سقوط بالگرد در مه
يك منبع آگاه: تمام هليكوپترها سيستم جيپياس دارند ولي اينكه چگونه موقعيتيابي كنند يا سيگنال بدهند به نوع هليكوپتر بستگي دارد.
گروه ويژه خبري |روز گذشته هليكوپتر حامل ابراهيم رييسي؛ رييسجمهور در منطقه ورزقان دچار سانحه شد. خبرهاي اوليه حاكي از اين بود كه هليكوپتر ناچار به فرود شده است، اما دقايقي بعد خبرگزاري فارس اين حادثه را شايعه خواند و مدعي شد خطري رييسجمهور را تهديد نميكند. اخبار مقدماتي نشان ميداد كاروان حامل رييسجمهور و همراهان او در سفر تبريز، شامل سه فروند هليكوپتر ميشود. دو هليكوپتر اول حامل برخي وزرا و مسوولان بوده كه همگي سالم به مقصد رسيدند، اما هليكوپتر سوم كه ابراهيم رييسي بههمراه آيتالله آلهاشم؛ امامجمعه تبريز و حسين اميرعبداللهيان؛ وزير امورخارجه را حمل ميكرد، دچار سانحه شده است. يكي از شبكههاي استاني تبريز در زيرنويسي با تگ خبر فوري نوشت: «شرايط سخت آبوهوايي و وجود مه غليظ باعث شده دسترسي گروههاي امداد به محل حادثه به كندي صورت پذيرد.» يك خلبان كه نامش محفوظ است، در مورد وضعيت اضطراري مربوط به هليكوپتر حامل رييسي به «اعتماد» ميگويد: «تا خود هليكوپتر پيدا نشود، نميتوان در مورد آن نظر داد. بايد مشخص شود نوع هليكوپتر چيست و دليل سقوط چه بوده است. هر بالگردي به هر دليلي ميتواند دچار حادثه شود. علت سقوط و نوع هليكوپتر حامل رييسجمهور نيز فعلا مشخص نشده است. بنابراين فعلا نميتوان چيزي گفت. اينكه اول برخي خبرگزاريها اعلام كردند نقص فني است، اصلا چنين چيزي نميتواند باشد. چون تا هليكوپتر پيدا نشود نميتوان علت آن را عنوان كرد. شايد افراد داخل هليكوپتر سالم باشند، شايد سقوط سخت صورت گرفته باشد. تاكيد ميكنم از آنجايي كه سيستم هليكوپترهاي نظامي، امدادي، آتش نشاني، آموزشي و... با هم متفاوت است نميتوان بهطور قطعي نظر داد.» اين منبع آگاه همچنين در مورد موقعيتيابهاي هليكوپترها ميگويد: «همه هليكوپترها داراي سيستم جيپياس هستند، ولي اينكه چگونه نقطهيابي كنند، مشخص نيست. اگر سيستم جيپياس آسيب ببيند قطع ميشود، يا اگر جايي باشد كه سيگنال وجود نداشته باشد، باز سيستم جيپياس قطع ميشود. بنابراين اگر سيستم جيپياس آسيب ببيند سيگنالها قطع ميشوند، ولي اينكه هليكوپتر چه سيستمي دارد و يا به كجا وصل است يا اصلا سيستم ندارد و وصل نيست را نميدانيم. تمام اينها با توجه به نوع هليكوپتر متفاوت است. در كل دنيا موقعيتياب در سيستمهاي پرنده يا زميني اصلا دقيق نيست و وقتي دچار آسيب ميشوند حداقل ۱۰ الي ۱۵ نقطه را نشان نميدهند. يعني اگر سيستم جيپياس آسيب ببيند به تبعآن موقعيتيابي نيز ضعيف خواهد شد. خصوصا موقعيتياب هليكوپتر حامل رييسجمهور كه در جنگل و در لحظات شروع بارندگيها سقوط كرده، ۱۰ الي ۱۵ متر را بيشتر نشان نخواهد داد.» او در ادامه ميگويد: «برخي از هليكوپترها هستند كه هنگام خطر اگر دچار سانحه شوند زنگي را به صورت هشدار به صدا در مي آورند تا افرادي كه در همان حواشي هستند هليكوپتر را زودتر پيدا كنند. اما در مجموع اگر هر بالگردي دچار حادثه شود اطلاعات به جعبه سياه منتقل ميشود. با اين حال مكالمات راديويي و موقعيتياب با توجه به نوع هليكوپتر به جعبه سياه منتقل خواهد شد.»
امكان جستوجوي هوايي وجود ندارد
پيرحسين كوليوند، رييس جمعيت هلال احمر نيز درباره علت كندي پيشرفت عمليات جستوجو توضيح داد: «شرايط جوي بسيار نامساعد و سختگذر است. تلاش كرديم از پهپاد استفاده كنيم، اما با توجه به شرايط جوي هوا امكان جستوجوي هوايي وجود ندارد و از طريق نيروهاي واكنش سريع در حال جستوجوي زميني هستيم.» روابط عمومي شركت فرودگاهها و ناوبري هوايي ايران نيز اعلام كرد: «جلسه تجسس و نجات بالگرد سانحه ديده حامل رييسجمهور، با حضور مديرعامل شركت فرودگاهها و متخصصان ذيربط در فرودگاه تبريز درحال برگزاري است.»