• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۰ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5767 -
  • ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت

مسوولان حاضر در بالگرد سقوط كرده چه كساني هستند؟

ابراهيم رييسي، رييس دولت سيزدهم، حسين اميرعبداللهيان، وزير امور خارجه و آل‌هاشم امام جمعه تبريز و مالك رحمتي استاندار آذربايجان شرقي، مسوولان سرنشين اين بالگرد بودند

گروه گزارش

با اعلام خبر سانحه براي بالگرد حامل رييس‌جمهور در «جنگل ديزمار» مركزي بين روستاي برازين و اردشيري استان آذربايجان شرقي، بر حاضران در اين بالگرد از سمت رسانه‌ها توجه ويژه شد.

بر اساس اعلام خبرگزاري دولت، سيد ابراهيم رييسي، حجت‌الاسلام آل هاشم امام جمعه تبريز، حسين اميرعبداللهيان وزير امور خارجه، مالك رحمتي استاندار آذربايجان شرقي، خلبان، كمك خلبان، كروچيف (دستيار خدمه پرواز) سرتيم حفاظت و يكي از محافظين و چند تن ديگر از همراهان از جمله سرنشينان اين بالگرد بودند.

 

ابراهيم رييسي؛ رييس دولت سيزدهم

سيد ابراهيم رييسي متولد آذرماه سال ۱۳۳۹ هجري شمسي در خانواده‌‌اي روحاني در شهر مشهد و در محله نوغان ديده به جهان گشود. بر اساس زندگينامه منتشر شده در سايت رييسي، پدر وي سيدحاجي رييس‌الساداتي و همچنين مادر وي سيده عصمت خدادادحسيني از سلاله سادات حسيني و نسبتش از هر دو طرف به حضرت زيدبن‌علي‌بن‌الحسين (ع) مي‌رسد.

او تحصيلات ابتدايي را در مدرسه جواديه گذرانده و تحصيل در علوم حوزوي را در مدرسه نواب و سپس در مدرسه آيت‌الله موسوي‌نژاد شروع كرد. در سال ۱۳۵۴ جهت ادامه تحصيل به حوزه علميه قم و مدرسه آيت‌الله بروجردي رفت و مدتي نيز در مدرسه‌اي كه با مديريت آيت‌الله پسنديده تحت نظر امام خميني اداره مي‌شد، تحصيل نمود.

دي‌ماه سال ۱۳۵۶ با شروع آغاز حركت‌هاي مردمي، رييسي در اجتماعات اعتراضي كه مبدأ اغلب آنها مدرسه آيت‌الله بروجردي (مدرسه خان) بود، شركت داشت. پس از پيروزي انقلاب اسلامي، وي در دوره تربيتي خاصي كه مرحوم بهشتي جهت كادرسازي براي تأمين نيازهاي مديريتي نظام اسلامي برگزار كرده بود، شركت كرد. در همان زمان به دنبال حوادث در مسجد سليمان، به آن منطقه رفت. پس از بازگشت از مسجد سليمان، مجموعه سياسي- عقيدتي پادگان آموزشي صفر- دو در شاهرود را تأسيس و براي مدت كوتاهي آن را اداره كرد.

 

ورود به حوزه قضايي

دادياري شهرستان كرج در سال ۱۳۵۹ ورود رييسي به حوزه فعاليت در عرصه قضايي بود. او پس از مدتي با حكم شهيد قدوسي، به سمت دادستان كرج منصوب شد و تا پس از دو سال در تابستان ۱۳۶۱ همزمان با دادستاني شهر كرج، مسووليت دادستاني شهر همدان را نيز عهده‌دار شد. حضور همزمان او در اين دو مسووليت، براي مدتي ادامه يافت تا آنكه به عنوان دادستان استان همدان معرفي شد و از سال ۱۳۶۱ تا ۱۳۶۳، در اين سمت فعاليت كرد.

رييسي در سال 1368 با حكم رييس قوه قضاييه وقت به سمت دادستان تهران منصوب شد و از سال ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۳ به مدت پنج سال اين مسووليت را برعهده داشت. ايشان از سال ۱۳۷۳ به رياست سازمان بازرسي كل كشور منصوب شد كه حضورش در اين سمت تا سال ۱۳۸۳ ادامه يافت. سايت شخصي رييسي درباره اين دوره فعاليت او نوشته است: « دوره مديريت آيت‌الله رييسي بر سازمان بازرسي كل كشور نقطه عطفي در زندگي ايشان بود. وي كه يك مديريت كلان ملي را به مدت ده سال تجربه مي‌كرد با اتكاء به تجربيات اندوخته خود نظارت بر دستگاه‌هاي اداري را متحول و نظام‌مند كرد. سازمان بازرسي كل كشور در زمان تصدي ايشان با توسعه متوازن ساختاري مواجه شد و به عنوان يكي از اركان نظارتي نظام جمهوري اسلامي تثبيت شد. اين دوران كه با روي كارآمدن دولت اصلاحات همزمان بود بسياري از گره‌هاي نظام اداري و اقتصادي شناسايي و راهكار برون‌رفت از زمينه فساد در آن تدوين شد. بعضي پرونده‌هاي جنجالي مفاسد اقتصادي محصول فعاليت شبانه روزي آيت‌الله رييسي و همكارانش در اين سازمان و درآن دوره بود».

 

ازدواج در 23 سالگي با دختر ارشد خانواده علم‌الهدي

رييسي در سال ۱۳۶۲ در سن ۲۳ سالگي با جميله سادات علم‌الهدي دختر ارشد «سيد احمد علم‌الهدي» ازدواج كرد. جميله علم‌الهدي در حال حاضر دانشيار رشته فلسفه علوم تربيت دانشگاه شهيد بهشتي تهران، رييس سابق پژوهشگاه علوم انساني است. حاصل اين ازدواج دو فرزند دختر است.

سايت شخصي رييس دولت سيزدهم درباره خانواده وي نوشته است: « دختر اول ايشان متاهل و داراي دو مدرك كارشناسي ارشد است. يكي در رشته علوم اجتماعي از دانشگاه الزهرا (سلام‌الله عليها) و ديگري در رشته علوم قرآن و حديث از دانشگاه علوم حديث شهر ري و دختر دوم وي نيز متاهل و دانشجوي كارشناسي رشته فيزيك دانشگاه شريف است».

 

سال‌هاي حضور در قوه قضاييه

رييسي در سال ۱۳۶۴ به عنوان جانشين دادستان انقلاب تهران منصوب شد و به اين ترتيب، دوره مديريت قضايي ايشان در تهران آغاز شد. در سال‌هاي بعد امام خميني(ره) طي احكام ويژه و مستقيم، ‌رييسي و نيري را براي رسيدگي به مسائل آن زمان استان‌هايي از جمله لرستان، كرمانشاه و سمنان مامور كرد.

رييسي از سال ۱۳۸۳ تا سال ۱۳۹۳، به مدت ده سال معاون اول قوه قضاييه بود و معاونت دو رييس قوه را در اين سمت تجربه مي‌كرد به عنوان يكي از مسوولان ارشد قضايي كشور مسووليت سازماندهي و اداره تشكيلاتي اين مجموعه را بر عهده داشت و از سال ۱۳۹۳ تا اسفند ۱۳۹۴ نيز به عنوان دادستان كل كشور فعاليت كرد. رييسي از سال ۱۳۹۱ تا سال ۱۴۰۰ با حكم رهبرانقلاب، دادستان ويژه روحانيت نيز بود.در سال ۱۳۷۶، ايشان به پيشنهاد برخي اعضاي موثر جامعه روحانيت مبارز از جمله آيت‌‌الله مهدوي كني و تصويب شوراي مركزي جامعه روحانيت به عضويت در آن شورا در آمد.

توليت آستان قدس رضوي

در اسفند ۱۳۹۴، رييسي با حكم آيت‌الله العظمي رهبرانقلاب به توليت آستان قدس رضوي منصوب شد. پايگاه اطلاع‌رساني رييسي درباره اين دوره از فعاليت وي نوشته است: رسيدگي به امور زائران بارگاه مقدس امام هشتم(ع)، خدمت به مجاوران و به ويژه مستمندان و مستضعفان حرم رضوي، ترويج معارف قرآني و مكتب اهل بيت (ع) در جهان اسلام، بهره‌ مند ساختن تهيدستان نقاطي از كشور كه موقوفات آستان قدس در آن قرار دارد و سامان بخشيدن به بنگاه‌هاي اقتصادي و خدماتي آستان قدس رضوي، موارد مورد تاكيد رهبر معظم انقلاب اسلامي در منشور هفتگانه حكم انتصاب آيت‌الله رييسي در سمت توليت آستان قدس رضوي بودند.

بازگشت به قوه قضاييه

پس از فوت هاشمي شاهرودي و انتصاب آملي‌لاريجاني به سمت رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام خبرهايي مبني بر جايگزيني سيد ابراهيم رييسي به سمت رياست قوه قضاييه منتشر شد كه اين اخبار در ۲۷ بهمن ۱۳۹۷ توسط سخنگوي كميسيون قضايي و حقوقي مجلس تأييد شد. حسن نوروزي در اين رابطه گفت: سيد ابراهيم رييسي قرار است به جاي آملي‌لاريجاني سكاندار قوه قضاييه شود . پس از آن در ۱۶ اسفند سال ۱۳۹۷ رييسي با حكم رهبر انقلاب به رياست قوه قضاييه منصوب شد. سه سال بعد، او درانتخابات ۲۸ خرداد ۱۴۰۰درسال ۱۴۰۰ با كسب بيش از ۱۸ميليون راي به عنوان رييس دولت سيزدهم انتخاب شد. حكم رياست‌جمهوري رييسي در ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ در مراسمي از سوي رهبر جمهوري اسلامي تنفيذ شد و او به عنوان هشتمين رييس‌جمهور ايران آغاز به كار كرد. مراسم تحليف او در ۱۴ مرداد ۱۴۰۰ در مجلس شوراي اسلامي برگزار شد.

 

رييسي در مجلس خبرگان رهبري

رييسي در سال ۱۳۸۵، از طرف جامعه مدرسين حوزه علميه قم و جامعه روحانيت مبارز و به توصيه نخبگان استان خراسان جنوبي براي عضويت در چهارمين دوره مجلس خبرگان رهبري نامزد شد كه با كسب اكثريت آرا مردم انتخاب شد. دو سال پس از حضور در اين مجلس، خبرگان ملت ايشان را به عنوان عضو هيأت رييسه برگزيد و عضويت ايشان در اين جايگاه، ‌تا اتمام دور چهارم، با رأي نمايندگان مجلس خبرگان تمديد شد. او در دوره پنجم مجلس خبرگان رهبري در اسفند ۱۳۹۴ نيز با كسب اكثريت قاطع آرا براي دومين بار به عنوان نماينده مردم شريف خراسان جنوبي برگزيده شد و در اسفند ۱۳۹۷، در جريان برگزاري ششمين اجلاسيه دوره پنجم مجلس خبرگان رهبري، آيت‌الله رييسي به عنوان نايب‌‌رييس اول مجلس خبرگان رهبري انتخاب شد و تا امروز نيز همچنان نایب رييس اول مجلس خبرگان رهبري مي‌باشند.

در انتخابات ششمين دوره مجلس خبرگان رهبري در اسفند ۱۴۰۲، نيز او با كسب ۸۲.۵۷ درصد آراي مردم براي سومين بار به مجلس خبرگان راه يافت.

 

تحصيلات رييسي چيست؟

سيد ابراهيم رييسي در حوزه علميه قم، اصول فقه را نزد آيت‌الله مروي، لمعتين را نزد آيت‌الله فاضل هرندي، رسائل را نزد آيت‌الله موسوي تهراني، مكاسب محرمه را نزد آيت‌الله دوزدوزاني، كتاب البيع‌مكاسب را نزد آيت‌الله خزعلي، خيارات‌مكاسب را نزد آيت‌الله ستوده و آيت‌الله طاهري خرم‌آبادي و كفايه را نزد آيت‌الله سيد علي محقق داماد، تفسير قرآن كريم را نزد آيت‌الله مشكيني و آيت‌الله خزعلي، شرح منظومه و فلسفه را نزد آيت‌الله احمد بهشتي و يك دوره شناخت را نزد آيت‌الله مطهري و نهج‌البلاغه را نزد آيت‌الله نوري همداني آموخت. خارج اصول را نزد آيت‌الله سيد محمدحسن مرعشي شوشتري و آيت‌الله هاشمي شاهرودي و خارج فقه را نزد آيت‌الله آقا مجتبي تهراني و آيت‌الله خامنه‌اي رهبر معظم انفلاب تلمذ نمود؛ و با اتمام دوره سطح حوزه، توانست به دوره كارشناسي ارشد رشته حقوق خصوصي راه يافته و پس از دفاع از پايان‌نامه خويش با عنوان «ارث بلاوارث» در سال ۱۳۸۰ با قبولي در كنكور دكتراي مدرسه عالي شهيد مطهري در رشته فقه و حقوق خصوصي ادامه تحصيل دهد. وي با تكميل تحقيقات خود در رشته فقه و حقوق، موفق به اخذ مدرك عالي‌ترين سطح حوزه (سطح چهار) شد و در نهايت رساله دكتراي خود را با عنوان «تعارض اصل و ظاهر در فقه و حقوق» دفاع كرد؛ و با اخذ نمره ممتاز به درجه دكتراي فقه و حقوق نائل شد.


 سوابق مديريتي و سياسي ابراهیم  رييسي در يك نگاه

    سيزدهمين رييس‌جمهوري اسلامي ايران از سال ۱۴۰۰ 
    رياست قوه قضاييه جمهوري اسلامي ايران
    نايب‌رييس اول مجلس خبرگان رهبري
    توليت آستان قدس رضوي
    عضويت در مجمع تشخيص مصلحت نظام به عنوان عضو حقيقي و حقوقي
    معاون اول قوه قضاييه
    دادستان كل كشور
    رياست سازمان بازرسي كل كشور
    دادستان تهران
    دادستان انقلاب اسلامي كرج و استان همدان
    عضويت در دوره‌هاي چهارم و پنجم مجلس خبرگان رهبري از حوزه انتخابيه خراسان جنوبي
    اولين دبير ستاد احياي امر به معروف و نهي از منكر كشور
    موسس حوزه علميه فاطمه‌الزهرا سلام‌الله‌عليها (ويژه خواهران) در تهران (كوي نصر) 
    موسس مركز تخصصي شيعه‌شناسي امام هادي عليه‌السلام زيرنظر حوزه علميه قم
    ماموريت قضايي امام خميني (‌ره) به رييسي به همراه نيري جهت رسيدگي به گزارشات ويژه
    عضويت در هيات امناي ستاد اجرايي فرمان امام (ره) به مدت 10 سال از سوي رهبر انقلاب

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون