• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۷ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5767 -
  • ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت

مديرعامل راه آهن اعلام كرد

مجوز رهبري براي تامين 300 لكوموتيو با روش تهاتر

معاون وزير راه و شهرسازي گفت: راه‌آهن براي تامين ٣٠٠ لكوموتيو باري در سال ١۴٠٣ برنامه ويژه‌اي دارد البته تهاتر نفت چند مصوبه محرمانه دارد و تامين مالي يك شبه انجام نشده است. ميعاد صالحي اظهار داشت: پايان سال گذشته بخشي از تهاتر نفت نقد شد و پارت‌هاي بعدي تهاتر نفت هم امسال نقد مي‌شود و ۵٠٠ ميليون دلار از تهاتر نفت را براي تامين قطعات يدكي در لكوموتيو در نظر گرفته‌ايم و ۵٠٠ ميليون دلار به خريد لكوموتيو جديد اختصاص پيدا مي‌كند. به گزارش ايلنا، وي در نشست خبري در حاشيه يازدهمين نمايشگاه بين‌المللي حمل و نقل ريلي راهبرد راه‌آهن در سال جاري در حوزه واگن‌هاي باري و مسافري، لكوموتيو‌هاي باري، احداث خطوط دوم و برقي‌سازي است، اظهار داشت: در حال حاضر در همين شبكه موجود و ١۵ هزار كيلومتر ريل، ٣١ هزار واگن باري تنها ٣٣٠ دستگاه لكوموتيو باري فعال داريم. كسري در لكوموتيو باري به حدود ٣٠٠ دستگاه لكوموتيو مي‌رسد. وي با بيان اينكه در ١٠ سال گذشته به دليل عدم تمركز در اين حوزه با معضل كمبود لكوموتيو باري مواجه شديم، گفت: ناوگان لكوموتيو باري موجود هم عمر بالايي دارند و عمر اين ناوگان به ٣٠ سال مي‌رسد. از سوي ديگر قطعات لكوموتيو از جمله قطعات هاي‌تك و توليد خارج هستند كه مشمول تحريم مي‌شوند و تامين مالي ويژه‌اي مي‌خواهد. مديرعامل شركت راه‌آهن جمهوري اسلامي با بيان اينكه مهم‌ترين مشكل اين حوزه را با استجازه رهبري براي تهاتر نفت رفع مي‌كنيم، ادامه داد: پايان سال گذشته بخشي از تهاتر نفت نقد شد و پارت‌هاي بعدي تهاتر نفت هم امسال نقد مي‌شود و ۵٠٠ ميليون دلار از تهاتر نفت را براي تامين قطعات يدكي در لكوموتيو در نظر گرفته‌ايم و ۵٠٠ ميليون دلار به خريد لكوموتيو جديد اختصاص پيدا مي‌كند.

 

برقي سازي مسير تهران - مشهد

در اولويت نيست

مديرعامل راه‌آهن گفت: از ۱۰ سال پيش قرارداد برقي‌سازي مسير تهران- مشهد را داشتيم كه انجام نشد و ميزان پيشرفت اين پروژه صفر درصد است و درحال حاضر هم در اولويت ما نيست. سيدميعاد صالحي در پاسخ به سوال ايسنا درباره وضعيت قطار برقي در كشور بيان كرد: ما در ايران از ۲۰ سال قبل با چين قرارداد برقي‌سازي تهران- مشهد را داشتيم كه اين كار را انجام ندادند و اين قرارداد ۲۰ سال همين طور باقي ماند تا جايي كه ميزان پيشرفت اين پروژه صفر درصد است و درحال حاضر هم در اولويت ما نيست. وي خاطرنشان كرد: با وجود اين، قطار سريع‌السير تهران- مشهد بر حسب تاكيدات مقام معظم رهبري، رييس‌جمهور و وزير راه و شهرسازي در دستور كار جدي راه‌آهن است. اين خط به فناوري بالا نياز دارد كه از لحظه طراحي آغاز مي‌شود. با شركت‌هاي مختلف در اين خصوص مذاكره كرديم و بخشي از طراحي‌ها انجام شده است. معاون وزير راه و شهرسازي با بيان اينكه استراتژي برقي‌سازي با اولويت خطوط باري مصوب شده است، گفت: ما برقي‌سازي راه‌آهن بافق- بندرعباس را به عنوان يكي از خطوط باري كه نياز به برقي‌سازي دارد، مصوب كرديم، ‌اگر بتوانيم با توان داخل اين كار را انجام مي‌دهيم، در غيراين صورت با جوينت خارجي انجام مي‌دهيم، زيرا مهم‌ترين بار ما محصولات معدني و محصولات فولادي است. همچنين از مهم‌ترين خطوط ما دو خطه‌سازي همين خط بافق سنگان است كه يك ميليارد دلار از محل تهاتر نفتي پيش‌بيني شده است. صالحي همچنين با بيان اينكه راهبرد ما در ۱۴۰۳ در حوزه واگن باري، مسافري، لكوموتيو باري، احداث خط دوم و برقي‌سازي است كه بسته‌هاي تسهيلات متفاوتي ارايه كرديم. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون