• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۰ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5766 -
  • ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت

ليدر انتظارات در بازار ارز ريزش كرد

نرخ دلار در كانال 57 هزار تومان

وب‌سايت «انتخاب» گزارش داد: طبق مشاهدات ميداني از بازار آزاد، نرخ دلار امروز(دیروز) و در ابتداي هفته با كاهش نسبت به هفته گذشته آغاز و به كانال ۵۷ هزار تومان وارد شد.به گفته اين وب‌سايت، تا لحظه تنظيم گزارش (ساعت ۱۴ ديروز) دلار با قيمت ۵۸ هزار تومان براي فروش و با نرخ ۵۷ هزار تومان خريداري شد. همچنين يورو در اين بازار با مبلغ ۶۳ هزار تومان به فروش رسيد و با مبلغ ۶۲ هزار تومان خريداري شد.
دلار امروز (دیروز) در ابتداي هفته و در قياس با ابتداي هفته گذشته كاهش قيمت ۵۰۰۰ توماني را شاهد است و طبق گفته بيشتر فروشندگان احتمال تداوم كاهش ارز تا پايان هفته همچنان بالاست.
براساس مشاهده ميداني، وضعيت بازار نسبت به هفته گذشته شلوغ‌تر بود كه به دليل مراجعه افراد براي فروش ارز خود به علت تداوم روند كاهشي ارز در هفته‌هاي گذشته است.
 ارز در بازار رسمي مركز مبادله ارز و طلاي ايران براي اسكناس دلار با مبلغ ۴۴ هزار و ۸۶۰ تومان، براي اسكناس يورو با مبلغ ۴۸ هزار و ۷۶۴ تومان و براي اسكناس درهم با نرخ ۱۲ هزار و ۲۱۷ تومان به فروش رسيد.
همچنين حواله دلار با مبلغ ۴۱ هزار و ۸۹۴ تومان، حواله يورو با مبلغ ۴۵ هزار و ۳۲۰ تومان و حواله درهم امارات با نرخ ۱۱ هزار و ۴۰۷ تومان عرضه شد.
«تسنيم» نيز به نقل از «دلارفروش‌هاي حاضر در بازار سبزه ميدان و منوچهري» گزارش داده چند هفته‌اي است كه خريداري در بازار براي ارز وجود ندارد و مردم عادي كاملا از بازار كنار كشيده‌اند. آنها مي‌گويند: حجم معاملات در بازار به‌ شدت كاسته شده و تمام بازار فروشنده هستند.
به نوشته اين خبرگزاري نزديك به دولت افزايش عرضه ارز در بازار به همراه خبرهاي مثبت از گشايش‌هاي سياسي و ارز مخصوصا در روزهاي اخير موجب شده تا قيمت دلار مدام در حال عقب‌نشيني به كانال‌هاي پايين‌تر باشد.
يكي از افراد حاضر در بازار تهران درباره وضعيت اين بازار نيز به تسنيم گفته است: بازار از صبح سنگين فروشنده هستند. همين باعث شده تا قيمت دلار هم ارزان‌تر شود. دلال‌ها از ترس ضرر بيشتر سعي در فروش ارزهاي خود دارند ولي مشتري ندارند.
قيمت دلار هرات كه طي روزهاي دوشنبه، سه‌شنبه و چهارشنبه 58 هزار و 800 تومان را حفظ كرده بود در پشت خط چهارشنبه شب گذشته اين سطح را از دست داد. با از دست رفتن اين مرز حمايتي قيمت دلار تهران كه طي اين سه روز سنگر خود را در كانال 59 هزار تومان حفظ كرده بود در معاملات روز پنجشنبه اين كانال را از دست داد.
يك اتفاق بي‌سابقه نيز رخ داد و قيمت تتر در روز جمعه به زير قيمت دلار هرات رفت. قيمت تتر در روز جمعه با كاهش مرز حمايت 58 هزار و 300 تومان را از دست داد و به كف 58 هزار تومان رسيد. شكاف تتر و قيمت دلار هرات 200 تومان شده كه معنادار است. طبق روال هميشگي قيمت تتر بالاتر از قيمت دلار تهران بوده و قيمت دلار تهران هميشه بالاي قيمت دلار هرات در معامله بوده است. قيمت تتر زير قيمت دلار هرات و تهران معامله شد.
تتر معمولا به عنوان ليدر انتظارات در بازار ارز عمل مي‌كند، هنگامي كه تتر بيشتر از دلار تهران معامله مي‌شود و اين فاصله را افزايش مي‌دهد غالبا روند دلار تهران صعودي مي‌شود و در شرايطي كه تتر پايين‌تر از دلار تهران معامله شود دلار را با خود پايين مي‌كشد. تتر در حال حاضر پايين‌تر از دلار معامله مي‌شود. برخي‌ها مدعي هستند كه ريزش تتر به علت احتمال مسدودسازي دارايي تتر ايراني‌هاست. امروز يك خبر در بين معامله‌گران دست ‌به دست شد كه با راه‌اندازي سيستم نظارتي مشترك تتر و چيناليسيس، ريسك هدف قرار گرفتن كاربران ايراني به دليل تحريم‌ها به ‌شدت افزايش مي‌يابد و ممكن است كه دارايي تتر گروهي از ايرانيان توسط اين سيستم نظارتي مسدود شود.همچنين به نظر مي‌رسد كه دو ادعا درباره مذاكرات غيرمستقيم ايران و امريكا در عمان و احتمال مسدودسازي دارايي تتر ايراني‌ها قيمت‌ها را در بازارهاي ارز و طلا ريزشي كرده باشد. بر اساس گزارش رسانه‌ها؛ گويا بار ديگر مذاكراتي در عمان ميان نمايندگان ايران و امريكا رخ داده است؛ اشاره معامله‌گران به خبر دو منبع آگاه بود كه در گفت‌وگو با باراك راويد، خبرنگار آكسيوس مدعي شدند: «دو مقام ارشد دولت بايدن هفته گذشته با مقامات ايراني در عمان ديدار و درباره چگونگي جلوگيري از تشديد تنش‌هاي منطقه‌اي به‌طور غيرمستقيم گفت‌وگو كردند.» فعالان بازار ارز در تهران به مذاكرات هسته‌اي و سيگنال‌هاي برجامي سال‌هاي اخير اشاره دارند كه به عقيده آنها، در اين سال‌ها جهت انتظارات را دستخوش تغيير قرار داده است. البته موضوع مذاكرات در عمان در حالي مطرح است كه تا لحظه تدوين اين گزارش نه مقامات ايراني اين ادعا را تاييد كرده‌اند و نه خبري از سوي مقامات امريكايي رسيده است.در هفته گذشته رييس بانك مركزي از تشكيل بازار ارز توافقي خبر داده بود كه در آن صادركنندگان خرد قادر به عرضه ارز خود خواهند بود اين بازار به منظور بهبود و تسهيل رفع تعهدات ارزي اين گروه انجام شده است و از اواخر خردادماه به بهره‌برداري مي‌رسد.اتاق ايران نيز به تازگي از احياي دوباره كميته ارزي خبر داده است. اين كميته در گذشته زمينه را براي ايجاد زبان مشترك ميان بازارساز ارزي و توليدكنندگان فراهم مي‌كرد. يعني در هنگام سياستگذاري دغدغه‌هاي توليدكننده را به بازارساز گوشزد مي‌كند و به دنبال ايجاد زمينه و شرايط براي فراهم كردن خواست‌هاي سياستگذار است. با تشكيل دوباره كميته ارزي به نظر مي‌رسد شرايطي ايجاد شده تا دغدغه‌هاي توليدكنندگان بيشتر پيگيري شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون