• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۲ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5764 -
  • ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۷ ارديبهشت

قايقران المپيكي كشورمان در گفت‌وگو با «اعتماد»:

نبي رضايي: حقوقم زير 10 ميليون تومان است!

فوتبال سياسي است و داستانش فرق مي‌كند!

روزبه دلاور

توضيح: در حالي كه كم‌كم به المپيك نزديك مي‌شويم تصميم گرفتيم در روزنامه «اعتماد» به صورت متناوب با قهرمانان كشورمان كه صاحب سهميه المپيك شده‌اند گپ‌وگفت‌هايي را ترتيب بدهيم. در اين گفت‌وگوها تلاش مي‌كنيم از شرايط تمريني المپين‌هاي ايراني و دغدغه‌ها‌ی‌شان بپرسيم. قرعه شروع اين روند هم به نام قهرمان قايقراني كشورمان افتاد.

به گزارش «اعتماد» در دومين روز از همين ماه (ارديبهشت) در مسابقات قايقراني آب‌هاي آرام قهرماني آسيا و انتخابي قاره‌اي المپيك كه در توكيوي ژاپن برگزار شده بود، نبي رضايي، قايقران جوان كشورمان ضمن كسب مدال طلاي ماده كانوي هزار متر مردان موفق شد يك سهميه ديگر به قايقراني ايران در بازي‌هاي المپيك پاريس اضافه كند.

نبي رضايي در فينال كانوي ۱۰۰۰ متر مردان با حريفاني از تاجيكستان، كره، ژاپن، چين‌تايپه، ازبكستان، قزاقستان، چين و هند رقابت كرد و با زمان 980. 4:10 دقيقه به عنوان قايق اول از خط گذشت و بالاتر نمايندگان چين تايپه و چين صاحب نشان طلا شد. قايقرانان كشورمان در روئينگ و كاياك و كانوي در مجموع ۵ سهميه المپيك براي كشورمان به دست آوردند. با نبي رضايي تماس گرفتيم تا وضعيت وي را در نزديكي شروع بازي‌هاي المپيك جويا شويم. رضايي از قهرماني و سهميه و نيازهايش گفت كه در ادامه مي‌خوانيد.

 

از آخرين وضعيت خودت بگو.

خدا را شكر بعد از كسب سهميه وضعيتم خوب است. حالا فدراسيون گفته براي افرادي كه به المپيك مي‌روند، مي‌خواهند تست بگذارند خب ما هم‌ زمان زيادي براي اعزام نداريم و تا حالا زير فشار نرفتيم‌ و براي اين تست آمادگي نسبي داريم از طرفي فرصت زيادي هم نمانده اما خب چاره‌اي نيست و تستي است كه فدراسيون گذاشته و بايد انجام شود!

چه نوع تستي است؟

براي افرادي كه سهميه المپيك گرفتند و افرادي كه در كشور هستند و مي‌توانند بيايند تست بدهند براي سهميه المپيك !

اين امكان وجود دارد كه قايقراني كه سهميه گرفته در المپيك جايش را به يك قايقران تستي بدهد؟

طبق اساسنامه ‌همين طور است.‌ حالا بايد‌ آن ورزشكاران بيايند و تايم خوبي ثبت كنند تا ببينند با قايقراني كه سهميه المپيك گرفته مي‌توانند رقابت كنند و اگر خوب بود به جاي او اعزام مي‌شود!

اين موضوع باعث ايجاد استرس براي آنهايي كه سهميه المپيك گرفتند نمي‌شود؟

استرس كه نه اما زمان زيادي تا المپيك‌ نمانده و‌ مشكل ما اين است كه بايد در فشار باشيم تا در المپيك آماده شويم‌ و از نظر من اين تست زياد درست نيست. بايد ۸ يا ۹‌ ماه از كسب سهميه گذشته باشد تا يك قايقران در تست‌هاي اين‌چنيني شركت كند. اما براي كسي كه يك ‌ماه پيش سهميه گرفته فكر نمي‌كنم اين كار درست باشد. از طرفي اين‌ موضوع مصوب و قانوني است. حدود يك ماه است‌ سهميه گرفتم ‌و دو ماه ديگر هم بازي‌هاي المپيك باقي مانده است.

از قهرماني در آسيا و كسب سهميه بگو؛ مسابقات چطور بود؟

در بازي‌هاي آسيايي بنا بر دلايلي كه نمي‌خواهم بازگو كنم چهارم شدم آن هم با اختلاف دو ثانيه با نفر اول. خب مربي من يك برزيلي بود كه وارد اين بحث نشويم! اما بعدش با مربي خودم در بابلسر تمريناتم را ادامه دادم و با اعتمادي كه بين ما برقرار بود توانستيم در چهار، پنج ماه چهارمي در آسيا را به اولي تبديل كنيم. خدا را شكر هم كسب سهميه كردم. بالاترين سطح بود به ‌طوري كه نفر اول بازي‌هاي آسيايي در اين مسابقات يك ثانيه پشت سر من بود و دوم شد.

بعد از قهرماني از شما تقدير شد؟

نه ،هنوز كه خبري نيست و خبري ندارم.

مربي كه با آن كار مي‌كني از طرف فدراسيون است؟

بله؛ اما همشهري خودم و مربي تيم ملي هم هست. براي هزينه‌ها هم فعلا اردويي نداشتيم اما بعد از تست قرار است كه اردو داشته باشيم.

براي تست دادن كه مشكي نداري؟

من نه؛ فقط اين تست ما را از نتيجه گرفتن دور مي‌كند. ما اگر قرار باشد مثلا صدم شويم با اين تست صد و پنجاهم مي‌شويم! رشته ما رشته ركوردي است مثل فوتبال يا خيلي از رشته‌هاي ديگر نيست. مثلا تايم شما اگر ۴ باشد و بخواهيد دو ثانيه كمترش كنيد مدت طولاني زمان مي‌برد. وقتي مي‌خواهيد به پيك برسيد حداقل ۳ تا ۴ ماه بايد در فشار باشيد بعد دوباره بياييد يك تايم خوبي بزنيد. اما در دو، سه ماه هميشه بالا باشيد بدن تحليل مي‌رود و نتيجه مطلوب به دست نمي‌آيد.

براي اينكه در المپيك نتيجه خوبي بگيري به چه امكاناتي نياز داري؟

در بخش مالي و قايق تامين شويم. قايق‌هاي ما قديمي هست و هنوز قايق‌هاي جديد وارد نشده! گويا بحث گمرك مطرح شده كه برمي‌گردد به كشور. آقاي سهرابيان كار خيلي خوبي كرد كه بعد از چندين سال قايق‌هاي روئينگ را توانست از گمرك خارج كند اما دوباره بخواهند قايق‌هاي بيشتري وارد كنند بحث ‌گمرك است كه خيلي سخت مي‌شود چون پول زيادي مي‌خواهد. اگر مسوولان كشور همكاري كنند، اين اتفاق ‌صورت مي‌گيرد‌ در غير اين صورت با وضع دلار امروز كار خيلي سخت است.

درخواست خودت چيست؟

اين ورزش ما كمي دورتر از ورزش‌هاي ديگر است و مثل واليبال يا وزنه‌برداري بايد بيشتر حمايت شود. چون قايقراني ثابت كرده مي‌تواند خيلي مدال بگيرد. اما آن طور كه بايد به اين رشته توجه نمي‌شود و بايد بيشتر به اين رشته توجه كنند.‌

به غير از قايقراني كار ديگري هم داري؟

نه.

حقوقت از قايقراني چقدر است؟

فدراسيون به ما حقوق مي‌دهد اما نمي‌تواند زياد حقوق بدهد چون ‌تعداد رشته‌ها و ورزشكارها زياد هستند. در حد كمك هزينه است اما با حضور آقاي سهرابيان اين حقوق خيلي بالا رفته است، الان من زير 10 ميليون ‌در ماه حقوق مي‌گيرم !

كجا زندگي مي‌كني؟

بابلسر هستم؛ اين را هم بگويم ما به پشتوانه مقام‌هايي كه مي‌آوريم و بودجه‌اي كه به فدراسيون مي‌دهند به مسابقات بعدي مي‌رويم وگرنه درآمد زيادي نداريم.

طرفدار فوتبال هستي؟

نه .

از اينكه فوتباليست‌ها پول زيادي مي‌گيرند، ناراحت‌ نمي‌شوي؟

فوتبال را جزو ورزش كشور حساب نكنيد؛ جدا شده است. در كل جهان همين است. يك جور سياسي است و نمي‌شود با ساير رشته‌ها مقايسه كرد و داستانش فرق مي‌كند !

بگذريم! از رقيبانت در المپيك شناختي داري؟

بله؛ آخرين مسابقه در مجارستان برگزار شد يك كاپ قاره‌اي اروپا بود كه يك سهميه داشت و يك نفر ديگر هم سهميه المپيك را گرفت و كل سهميه‌ها تا همين چند روز پيش مشخص شد. از برزيل و ‌آلمان و مجارستان و چك و بيشتر كشورهاي اروپايي و چين و چين‌تايپه از قاره خودمان و يك سهميه قاره‌اي هم آفريقا دارد و يكي هم امريكا. بیشتر از كشورهای اروپايي هستند و‌ تمام رقيبان ‌هم قدرتمندند.‌

فكر مي‌كني مي‌تواني با اين قايقران‌ها رقابت نزديكي داشته باشي؟

من در خودم مي‌بينم كه بتوانم‌ جزو 10 نفر اول المپيك باشم اما خب بايد ‌امكاناتي كه مي‌خواهم را فراهم كنند و ساپورتي كه در دو ماه انجام‌ مي‌شود را به اندازه دو سال داشته باشم تا بتوانم به اينها نزديك‌تر شوم. ‌شرايط خيلي خوبي داشتم ‌اما براي كسب مدال بايد برنامه‌ريزي‌هاي بهتري انجام ‌شود. فدراسيون درخواست‌هايم را عملي كند كه موفق مي‌شوم‌ در غير اين صورت نمي‌شود از الان چيزي گفت. البته ما در هر صورت اميدواريم.

مي‌داني كسب 5 سهميه در قايقراني توقعات را از اين رشته بالا برده؟

در بخش تك نفره و‌ دوبل خوب كار كرديم ‌و ‌در دوره‌هاي مختلف هم فكر نمي‌كنم قايقراني ما اين تعداد سهميه داشته باشد. آقاي سهرابيان، رييس فدراسيون يك كار خوبي كرد اين بود كه به مربيان داخلي اعتماد كرد و بعد از بازي‌هاي آسيايي اين اجازه را داد تا هر كي در شهر خودش دوست دارد تمرين كند و خب نتيجه‌اش هم خيلي عالي بود. خودم در شهر خودمان يك رودخانه‌اي داريم‌ كه در زمستان‌ها تقريبا در جريان است. درباره شرايط بقيه بچه‌ها هم بهتر است خودشان صحبت كنند.‌

راجع به اختلافت با مربي بزريلي توضيح بيشتر مي‌دهي؟

نه! او رفته است؛ خب سبك ايشان متفاوت با ما بود. اتفاقي كه نبايد مي‌افتد رخ مي‌داد. اصلا دلم نمي‌خواهد درباره‌اش صحبت كنم .

صحبت پاياني؟

تشكر مي‌كنم از مربي خودم ايمان پورعزيز چون لحظه به لحظه دنبال تمريناتم ‌بود و براي من زحمت كشيد. اين سهميه را مديون او هستيم.

 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون