• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۰ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5775 -
  • ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۰ خرداد

در گفت‌وگو با «اعتماد» مطرح شد

روایت رضا رجبی و رحیم یوسفی پیشکسوتان سرخابی از هفته بیست‌ونهم لیگ

رجبی: به نکونام گفته بودم حواشی، کمکی به استقلال نمی‌کند!

یوسفی: پرسپولیس قهرمان شود بگویند حکومتی است، اشکالی ندارد!

 

روزبه دلاور 

در یکی از‌ مهم‌ترین بازی‌های هفته بیست و نهم لیگ برتر، پرسپولیس توانست با نتیجه ۳ بر يك از سد شمس‌آذر قزوین بگذرد. سرخپوشان تهرانی با کسب این پیروزی باارزش ۶۵ امتیازی شدند و حالا برای مسجل شدن قهرمانی در لیگ نیاز به 3 امتیاز بازی با مس رفسنجان دارند.‌ بازی که قرار است شنبه هفته آینده در ورزشگاه آزادی برگزار شود. در سمت دیگر استقلال تیم دوم جدول در مقابل گل‌گهر پیروز از میدان خارج شد اما باتوجه به برتری پرسپولیس در مقابل شمس‌آذر نتوانست به صدر جدول برسد‌. شاگردان جواد نکونام مثل اکثر بازی‌های این فصل خود با انجام یک بازی تدافعی به یک برتری اقتصادی دیگر هم رسیدند اما هنوز افسوس دو امتیاز از دست رفته در قائمشهر را می‌خورند! بازی‌اي که اگر مقابل نساجی برنده بودند الان استرس بازی آخر را نداشتند. ‌بازی آخری‌اي که البته بسیار دشوار هم هست و باید چشم انتظار نتیجه پرسپولیسی‌ها هم بمانند. اینکه درنهایت چه تیمی قهرمان می‌شود، مشخص نیست و باید تا شنبه شب منتظر بمانیم.

اما پس از پایان بازی‌های دو تیم پرسپولیس و استقلال با رحیم یوسفی و رضا رجبی از پیشکسوتان پرسپولیس و استقلال تماس گرفتیم. هافبک باسابقه پرسپولیسی‌ها اعتقاد دارد این تیم نباید در بازی آخر مس را دست‌کم بگیرد و اگر شاگردان اوسمار با تمام قوا به میدان بروند هیچ تیمی حریف‌شان نیست. یوسفی درخصوص اظهارات ضدپرسپولیسی جواد نکونام هم پاسخ جنجالی داده است. رضا رجبی نیز درخصوص بازی استقلال و همین‌طور شرایط پرسپولیس اظهارات جالبی داشته که در ادامه مطلب می‌خوانید.

 

رجبی: فکر نمی‌کنم برای فصل بعد با نکونام تمدید کنند.

بازی استقلال و گل‌گهر را چطور دیدید؟

هم بازی قبل هم این بازی کلا یک موقعیت نصف و نیمه پیش آمد و توپ گل شد بعد از آن در زمین خودشان جمع شدند و هیچ برنامه‌اي برای ضدحمله نداشتند و اگر گل می‌خوردند برنامه‌ای نداشتند که گل بزنند. به این یک گل قانع بودند و در آن سمت هم پرسپولیس گل مساوی را خورده بود و دقیقا مثل بازی با نساجی فکر کردند بازی پرسپولیس با همین نتیجه تمام می‌شود و به صدر می‌آیند اما پرسپولیس همان کاری را که جلوی استقلال خوزستان کرد در قزوین هم ادامه داد و دوباره در صدر قرار گرفت. مردم می‌دانند ما استقلالی صد آتیشه هستیم اما شما فوتبال پرسپولیس را نگاه کنید که هر لحظه برای خودشان موقعیت گل ایجاد می‌کنند. هر 20 یا 30 سال یک بار هم پیش نمی‌آید که بازی 3 بر صفر باخته را 4 بر 3 ببری. آنها در قزوین هم بعد از دریافت گل مساوی همان روند را ادامه دادند. حالا باید دید در هفته آخر چه پیش می‌آید.

به عنوان یک استقلالی، پرسپولیس را سزاوار این صدرنشینی می‌دانید؟

در این اواخر دروازه‌ها تنگ‌تر می‌شود اما پرسپولیس ۴ گل خورده در 2 بازی و 7 گل زده که نشان می‌دهد با حضور بازیکنان باتجربه وقتی عقب می‌افتد با تعویض‌های خوب به بازی برمی‌گردند. همان‌طور که استقلال تا قبل شایسته صدر بوده الان هم پرسپولیس شایسته صدر است. مخصوصا در این دو هفته که فوتبال بانشاط و رو به جلویی را بازی کردند.

با مربیان استقلال موافقید که داوری باعث‌شده صدر را از دست دهند؟

همان اول فصل این روزها را می‌دیدم. من ۴۷، ۴۸ سال است که در این فوتبال تا رده ملی هم بازی کردم و دوتا دکترا دارم. همان اول فصل به آقای نکونام گفتیم حواشی نمی‌تواند به باشگاه کمک کند. درگیری با مدیرعاملی، درگیری با هیات مدیره، درگیری با نویدکیا و روی نیمکت الان هم درگیری با فدراسیون و... اینها چیزهایی نیست که به تیم کمک کند. تمرکزشان را می‌گذاشتند روی بخش فنی و بیشتر کار می‌کردند نساجی را می‌بردند و اصلا نیاز به این چیزها نبود. وقتی می‌روید آنجا و موقعیتی ایجاد نمی‌کنید دیگر فدراسیون را مقصر دانستن خوشایند نیست. استقلال در این دو هفته نشانه‌هایی از قهرمانی نشان نداد برعکس پرسپولیس نشان داد و آمد صدر را گرفت و باید دید آخرین بازی چه می‌شود. پرسپولیس باید با مس رفسنجان بازی کند که رو به افول است و بازی خودش را هم باخت و استقلال هم با پیکان بازی دارد که در خطر سقوط است!

در شرایط فعلی چند درصد احتمال دارد استقلال قهرمان شود؟

زیبایی فوتبال در دنیا به این خاطر است که حوادث جلوتر از بحث‌های کارشناسانه است. روی کاغذ قهرمانی در دست پرسپولیس است اما نمی‌شود گفت قطعی است. یک وقت فوتبال ممکن است روی خوبش را نشان ندهد. به قول کشتی‌گیرها مدال دستم بود خودم از دستم انداختم! ما خودمان جلو بودیم و باید باهمان شرایط پیش می‌رفتیم که متاسفانه مقابل نساجی شرایط‌مان به‌هم ریخت. خدا را شکر این بازی را بردند و هنوز در کورس قرار دارند اما شرایط خیلی سخت است.

موافق تمدید با نکونام هستید؟

صادقانه حرف بزنم از فوتبال امسال استقلال راضی نیستم اما با نوع بازی نتایج قابل قبول بوده اما با شناختی که از آقای شهریاری دارم بعید می‌دانم تمدید کنند. مطمئنا این را می‌توانم بگویم. شاید هم اشتباه باشد اما استقلال فصل بعد مربی خارجی بیاورد، چون گزینه داخلی که الان نداریم. هلدینگ دارد هزینه می‌کند و یک مربی بزرگ خارجی مثل تراکتور و سپاهان بیاورند. اگر استقلال قهرمان نشود خود نکونام هم زیاد برایش قابل قبول نیست که بماند چون امسال هم سختی زیادی کشیدند! البته اینها تجربه من است که می‌گویم.

اگر پرسپولیس قهرمان شود به عنوان یک استقلالی به این تیم تبریک می‌گویید؟

وقتی یحیی با پرسپولیس قهرمان شد تبریک گفتم. هر تیمی قهرمان شود تبریک می‌گویم. ما فوتبال بازی می‌کنیم تا دل‌ها را به هم نزدیک کنیم و در کنار رقابت، رفاقت باشد تا آنها که از تلویزیون بازی را می‌بینند یا اخبار را دنبال می‌کنند یک فیدبک خوبی بگیرند از افرادی که در فوتبال زحمت می‌کشند. من چند وقت قبل به فنونی‌زاده و صادقی هم پریدم و گفتم این کری‌ها برای هواداران است. برای من بازیکن و این دو تیم دارای شخصیت در آسیا نیست. کسانی در این دو باشگاه بازی می‌کنند که از فیلترهای زیادی می‌گذرند و باید احترام بین همه برقرار باشد. به عنوان یک ایرانی و فوتبالی شمس‌آذر هم قهرمان می‌شد تبریک می‌گفتم بحث پرسپولیسی بودن و... نیست ما باید تاثیرات اخلاقی هم بگذاریم.

یوسفی: نکونام چه ببرد چه ببازد در حال حاشیه‌سازی است

پرسپولیس مقابل شمس‌آذر چطور بود؟

شمس‌آذر دوندگی زیادی داشت و متقابلا پرسپولیس هم باید دوندگی‌اش را بالا می‌برد و همین کار را هم کرد. پرسپولیس از موقعیت‌هایش خوب استفاده کرد و توانست نتیجه لازم را بگیرد. انصافا شمس‌آذر هم خوب بازی کرد.

پرسپولیس بعد از دریافت گل مساوی چطور به بازی برگشت؟

اگر تیمی می‌خواهد قهرمان شود با اما و اگر نمی‌شود. وقتی تیم گل می‌خورد باید برود جبران کند. خوشبختانه بچه‌ها ناامید نشدند و خیلی راحت پاسکاری کردند و ریگی خیلی زود یک گل فنی زد.

این بازی برای پرسپولیس سخت‌تر از بازی با مس بود؟

اصلا هیچ تیمی نباید برای پرسپولیس سخت باشد مگر اینکه خودشان اجازه دهند تیم مقابل خوب کار کند! پرسپولیس چندین سال ریشه دارد و همیشه بالا بوده است بنابراین تیم‌های دیگر می‌آیند جلوی پرسپولیس نتیجه خوب بگیرند. هیچ تیمی قدرت این را ندارد که پرسپولیس را اذیت کند مگر خودشان طوری بازی کنند که کارشان مشکل شود. اگر گاهی بازی را به تیم مقابل بدهند من صددرصد بچه‌ها را مقصر می‌دانم.

قبل از بازی به نظر می‌رسید سعید دقیقی تحت تاثیر فضای مجازی قرار گرفته است. درباره این مربی جوان چه صحبتی دارید؟

در فوتبال کری زیاد است. این ممکن است به لحاظ روحی به تیم مقابل هم آسیب بزند اما یک تیم برای رسیدن به موفقیت نباید به حواشی توجه کند و کار خودش را انجام دهد. بازیکن باید فوتبالش را بازی کند آنها فوتبال خوبی بازی کردند و اگر نگاه کنید استارت دوندگی اول تا آخر آنها یکی است. به نظر من دوندگی بیش از حد علت موفقیت این تیم در این فصل بوده است.

درباره صحبت‌های نکونام و اینکه گفته پرسپولیس حمایت می‌شود، صحبتی دارید؟

اعتقادی به این چیزها ندارم. برای من غیرقابل قبول است که یک مربی مثل نکونام می‌آید یک صحبت‌هایی را مطرح می‌کند که خود استقلالی‌ها هم از او ایراد گرفتند! می‌گویند به جای نق زدن بیا و بازی کن! وقتی خودتان نمی‌توانید نتیجه بگیرید که حتی خود طرفداران شما هم روی سرتان ریختند و درگیری داشتید خب این حواشی‌ها را مگر پرسپولیس برای شما ساخت؟ یا کسانی که شما فکر می‌کنید حمایت می‌کنند؟ مردم ما ممکن است از هر 10 نفر یکی فوتبال را نفهمد. وقتی خوب باشید می‌گویند عالی و اگر بد کار کنید، می‌گویند بد. شما به ایشان نگاه کن چه می‌برد و چه می‌بازد همیشه در حال حاشیه ساختن است. این بازی هم تعجب می‌کردم با یک گل و یک خطا همه می‌ریزند روی زمین. به خدا این کارها بد است که برای یک اوت معمولی اعتراض می‌کنند. در فوتبال اتفاقات است که نتیجه را رقم می‌زند اگر همه چی درست باشد که نمی‌شود و بالاخره یکی اشتباه می‌کند حتی داور که جزيی از بازی است. فیلم‌ها در اینستاگرام نشان می‌دهند که داور اشتباه کرده خب داور در یک لحظه تصمیم می‌گیرد و ممکن است اشتباه کند. اینها به ضعف این افراد برمی‌گردد که این صحبت‌ها را مطرح می‌کنند وگرنه شما قوی بازی کن و ببر ببینیم کی می‌تواند در کار شما دخالت کند.

بازی با مس را چطور می‌بینید؟

خب آنها این هفته هم باختند. فوتبال همین است، اگر استقلال خوزستان اخراجی نمی‌داد شاید پرسپولیس برنمی‌گشت. آنها از بس تلاش کردند بعد از اخراج دیگر زوری نداشتند. خدا به پرسپولیس در آن بازی کمک کرد آن صحنه هم می‌گویند سُر خورد خب‌سُر خوردن هم جزو بازی است. به خدا اکثر داوران ما خوب سوت می‌زنند، اما درباره سوال شما؛ بعد از دریافت گل مساوی مقابل شمس‌آذر گفتم کار تمام شد و بازی یک-یک مساوی می‌شود اما آنها سریع برگشتند چون هدف‌شان قهرمانی است و صددرصد بازی با مس هم نتیجه می‌گیرند و اگر یک امتیاز از دست دهند و آن طرف استقلال نتیجه بگیرد تمام زحمات فصل هیچ می‌شود. مطمئنم پرسپولیس در جایی که حساس است و باید نتیجه بگیرد این کار را می‌کند.

شما موافق تمدید با اوسمار هستید؟

باید این قهرمانی را بیاورد بعد حتی ممکن است تیم‌های دیگر هم او را بخواهند. وقتی نتیجه گرفته باید او را حفظ کنند، چون ارزان‌تر هم برای‌شان هست تا اینکه بخواهند مربی دیگری را بیاورند!

صحبت پایانی؟

بچه‌ها باید حواس‌شان باشد و حریف آخر را دست‌کم نگیرند و محکم کار کنند تا نتیجه را بگیریم و قهرمان شویم. بگذارید بگویند این تیم حکومتی است! اما واقعیت این است که بچه‌ها زحمت کشیدند و حق‌شان قهرمانی است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون