• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۰ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5775 -
  • ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۰ خرداد

دومين گزارش هيات عالي بررسي ابعاد و علل سانحه بالگرد رييس‌جمهور منتشر شد

آثاري ناشي از اقدامات جنگ الكترونيك بر روي بالگرد مشاهده نشده است

مركز ارتباطات ستادكل نيروهاي مسلح دومين گزارش هيات عالي بررسي ابعاد و علل سانحه بالگرد رييس‌جمهور و هيات همراه را منتشر كرد.
متن گزارش بدين شرح است: 
۱. برابر گزارش دريافتي از سازمان هواشناسي در مورخه ۳۰/ ۰۲/ ۱۴۰۳، هواي حاضر و پيش‌بيني فرودگاه تبريز (مبداء) تا مقصد اول و دوم گروه پروازي (پل آغبند و سد قيز قلعه‌سي) تا ساعت ۰۸.۵۰ صبح مساعد و متناسب با شرايط پرواز با ديد (VFR) بوده است لكن هواي مسير برگشت با دريافت آخرين اسناد دريافتي و اظهارات خلبانان و سرنشينان دو بالگرد ديگر نياز به بررسي بيشتر دارد كه متعاقبا اعلام مي‌گردد.
۲. بخش اعظمي از اسناد، سوابق و مدارك مرتبط با تعمير و نگهداري بالگرد سانحه ديده مورد بررسي دقيق قرار گرفت و اشكالي كه به لحاظ تعميرات و نگهداري بتواند در وقوع سانحه موثر باشد مشاهده نشد.
۳. با بررسي به عمل آمده و محاسبات صورت گرفته، ظرفيت بالگرد از جهت تعداد سرنشين و تجهيزات، متناسب با حداكثر وزن استاندارد بالگرد در شروع پرواز و به هنگام برخاستن از مبداء تا مقصد و مسير برگشت در حد مجاز رعايت گرديده است.
۴. بر اساس پياده‌سازي مكالمات ضبط شده بين خلبانان گروه پروازي، آخرين تماس با خلبانان بالگرد سانحه ديده تا زمان وقوع حادثه و عدم پاسخگويي آنها ۶۹ ثانيه طول كشيده است و هيچ گونه اعلامي مبني بر وضعيت اضطراري ضبط نگرديده است. (زمان تقريبي اعلام شده (حدود ۱.۵ دقيقه) در گزارش اوّل با پياده‌سازي نوار ضبط شده در بالگرد   17 MIL-، ۶۹ ثانيه تأييد مي‌گردد) .
۵. با توجه به نمونه‌برداري و آزمايشات صورت گرفته از بقايا و قطعات بالگرد و نحوه پراكندگي آنها و فواصل اجزاء جدا شده از بدنه اصلي، وقوع انفجار ناشي از خرابكاري در جريان پرواز و لحظات قبل از برخورد به دامنه ارتفاعات منتفي است.
۶. در طول مدت ماموريت و تا ۶۹ ثانيه قبل از وقوع سانحه، تماس روي فركانس‌هاي مشخص شده با بالگرد سانحه ديده برقرار بوده و آخرين تماس و پيام نيز توسط فرمانده گروه پروازي (شهيد مصطفوي) صورت گرفته است لذا هرگونه بروز اختلال در سامانه ارتباطي و يا تداخل فركانسي منتفي است. (لازم به ذكر است ارتباط بين دو فروند بالگرد ديگر كماكان تا فرود در معدن مس سون گون ادامه داشته است).
۷. برابر گزارش كارشناسان تخصصي آثار ناشي از اقدامات جنگ الكترونيك بر روي بالگرد سانحه ديده مشاهده نشده است. يادآوري مي‌گردد تا زمان كشف علت اصلي سانحه، بررسي آزمايشات و تجزيه و تحليل داده‌ها ادامه مي‌يابد و نتايج اطلاع‌رساني خواهد شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون