• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۲ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5764 -
  • ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۷ ارديبهشت

نظر ابراهيم قاسمپور در مورد فساد در فوتبال در گفت‌وگو با «اعتماد»:

وقتي رييس فدراسيون با وجود پرونده ويلموتس برمي‌گردد از بقيه چه انتظاري مي‌رود؟

زمان ما هم در فوتبال فساد بود اما اينقدر وقيح نبودند

«فساد در فوتبال»! اين اولين بار و به‌طور حتم آخرين باري نيست كه اين موضوع در رسانه‌هاي كشورمان مورد بررسي قرار مي‌گيرد. خبر احضار و بازداشت چند مقام بلندپايه‌ متهم به دلالي و پرداخت رشوه در فوتبال ايران كه توسط مقامات قوه قضاييه و مسوولان فدراسيون  هم تاييد شده جامعه فوتبالي را بازهم‌با يك سوال بي پاسخ روبه‌رو كرده است؛ پس چه زماني قرار است با اين مسائل به‌طور جدي برخورد شود؟ البته‌ فساد مالي و حتي اخلاقي در فوتبال فقط مختص به كشور ما نيست و در ساير كشورها و حتي در فيفا هم بوده و شايد باشد اما تفاوت در نحوه مواجهه با شخص يا اشخاص متخلف است.‌معمولا در فوتبال ما با اين افراد مماشات شده است. با ابراهيم قاسمپور بازيكن و مربي اسبق تيم ملي كشورمان كه با چم و خم فوتبال ما آشنايي كامل دارد تماس گرفتيم تا نظر او را در اين خصوص بدانيم.
قاسمپور در ابتداي صحبت‌هايش در خصوص اين بحث به خبرنگار اعتماد گفت: «اين موضوع فساد در فوتبال  که الان بر سر زبان‌ها افتاده، تازگي ندارد. با اين شدت ۱۵، ۲۰ سال است كه دلالي و اين مسائل وجود دارد. در گذشته هم بود اما نه با اين شدت. الان ديدند آب از آب تكان‌ نمي‌خورد يك مقدار وقيح‌تر شدند. قبلا پنهاني بود الان ديگر خيلي روشن كارشان را مي‌كنند! وقتي در راس اين ورزش يكي با ويلموتس قرارداد مي‌بندند و بعد سر و تهش را درمي آورند مي‌بينند اين پول حيف و ميل شده و رييس هم‌به دليل ناراحتي قلبي استعفا مي‌دهد اما بعد از مدت كوتاهي دوباره برمي‌گردد ديگر نبايد توقعي داشته باشيد.»
قاسمپور ادامه داد: «اگر يادتان باشد چند سال قبل حرف از مربيان ‌منشوري بوده حالا به نظر شما آن مربيان را چه كار كردند؟ يك مقدار سر و صدا شد و امثال من و شما و رسانه‌ها به آن پرداختيم چند تايي از آنها را از ليگ برتر به ليگ يك بردند كه هيچ‌كسي روي آن ليگ اشراف نداشت. خب آنجا هم‌ همان كارها را حتي بيشتر هم انجام دادند و بازهم به ليگ برتر برگشتند.» 
پيشكسوت فوتبال ايران افزود: «الان بحثي كه در فدراسيون هست شك نكنيد از گذشته بوده و‌ بعد هم خواهد بود. بيشتر هم مي‌شود  و وقيح‌تر هم‌ مي‌شوند چون برخوردي نمي‌شود. گاهي يكي قرباني مي‌شود اما بقيه سر جاي خودشان‌ هستند. متاسفانه آدم‌هاي سالم ‌و‌ متخصص را در راس كار نمي‌آوريم. در فوتبال ما هم‌چيزي تغيير نمي‌كند چون هم‌پول توي فوتبال هست و هم سكوي پرتاب براي خيلي‌ها شده است.»
ملي‌پوش اسبق فوتبال ايران ادامه داد: «طرف مي‌خواهد نماينده مجلس شود مي‌آيد در كنار فوتبال يا مدير در فوتبال مي‌شود يا سمتي مي‌گيرد يا مي‌خواهد عضو شوراي شهر شود به فوتبال يا ساير رشته‌ها مي‌رود. يا وزير را كسي نمي‌شناسد ولي آمده كنار فوتبال حالا همه او را مي‌شناسند. منظورم فقط فوتبال نيست ساير رشته‌ها هم همين است. فكر نمي‌كنم چيزي تغيير كند تا عزم ملي و اراده راسخ شكل نگيرد. نه فقط در فوتبال و ورزش در خيلي جاهاي ديگر برخورد صورت نگيرد  شرايط همين مي‌ماند. اگر صورت بگيرد آن وقت بالاي ۹۰ درصد از افرادي كه در فوتبال هستند بايد يا كنار بروند يا بازداشت شوند!»
مربي سال‌هاي دور تيم‌ملي با اشاره به اينكه پول باعث شده بسياري از فوتبالي‌ها هم آلوده شوند به «اعتماد» گفت: «پول همه‌چيز را زير پا گذاشته است. طرف با  پول جايگاهش ارتقا پيدا مي‌كند و اسم و رسمي برهم مي‌زند. همه مي‌آيند به سمتي كه پول هست البته در زمان ما نه ديديم‌ و نه شنيديم اما اگر هم ‌بوده اينطور وقيحانه و شفاف از اين كارها نمي‌كردند.»
قاسمپور در خصوص عدم حضور خود يا امثال علي دايي در اين فوتبال گفت: «هيچ كسي از پول بدش نمي‌آيد اصلا طبيعت انسان جاه‌طلبي است و پست و مقام و شهرت و محبوبيت را دوست دارد اما همه نه. درصد كمي هستند كه همه‌چيز را زير پاي‌شان نمي‌گذارند. انصاف و وجدان و شرف خود را حق و ناحق نمي‌كنند. من از زندگي‌ام راضي‌ام اما‌ مي‌توانستم از اين بهتر هم باشم اما من راضي هستم ‌چون هرجا پا مي‌گذارم هيچ كسي از من ايرادي نمي‌گيرد! چرا؟ سختگير و منضبط بودم. مي‌توانند بگويند سختگير و غُد و ديسيپلين داشت كه براي من افتخار است اما به من پيشنهاد هم‌مي‌شد اين پسر فلاني در فلان جا است و بابا و ننه‌اش اين است اما تست مي‌كردم به درد نمي‌خورد ردش مي‌كردم. ‌من هزاران نفر را رد كردم و‌ يك‌جاهايي چوبش را‌ خوردم‌اما رشوه‌بگير نبودم.‌»مربي پيشين تيم‌هاي ليگ برتر گفت: «پسر خودم كه فوتباليست خوبي هم بود كنار خودم‌ نياوردم و‌ به او گفتم ‌خودت حقت را بگير اما الان فكر مي‌كنم به او ظلم كردم چون‌حقش بود در بالاترين سطح بازي كند. او هميشه به من مي‌گويد چوب تو را خوردم! هركجا مي‌رفت مي‌گفتند اين پدرش مربي است اگر خوب بود مي‌گرفتندش و اگر جذبش مي‌كردم مي‌گفتند پدر، بچه خودش را آورده است! او از هردو طرف ضربه خورد.»
ابراهيم قاسمپور در خصوص راهكارش براي از بين بردن يا كم شدن فساد در فوتبال گفت: «آدم‌هاي سالم در راس كار قرار بگيرند و‌ افرادي را بياورند كه مثل خودشان سالم كار كنند. دادگاه انقلاب و پليس و هر كسي مي‌تواند كمك كند. بايد هماهنگ وارد عمل شوند تا بتوانند ريشه فساد را خشك كنند‌. اول افراد مساله‌دار را بردارند و افراد سالم را بياورند. اصلا نمي‌دانم‌ ديگر چه بگويم از بس كه كار از دست همه در رفته ‌كه ديگر جمع كردن آن خيلي سخت است.»

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون