به شهرداري تهران حكايت از قيمت ۳۱۶ تا ۳۴۷ هزار يوروي هر دستگاه اتوبوس، ون و تاكسي برقي داخلي داشت. مبلغي كه در وزارت كشور توافق و صورتجلسه شد ۳۲۳ هزار يورو بود، اما قيمت قرارداد ما با طرف چيني كه آپشن‌هاي مشابه يا بيشتر از خودروسازان داخلي دارد، به ازاي هر دستگاه ۲۲۰ هزار يورو كه با احتساب ساير هزينه‌ها به ۲۵۰ هزار يورو مي‌رسد. در اين قرارداد به ازاي هر دستگاه اتوبوس ۹۷ هزار يورو صرفه‌جويي شده است. زاكاني يادآور شد: شهرداري تهران ۳۲۷۵ اتوبوس با پرداخت ۲۳۶ ميليارد تومان از شركت‌هاي خودروساز داخلي خريداري كرد، اما ۵۰۰ اتوبوس به ما تحويل ندادند و كل اتوبوس و ميني‌بوس تحويلي به شهرداري به ۲۷۵۵ عدد كاهش يافت كه ۵۰۰ عدد آن ميني‌بوس است. اين تعداد از اتوبوس و ميني‌بوس‌ها به تدريج تا اوايل سال بعد وارد ناوگان شهرداري تهران مي‌شود. شهرداري از شركت‌هاي خودروسازي كه يا قيمت بالايي مي‌گفتند يا كيفيت پاييني ارايه مي‌دادند، خريد نكرد. قرارداد شهرداري تهران براي جبران كسري‌ها و جلو انداختن ۲ ساله تجهيز ناوگان حمل و نقل عمومي تهران است.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون