• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۰ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5775 -
  • ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۰ خرداد

علي آقاميرزايي قايقران المپيكي كشورمان در گفت‌وگو با «اعتماد»:

از آلمان‌ 100 سال عقب هستيم!

ما خواسته‌هاي كوچكي داريم؛ مثل قايق يا اردوي منظم!

به گزارش «اعتماد» علي آقاميرزايي به عنوان نماينده كاياك ۱۰۰۰ متر ايران در المپيك ۲۰۲۴ پاريس شركت خواهد كرد. قايقراني آب‌هاي آرام موفق به گرفتن دو سهميه در ماده كانو و كاياك يك‌نفره مردان شد. اين دو سهميه به نام كشورمان است به همين جهت قرار بود مسابقه انتخابي بين مدعيان داخلي برگزار شود تا در نهايت از ميان آنها يك نفر راهي پاريس شود. در بخش كاياك، هر سه ورزشكار از مسابقه انتخابي اول انصراف دادند و به اين ترتيب علي آقاميرزايي به عنوان نماينده ايران در كاياك ۱۰۰۰متر المپيك پاريس رقابت خواهد كرد. آقاميرزايي دومين المپيك متوالي خود را تجربه مي‌كند. او در المپيك ۲۰۲۰ توكيو نيز حضور داشت. در «اعتماد» همچون روال چند روز گذشته تصميم گرفتيم با يكي ديگر از ورزشكاران كشورمان كه به المپيك راه يافته به گفت‌وگو بپردازيم تا از آخرين وضعيت او باخبر شويم. اين بار قرعه به نام آقاميرزايي افتاد! قايقران گيلاني تيم ملي كه اميدوار است با مساعدت مسوولان ورزش نسبت به دوره قبل نتايج خوبي كسب كند.

 

در چه مسابقاتي سهميه گرفتيد؟

قهرماني آسيا در كشور ژاپن كه من سوم شدم، نماينده قزاق دوم شد اما چون آنها دو نفره سهميه گرفته بودند تك نفره آنها سهميه نگرفت و به من تعلق گرفت.

از مسابقه كشوري بگوييد كه رقابت براي گرفتن سهميه بود؟

از آنجا كه سهميه المپيك براي يك كشور است و نه براي شخص اين در همه جاي دنيا باب است. هر كسي كه سهميه گرفته مدعيان آن رشته با آن نفر مسابقه مي‌دهند كه اگر برنده شدند آنها به المپيك مي‌روند و اگر نه هم، فرد سهميه گرفته اعزام مي‌شود. اما من در ايران رقيب نداشتم و مدعيان من انصراف دادند. امروز نبي رضايي توانست عادل مجللي را بگيرد و نفر برگزيده به المپيك صعود كرد.

شرايط شما با توجه به اينكه رقيبي در كشور نداريد، چطور است؟

من و نبي به دليل نداشتن رقيب خيلي اذيت مي‌شويم! من 7 - 6 سال است كه بي‌رقيب كار مي‌كنم و همين كار را مشكل مي‌كند و به لحاظ رواني مي‌تواند تاثير بگذارد. خيلي دوست داشتيم وزارت ورزش و كميته ملي المپيك از آقاي سهرابيان بيشتر حمايت مي‌كرد تا بتواند با خيال راحت‌تري اردوهاي برون مرزي بگذارد. حالا ايشان در تلاش است تا ما را به كازان روسيه بفرستد. اميدواريم هرچه سريع‌تر اين شرايط به وجود بيايد تا من هم بتوانم با رقيبي سرسخت تمرين كنم تا مقداري سطح خودم را ارتقا بدهم. شرايط تمريني و امكاناتي ما واقعا قابل قياس با كشورهايي مثل چين و ژاپن نيست. مثلا همين چند روز پيش قايق چهار نفره چين توانست براي اولين بار در تورنمنت جهاني لهستان مدال نقره بگيرد و اين يك شگفتی‌آفريني براي يك كشور آسيايي است. آنها خودشان را از آسيا جدا كردند. ما انتظار نداريم مثل چين امكانات داشته باشيم اما با توجه به سالي شگفت‌انگيز در تعداد سهميه‌هاي المپيكي اميدواريم نگاه ويژه‌تري داشته باشند. در كمتر از ۶۰ روز مانده به المپيك بيشتر آقاي سهرابيان را ساپورت كنند. ما كه سهميه گرفتيم هم به لحاظ رواني محيط تمريني ما تغيير كند و هم رقيب سرسخت داشته باشيم و تمرين كنيم تا سطح خودمان را ارتقا بدهيم.

شما در كجا تمرين مي‌كنيد؟

در شهر خودمان؛ شش ماه قبل هم براي كسب سهميه در انزلي تمرين مي‌كردم. ازبكستان ۸۲ روز در آنتاليا اردو داشت يا چين با بلاروس تمرين مي‌كرد اما من و نبي رضايي با همين شرايط كسب سهميه كرديم. بعضي از مربيان آسيايي تعجب كردند كه چطور توانستيم و شگفتی‌آفريني كرديم.

چه امكاناتي نياز هست تا شرايط بهتري داشته باشيد؟

الان قايق‌هايي كه دست ما هست مدل ۲۰۱۲ يا ۲۰۱۳ است اين قايق‌ها چهار سال در گمرك آفتاب و باران خورد. از آنجايي كه جزو كالاهاي لوكس حساب مي‌شود ۱۰۰ تا ۱۵۰ درصد گمركي مي‌خورد و فدراسيون براي ترخيص آن بايد دو برابر پول قايق، پول ترخيص بدهد و اين براي فدراسيوني كه سالانه نهايتاً ۱۲، ۱۳ ميليارد بودجه مي‌گيرد هزينه زيادي مي‌شود كه بخواهد مثلا ۵۰ تا قايق وارد كند. اين ناهماهنگي‌ها وجود دارد كه كار براي فدراسيون سخت مي‌شود. ما با اين موضوع سال‌هاي سال است كه كنار آمديم نزديك به المپيك هستيم بايد به درون تمرين و اردوها توجه كنيم.

شغل شما به عنوان يك ورزشكار المپيكي چيست؟

ما مدال بازي‌هاي آسيايي را داريم و طبق مصوبه مجلس شوراي اسلامي كه قهرمانان شرايط استخدام را دارند من كارمند اداره ورزش انزلي هستم. ماهي 8 ميليون هم حقوق مي‌گيريم كه براي ورزشكاري كه هميشه در حال تمرين است حقوق چندان جالبي نيست. نهايت فدراسيون هم براي اردوها حقوق ماهيانه ۶ ميليوني در نظر گرفته كه باز هم كافي نيست. در ليگ‌هاي ما هم امسال تازه مقداري قراردادهاي ما را بالا بردند كه خودم سقف قرارداد را براي امسال بستم كه 80 ميليون بود. آنچنان پولي دستگير آدم نمي‌شود. هزينه رفت و آمد و اياب و ذهاب هم كه اكثرا با خودمان است! مشكلات زياد است اما زمان زيادي تا شروع المپيك نمانده و تلاش مي‌كنيم بهترين عملكرد را داشته باشيم. نداشتن تجهيزات و دكتر تغذيه و دكتر فيزيولوژي و همه ‌چيزهايي كه مي‌تواند دست به دست هم بدهد و يك ورزشكار را در المپيك صاحب مدال طلا كند. اما ما حالا حالاها كار داريم و از اين حيث 100 سال از آلمان عقب هستيم. همين آلماني‌ها مدام بدن ورزشكاران را چك مي‌كنند چه از لحاظ تغذيه و چه خون و حتي خواب آنها هم چك مي‌شود. يا هر بار اردوهاي مختلفي را در نقاط مختلف پشت سر مي‌گذارند اما حداقل در قايقراني ما اين طور نيست. نشان مي‌دهد اين رشته حالاحالاها كار دارد و نياز به حمايت‌هاي بيشتر است.

نزديك به مسابقات استرس داريد؟

دومين تجربه حضور در المپيك را دارم. استرس ندارم فقط مي‌خواهم اردوي منظمي برگزار شود و در كنار رقيب خوبي تمرين كنم تا حداقل بين ‌كشورهاي آسيايي سربلند شوم.‌

در دوره قبلي نفر چندم شديد؟

بيستم .

در اين دوره مي‌تواني شرايط بهتري را براي كشورمان به ارمغان بياوري؟

اميدوارم حداقل به فينال B راه پيدا كنم. نمي‌گويم A! تك نفره هزار متر در قايقراني از بهترين هاي جهان مي‌آيند. قرار گرفتن در بين اين ۳۰ نفر هم دستاورد بزرگي است اما ارتقاي آن هم در المپيك يك دستاورد ديگر است كه براي من خيلي اهميت دارد.

صحبت پاياني؟‌

اينها دغدغه‌هاي كوچك من بود حالا اميدوارم بعد از المپيك توجه بيشتري شود براي بازي‌هاي آسيايي ناگويا.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون