• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۰ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5769 -
  • ۱۴۰۳ پنج شنبه ۳ خرداد

مردم تهران ديروز با كاروان شهداي خدمت وداع كردند

بدرقه كاروان خدمت

مراسم بزرگداشت و تشييع پيكر شهداي خدمت، شهيد سيد ابراهيم رييسي رييس‌جمهور، شهيد حسين اميرعبداللهيان وزير امور خارجه، شهيد آيت‌الله سيدمحمدعلي آل‌هاشم امام جمعه تبريز، شهيد مالك رحمتي استاندار آذربايجان شرقي، سردار شهيد سيد مهدي موسوي سرتيم حفاظت رييس‌جمهور، شهيد خلبان سيد طاهر مصطفوي خلبان، شهيد خلبان محسن دريانوش كمك خلبان و شهيد بهروز قديمي كمك فني پرواز صبح ديروز از محل دانشگاه تهران، همچنين مراسم گراميداشت شهدا عصر ديروز با حضور مقامات داخلي و خارجي در محل سالن اجلاس سران تهران برگزار شد. مردم هميشه در صحنه و شهيدپرور تهران، ساعاتي قبل از آغاز رسمي مراسم تشييع شهيد رييسي و همراهانش در خيابان‌هاي اطراف دانشگاه تهران حضور يافتند.با وجود اينكه ستاد برگزاري مراسم شهداي خدمت، آغاز مراسم تشييع شهيد آيت‌الله سيد ابراهيم رييسي و همراهانش را از ساعت 00 :7 صبح روز چهار‌شنبه در تهران و خواندن نماز بر پيكر ايشان را از ساعت ۹ صبح اعلام كرده بود، مردم پايتخت از ساعاتي قبل از آغاز رسمي مراسم در خيابان‌هاي اطراف دانشگاه تهران حضور يافتند.مسوولان كشوري و لشكري و برخي از مقامات خارجي همراه مردم با حضور در دانشگاه تهران در بدرقه رييس‌جمهور شهيد و همراهانش شركت كردند.روساي قواي مقننه و قضاييه، حجت‌الاسلام سيد حسن خميني، اعضاي هيات دولت و نمايندگان مجلس و برخي فعالان سياسي در ميان بدرقه‌كنندگان پيكرهاي شهداي خدمت حضور دارند.بنا بر اعلام ستاد برگزاري مراسم شهداي خدمت، درب‌هاي دانشگاه تهران از ساعت ۵ و نيم صبح باز و از ساعت ۷ و نيم رسما آغاز شد و رأس ساعت ۹ صبح نماز بر پيكر شهدا اقامه شد. پس از آن پيكر شهدا از مسجد دانشگاه تهران به سمت ميدان آزادي تشييع شد.مردم با در دست داشتن پوسترهاي رييس‌جمهور، حسين اميرعبداللهيان و ساير سرنشينان بالگرد ياد و خاطره شهدا را گرامي داشتند.مردم تبريز و قم روز گذشته به شكل با‌شكوهي با پيكرهاي شهداي سانحه بالگرد رييس‌جمهور و همراهانش وداع كردند. در ادامه مراسم بزرگداشت رييس‌جمهور و وزير خارجه ايران در تهران بعد از ظهر چهارشنبه با حضور مسوولان كشوري و لشكري برگزار شد. بيش از ۴۰ هيات عاليرتبه خارجي در اين مراسم شركت كردند.اسماعيل هنيه و شيخ نعيم قاسم در آيين تشييع و وداع با پيكر شهداي خدمت در دانشگاه تهران حضور پيدا كردند.رهبر انقلاب به محض ورود در دانشگاه تهران بر پيكر رييس‌جمهور شهيد و همراهانش نماز خواندند. همچنين اسماعيل هنيه رييس دفتر سياسي جنبش حماس دقايقي به زبان عربي با عزاداران رييس‌جمهور فقيد صحبت كرد و گفت: از غزه آمدم تا به رهبري، شما مردم و خانواده شهداي خدمت تسليت بگويم. وي ياد ديدارهاي چندباره‌اش با رييس‌جمهور فقيد را گرامي‌داشت و بر حمايت رييسي فقيد از ملت فلسطين، لزوم حمايت امت اسلامي از مساله فلسطين و حمايت و همراهي استراتژيك ايران از مقاومت فلسطين تاكيد كرد.

 

اظهارنظر فعالان سياسي و مديران درباره شهداي خدمت

برخي از مسوولان و شخصيت‌هاي سياسي شركت‌كننده در اين مراسم در گفت‌وگوهاي كوتاهي با خبرنگاران و برشمردن ويژگي‌هاي شهيد ابراهيم رييسي ياد رييس‌جمهور فقيد و شهيد خدمت را گرامي داشتند.

علي لاريجاني مشاور رهبر انقلاب اسلامي درباره علت محبوبيت شهيد سيد ابراهيم رييسي تاكيد كرد: ايشان اخلاق و تواضع خيلي خوبي داشت و اين موضوع خيلي جذاب بود. به نظر من اخلاق سالم و متواضعانه در ارتباط با سياستمداران و مردم خيلي اثربخش است. سيدصولت مرتضوي وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي اظهار كرد: فقدان ايشان خلأ بسيار بزرگي است. شهيد رييسي به ما توصيه كردند كه بنا به تعبير امام اگر خادمين اين ملت به هر دليلي از بين ملت رخت بر مي‌بندند، قطعا اراده پولادين مديران به منظور جبران خلأ وجود شخصيت‌هاي بزرگ، محكم‌تر مي‌شود. غلامحسين اسماعيلي رييس دفتر رييس‌جمهور در جمع خبرنگاران تاكيد كرد: اعضاي دولت شهيد رييسي بر اساس پيماني كه با ايشان در روز ابتدايي دولت بستند و بر اساس تعهدي كه به نظام، مردم و رهبري دارند، درست است كه داغدار و مصيبت زده‌ايم، اما سرپا ايستاده‌ايم؛ در جلسه هيات دولت به همكاران عزيزم عرض كردم كه ۴۵ روز باقي‌مانده و آيت‌الله رييسي خستگي‌ناپذير بالاي سرماست و از ما مطالبه‌گر است. پيمان جبلي رييس سازمان صداوسيما هم گفت: اگرچه از دست دادن شهيد رييسي فاجعه دردناكي است، اما در نسل‌هاي آتي جمهوري اسلامي و انقلاب اسلامي ده‌ها و صدها و هزاران رييسي و سليماني ظهور خواهند كرد. آيت‌الله شهيد رييسي نماد مديريت تراز انقلاب اسلامي است كه با مردم بود، همراه مردم ماند و فداي مردم شد. محسن رضايي عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام مهم‌ترين ويژگي‌ شهيد سيد ابراهيم رييسي را اخلاق، تقوا، مردمي بودن و خدمت بدون منت را از عنوان كرد و گفت: شهادت ايشان يك‌بار ديگر روح اخلاقي و معنوي را به جامعه ما برگرداند و در كنار آن همه تلاش‌هايي كه كرد، شهادت او نيز دستاورد بزرگي براي ملت ايران بود. علي‌اكبر صالحي معاون رييس‌جمهور پيشين گفت: بزرگ‌ترين ميراث شهيدان سيدابراهيم رييسي رييس‌جمهور و شهيد حسين امير عبداللهيان وزير امور خارجه نام نيكي است كه به جاي گذاشته و راه و روش خدمت اخلاص‌گونه و خدا‌پسندانه اين عزيزان است. اخلاص، صداقت، خدمت به خلق و شور در عبادت ميراثي است كه از شهيد رييسي و شهيد اميرعبداللهيان به جاي مانده است.

سيداميرحسين قاضي‌زاده هاشمي - رييس بنياد شهيد و امور ايثارگران درباره نقش حجت‌الاسلام والمسلمين سيدابراهيم رييسي شهيد جمهور در ايجاد وحدت سياسي بين مردم اظهار كرد: شخصيت رييسي از ابتدا هم وحدت‌آفرين بود، شخصيت آن شهيد علاوه بر وحدت داخل كشور، دشمنان اين مردم را هم به تواضع وادار كرد. شخصيت حجت‌الاسلام والمسلمين رييسي پس از شهادت هم همچنان در حوزه جمهوري و انقلاب اسلامي مشغول نقش‌آفريني است، جذبه‌اي كه رييس‌جمهور شهيد داشت باعث شد كه حتي مخالفان ما نيز با اين ضايعه ابراز همدردي كنند.علي نيكزاد نماينده مردم اردبيل در مجلس شوراي اسلامي تاكيد كرد: «اخلاص» مهم‌ترين ويژگي شهيد رييسي است. خدمت با تمام وجود، ايمان، ولايت‌پذيري و شجاعت در غلبه بر نفس ميراثي است كه از شهيد سيد ابراهيم رييسي به جاي مانده است.سرلشكر مصطفي ايزدي فرمانده قرارگاه سايبري و تهديدات نوين قرارگاه مركزي خاتم‌الانبيا (ص)، گفت: نكته مثبت شخصيت شهيد سيد ابراهيم رييسي مردمي بودن و ارتباط با مردم بود. ارتباط ايشان با مردم به‌ويژه طبقه محروم و مستضعف جامعه بايد براي همه افراد الگو باشد. اميدواريم همگي به اين مهم توجه داشته باشيم. علي باقري سرپرست وزارت امور خارجه با اشاره به ادامه سياست‌هاي ترسيمي در حوزه سياست خارجه تا پايان عمر دولت سيزدهم تاكيد كرد: سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران مبتني بر يك عقلانيت راهبردي است و قطعا در چارچوبي كه توسط رهبر انقلاب اسلامي ترسيم شده، در قالب سياست‌هاي عملياتي دولت و راهبردهاي وزارت امور خارجه با قوت و قدرت ادامه پيدا خواهد كرد.محمدرضا آشتياني وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح علت محبوبيت رييس‌جمهور شهيد سيد ابراهيم رييسي را مردمي بودن، ايمان و اعتقاد عنوان و تصريح كرد: مهم‌ترين ميراثي كه از شهيد رييسي به جاي مانده، خدمتگزاري به مردم، اخلاص و شجاعت است كه از خصوصيات ايشان بود.دريادار عليرضا تنگسيري فرمانده نيروي دريايي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي «مردمي بودن»، «ولايت‌مداري»، «خستگي ناپذيري» و «افتادگي» را از مهم‌ترين خصلت‌هاي شهيد سيد ابراهيم رييسي عنوان كرد.

 

كدام مقامات خارجي به تهران آمدند؟

جمعي از مقامات خارجي براي شركت در مراسم بزرگداشت شهيدان سيد ابراهيم رييسي، حسين اميرعبداللهيان و همراهان‌شان وارد تهران شدند. بيش از ۴۰ هيات عاليرتبه خارجي در مراسم روز چهارشنبه براي بزرگداشت شهادت رييس‌جمهور و وزير خارجه ايران در تهران شركت كردند. در ميان شركت‌كنندگان خارجي، حدود ۱۰ هيات در سطح سران، تقريبا ۲۰ هيات در سطح وزير و مابقي در سطوح مختلف نظير روساي پارلمان، فرستادگان ويژه و … بودند. «محمد شياع السوداني» نخست‌وزير عراق، «وياچسلاو ولودين» رييس دوماي دولتي روسيه، «نيكول پاشينيان» نخست‌وزير ارمنستان و «قيس سعيد» رييس‌جمهور تونس براي شركت در مراسم بزرگداشت شهيد آيت‌الله سيد ابراهيم رييسي، رييس‌جمهور و همراهانش وارد فرودگاه مهرآباد تهران شدند.«جاك ديپ دانكار» معاون رييس‌جمهور هند در رأس هياتي از مقامات هندي شامل قائم مقام وزير امور خارجه و مديركل منطقه‌اي وزارت امور خارجه هند وارد تهران شد. معاون رييس‌جمهور هند در ابتداي ورود به تهران با بزرگداشت ياد شهيدان رييسي و حسين اميرعبداللهيان سرافرازي ملت ايران را آرزو كرد.«امامعلي رحمان» رييس‌جمهور تاجيكستان، «علي اسدوف» نخست‌وزير جمهوري آذربايجان، «جيحون بايراموف» وزير امور خارجه جمهوري آذربايجان، «حسين عرنوس» نخست وزير سوريه، «سامح شكري» وزير امور خارجه مصر و رييس مجلس ازبكستان هم از ديگر مقامات خارجي بودند كه براي شركت در اين مراسم وارد تهران شده و در مراسم شركت كردند. «ابراهيم بوغالي» رييس مجلس الجزاير، «وياچسلاو والودين» رييس دوماي دولتي مجلس فدرال فدراسيون روسيه، رييس مجلس قزاقستان، «نبيه بري» رييس مجلس لبنان و همچنين وزير امور خارجه بلاروس وارد كشورمان شدند.«سرگئي آلينيك» وزير خارجه بلاروس، «شهباز شريف» نخست‌وزير و «اسحاق دار» وزير امور خارجه پاكستان، «نچيروان بارزاني» رييس اقليم كردستان عراق و «مسرور بارزاني» نخست‌وزير اقليم كردستان هم از ديگر مقاماتي هستند كه براي حضور در اين مراسم وارد فرودگاه مهرآباد تهران شدند.همچنين هيات عاليرتبه طالبان متشكل از «ملابرادر آخوند» معاون اقتصادي نخست‌وزير و «اميرخان متقي» وزير خارجه طالبان و هيات همراه كه به منظور شركت در مراسم تشييع پيكر رييس‌جمهور و وزير خارجه ايران عازم تهران شده بودند در بدو ورود به فرودگاه بين‌المللي مهرآباد پايتخت ايران مورد استقبال حسن كاظمي قمي سفير ايران در كابل قرار گرفتند.


   بیش از ۴۰ هیأت عالی‌رتبه خارجی در مراسم روز چهارشنبه برای بزرگداشت شهادت ريیس جمهور و وزیر خارجه ایران در تهران شرکت کردند. در میان شرکت کنندگان خارجی، حدود ۱۰ هیأت در سطح سران، تقریباً ۲۰ هیأت در سطح وزیر و مابقی در سطوح مختلف نظیر رؤسای پارلمان، فرستادگان ویژه و … بودند.
   با وجود اینکه ستاد برگزاری مراسم شهدای خدمت، آغاز مراسم تشییع شهید آیت الله سید ابراهیم رییسی و همراهانش را از ساعت ۷:۰۰ صبح روز چهار شنبه در تهران و خواندن نماز بر پیکر ایشان را از ساعت ۹ صبح اعلام کرده بود، مردم  پایتخت از ساعاتی قبل از آغاز رسمی مراسم در خیابان‌های اطراف دانشگاه تهران حضور یافتند.
   رهبر انقلاب به محض ورود در دانشگاه تهران بر پیکر ريیس‌جمهور شهید و همراهانش نماز خواندند.  همچنین اسماعیل هنیه رییس دفتر سیاسی جنبش حماس دقایقی به زبان عربی با عزاداران رییس جمهور فقید صحبت کرد و گفت: از غزه آمدم تا به رهبری، شما مردم و خانواده شهدای خدمت تسلیت بگویم
   علی لاریجانی مشاور رهبر انقلاب اسلامی درباره علت محبوبیت شهید سید ابراهیم ريیسی تاکید کرد: ایشان اخلاق و تواضع خیلی خوبی داشت و این موضوع خیلی جذاب بود.  به نظر من اخلاق سالم و متواضعانه در ارتباط با سیاستمداران و مردم خیلی اثربخش است.
   روسای قوای مقننه و قضايیه، حجت‌الاسلام سید حسن خمینی، اعضای هیات دولت و نمایندگان مجلس و برخی فعالان سیاسی در میان بدقه‌کنندگان پیکرهای شهدای خدمت حضور دارند

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون