• ۱۴۰۳ سه شنبه ۳۰ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5773 -
  • ۱۴۰۳ سه شنبه ۸ خرداد

پاسخ موشکی حماس به بمباران اردوگاه پناهندگان در رفح

تل‌آویو لرزید

حماس با انتشار پیامی در شبکه تلگرام اعلام کرد که تل‌آویو را با شلیک «رگباری از موشک‌ها» هدف قرار داده. همزمان تشکیلات خودگران و حماس متقابلا اسرايیل را به «کشتار» آوارگان در نزدیکی رفح متهم کردند؛ حمله‌ای که طی‌ آن دست‌کم ۳۵ تن کشته و ده‌ها تن دیگر مجروح شدند. گردان‌های عزالدین قسام دقایقی پس از به صدا درآمدن آژیر خطر در مرکز اسرايیل با انتشار این پیام اعلام کردند که تل‌آویو را «در پاسخ به کشتار غیرنظامیان از سوی صهیونیست‌ها» با شلیک رگبار سنگین موشک هدف حمله قرار داده‌اند. ارتش اسرايیل پیش از این در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که هشت موشک از منطقه رفح واقع در جنوب نوار غزه به سوی مناطق مرکزی این کشور شلیک شده است. موشک‌های حماس در واقع از منطقه‌ای شلیک شده که عملیات نظامی اسرايیل در آن به‌رغم حکم دادگاه عالی سازمان ملل در حال حاضر با شدت تمام جریان دارد. رویترز در گزارشی به نقل از مقامات نظامی اسرايیل اعلام کرد که شماری از پرتابه‌ها رهگیری و منهدم شده و هیچ موردی از وجود تلفات گزارش نشده است.
خبرنگاران فرانس‌پرس نیز در گزارشی اعلام کردند که پیش از حمله آژیرهای هشدار در تل‌آویو و مرکز اسرايیل به صدا درآمده و از ساکنان خواسته شده بود در مکان‌های امن پناه بگیرند. این هشدار پس از چند ماه آرامش نسبی در تل‌آویو و مناطق مرکزی اسرايیل و در پی گذشت بیش از هفت ماه از آغاز جنگ جاری در غزه به صدا درآمد.
این درحالی است که خبرگزاری وفا گزارش داد، نیروهای اسرايیلی اردوگاهی متشکل از چادرهای اقامت ساکنان غزه را بمباران کردند. به گفته مقامات محلی و سازمان‌های بشردوستانه، این خیمه‌ها قرار بود که امن باشد، اما بمباران اسرايیل نشان داد که هیچ منطقه امنی در رفح وجود ندارد. این حمله به کشته شدن حدود ۴۰ فلسطینی منجره شد و بسیاری از قربانیان زن و کودک بودند. به گفته مقامات فلسطینی، حمله به اردوگاه در تل‌السلطان پس از آن صورت گرفت که نیروهای اسرايیلی پناهگاه‌های اسکان آوارگان فلسطینی را در مناطق دیگر ازجمله جبالیه، نُصیرات و شهر غزه بمباران کردند. به گفته مقامات فلسطینی، دست‌کم 160 نفر دیگر در این حملات کشته شدند. ارتش اسرايیل حمله به رفح را تایید کرد، ولی مدعی شد که در این حمله نیروهای حماس را با استفاده از «سلاح‌های دقیق» هدف قرار داده است. ارتش این رژیم اعتراف کرد که در اثر وقوع آتش‌سوزی غیرنظامیان زخمی شدند و گفت که این حادثه در دست بررسی است. به گزارش خبرگزاری الجزیره، سخنگوی محمود عباس، ريیس‌ تشکیلات خودگردان فلسطین، حمله رژیم اسرايیل به تل‌السلطان را به عنوان «قتل عام فراتر از همه مرزها» محکوم کرد. ابورودینه گفت که دولت بایدن، ريیس‌جمهور امریکا را مسوول جنایات اسرايیل می‌داند و از واشنگتن خواسته است که «اسرايیل را وادار کند که به جنون و نسل‌کشی که در غزه مرتکب می‌شود، پایان دهد.» 
در همین رابطه، اسامه حمدان، یکی از مقامات حماس، در بحبوحه گزارش‌های رسانه‌های اسرايیلی مبنی بر تمدید مذاکرات آتش‌بس غزه، گفت: نیازی به مذاکره جدید با اسرايیل نیست. حمدان روز شنبه در گفت‌وگوی تلفنی با الجزیره عربی گفت که لازمه فوری این است که اسرايیل از نوار غزه عقب‌نشینی کند و تمامی تجاوزات این رژیم نیز متوقف شود. او گفت: ما نیازی به مذاکرات جدید نداریم و حماس قبلا با پیشنهاد آتش‌بسی که اسرايیل آن را رد کرده است، موافقت کرده است. هیچ تضمینی وجود ندارد که اسرايیل پیشنهادهای جدید را برای مذاکره بپذیرد. حمدان افزود: اگر تضمین‌های جدی وجود نداشته باشد، به این معنی است که به اسرايیل فرصت بیشتری برای ادامه تجاوز داده می‌شود. اوایل این ماه، حماس پیشنهاد آتش‌بس در جنگ هفت ماهه غزه را که از سوی میانجیگران قطر و مصر ارائه شده بود، تصویب کرد، اگرچه اسرايیل اعلام کرد که این پیشنهاد با خواسته‌هایش مطابقت ندارد.
به گزارش رسانه‌های اسرايیلی، روز شنبه، سران این رژیم که درگیر مذاکرات آتش‌بس هستند، مدعی شدند که کابینه اسرايیل قصد دارد در روزهای آتی پس از دیدار با میانجیگران در پاریس، مذاکرات را برای توافق آزادسازی اسرا در غزه از سر بگیرد. براساس این گزارش‌ها، دیوید بارنیا، ريیس موساد با ویلیام برنز، ريیس سیا و محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخست‌وزیر قطر با چارچوب جدیدی برای مذاکرات متوقف شده موافقت کرده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون