• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۸ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5781 -
  • ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۷ خرداد

جواب منفي « نيشكر هفت‌تپه» به 45 جوان جوياي شغل بعد از 36 روز انتظار در دماي 57 درجه شوش

نماينده شوش در گفت‌وگو با « اعتماد » : حتما ظرفيت اشتغال در « هفت تپه » را تا 8 الي 10 هزار نفر افزايش خواهيم داد

گروه اجتماعي: ديروز مصادف بود با سي و ششمين روز از تجمع تعدادي از جوانان جوياي شغل ساكن شهر شوش در مقابل مجتمع نيشكر « هفت تپه » . 36 روز قبل، 45 جوان جوياي شغل و ساكن مناطق اطراف مجتمع نيشكر هفت تپه، جلوي ورودي اصلي اين واحد صنعتي ايستادند و خواهان تحقق وعده‌هاي مديران مجتمع درباره جذب نيروي جديد بعد از سوددهي مجتمع شدند اما در اين 5 هفته، مديران اين مجتمع به مطالبه اين جوانان پاسخي ندادند تا اينكه بالاخره ديروز و به دنبال برخورد تند برخي عوامل مجتمع با اين جمع كه به شكستن گوشي تلفن همراه بعضي از اين جوانان منجر شد، بنري از سوي روابط عمومي مجتمع به نرده‌هاي ورودي مجتمع نصب شد كه روي اين بنر نوشته شده بود: « به اطلاع مراجعين محترم جوياي كار مي‌رساند شركت كشت و صنعت نيشكر هفت تپه در حال حاضر قصد جذب و به كارگيري نيرو ندارد.  لذا خواهشمند است از هرگونه تجمع مقابل شركت خودداري فرماييد . » 
اين جوانان در گفت‌وگو با « اعتماد » گفتند كه از 4 سال قبل و بعد از سال‌ها كار در صنايع مختلف در شهرهاي بسيار دور از محل سكونت‌شان و از جمله در عسلويه و زهك و زابل و روستاهاي مرزي غرب كشور، بالاخره به اين فكر افتادند كه در شهر خودشان جوياي كار باشند و با توجه به فاصله اندك محل سكونت‌شان با مجتمع نيشكر هفت تپه، طبيعي بود كه اولين گزينه، همين واحد صنعتي عظيم باشد و حتي براي اثبات اولويت جذب در اين واحد صنعتي، براي دريافت تاييديه بومي بودن اقدام كردند و بعد از سه سال انتظار، بالاخره اين تاييديه را از دهياري و فرمانداري و حفاظت اطلاعات شهرستان شوش دريافت كردند . 
يكي از اين جوانان به « اعتماد » مي‌گويد: « بعد از بي‌جواب ماندن درخواست‌هاي چندباره‌مان براي اشتغال در مجتمع نيشكر هفت‌تپه با وجود تاييديه بومي بودن، دي‌ماه پارسال به نهاد رياست‌جمهوري رفتيم و يكي از كاركنان نهاد رياست‌جمهوري نامه‌اي براي ما نوشت و اين نامه توسط رييس اداره كل رفاه خوزستان و خطاب به مديرعامل مجتمع نيشكر هفت تپه هم پاراف شد اما حتي اجازه ورود به مجتمع به ما ندادند و نامه را از ما گرفتند اما چند روز بعد، زماني كه در كانال نزديك مجتمع مشغول ماهيگيري بوديم، كيسه سياه‌رنگي به قلاب‌مان افتاد كه حاوي مدارك و اسناد امور اداري مجتمع هفت تپه بود و يكي از اين مدارك، همان نامه تحويلي ما بود . »
اين جوانان مي‌گويند كه بعد از اين اتفاق، باز به تهران آمده‌اند و به وزارت تعاون رفته‌اند و مديركل بازرسي و عملكرد وزارت تعاون، نامه جديدي خطاب به رييس اداره كل رفاه استان خوزستان نوشته و اين مدير استاني، تاييد مجددي بر اين نامه و خطاب به مديرعامل مجتمع نيشكر هفت‌تپه زده و اين جوانان، براي بار دوم با يك نامه رسمي به مجتمع مراجعه كرده‌اند . يكي از اين جوانان به « اعتماد » مي‌گويد: « بعد از سه روز انتظار در مقابل مجتمع براي ديدار با مديرعامل و تحويل نامه جديد، يكي از مسوولان حراست، ما را كه يك جمع 40 نفره بوديم، به داخل مجتمع برد و فكر مي‌كرديم اين آقا مسووليتي در امور اداري و اجرايي مجتمع دارد اما بعد از اينكه شروع به صحبت كرد متوجه شديم از مسوولان واحد حراست است در حالي كه ما هيچ بي‌نظمي و اخلالي انجام نداده بوديم كه نيازمند مداخله مسوولان حراست باشد ولي اين آقا ما را تهديد كرد و گفت كه با جواني خودمان بازي نكنيم وگرنه عوامل حراست مجتمع مجبور مي‌شوند با ما برخورد كنند و در جواب اعتراض ما به لحن صحبت و نحوه برخورد، در حالي كه تنها درخواست ما، اشتغال به كار در مجتمع نيشكر هفت تپه بود، به ما گفت اگر امام زمان ظهور كرد شما هم اينجا استخدام مي‌شويد و اگر 100 سال ديگر هم اينجا بايستيد نتيجه همان است كه ما مي‌گوييم . وقتي گفتيم ما از رياست‌جمهوري نامه داريم، گفت نامه را در سطل زباله بيندازيد در حالي كه ما براي دريافت اين نامه و باقي تاييديه‌هاي‌مان كلي دربدري كشيده بوديم و با شب خوابي مقابل بعضي از ادارات اين نامه و تاييديه‌ها را گرفته بوديم . »  اين جوانان در توضيح وضعيت هرگونه فرصت شغلي غير از مجتمع نيشكر هفت تپه در شهر شوش و چرايي اجبار به كار در شهرهاي ديگري غير از محل سكونت شان به  «اعتماد » مي‌گويند كه در سال‌هاي اخير، اين مجتمع صنعتي نيروهايي از ساير شهرهاي استان همچون دزفول و انديمشك و شوشتر به كار گرفته و سند اثبات اين ادعا، سرويس اياب و ذهاب براي كارگران ساكن در نواحي خارج از شهرستان شوش است. اين جوانان با گلايه از بي‌توجهي مديرعامل مجتمع نيشكر هفت تپه مي‌گفتند كه طي 35 روز اخير، اين مسوول ارشد بارها در زمان ورود و خروج با اين جمع مواجه شده اما حتي يك بار حاضر به شنيدن حرف‌هاي اين جوانان نبوده است . 
يكي از اين جوانان در توضيح وضعيت معيشتي اين جمع 45 نفره به « اعتماد » مي‌گويد: « تعداد زيادي از دوستانم براي تامين معاش خانواده ناچار به كارگري ساختماني و حمل نخاله و شن و ماسه يا دستفروشي هستند يا اگر مهارت صنعتي بلد بوده‌اند مجبور شده‌اند به باقي شهرها بروند و در پروژه‌هاي صنعتي كوتاه‌مدت مشغول به كار شوند چنان‌كه يكي از دوستانم مدتي در عسلويه و حتي تهران كار كرده چون مهارت لوله‌كشي صنعتي دارد . در جمع ما، فردي هست كه بايد خرج مداواي پدر سرطاني‌اش را بدهد در حالي كه مادرش هم به مدت 20 سال در بازار هفت تپه دستفروشي كرده . در جمع ما، فردي هست كه پدرش خيابان‌خواب است و بايد مخارج زندگي دو خواهر خانه‌نشين و مادرش را تامين كند . ما آدم‌هاي فقيري هستيم . » 
اين جوانان ضمن گلايه از بي‌توجهي نماينده شهرستان شوش به مطالبه‌گري مسالمت‌آميز اين جمع 45 نفره كه طي 35 روز مستمر و هر روز به مدت 5 يا 6 ساعت، در دماي 57 درجه شوش ايستاده‌اند، ديروز و بعد از آن‌كه روابط عمومي مجتمع نيشكر هفت‌تپه، بنري با مضمون بي‌نيازي به جذب نيروي جديد به نرده‌هاي ورودي مجتمع نصب كرد، در اعتراض آشكار گفتند: « چرا از روز اول به ما نگفتيد كه نيرو نمي‌خواهيد و فقط وعده و قول داديد و ما را اميدوار كرديد ؟ مي‌توانستيد همان روز اول با يك جواب صريح بگوييد تا ما هم بدانيم كه جايي در اين مجتمع نداريم . » 
يكي از اين جمع معترض ديروز و بعد از نصب بنر به ديواره ورودي مجتمع نيشكر هفت تپه به « اعتماد » گفت: « مي‌دانيم كه نامه‌نگاري‌ها در كشور متفاوت است و ما 700 كيلومتر دورتر از تهرانيم و تا صداي ما به تهران برسد، طول مي‌كشد . روز اول كه آمديم جلوي مجتمع، تصورمان اين بود كه حداكثر 15 روز طول مي‌كشد تا صداي ما به تهران برسد ولي حالا 35 روز گذشته و در اين 35 روز هيچ توجهي به اعتراض‌مان نديديم اما تهديد شديم . در اين مجتمع 5800 نفر كار مي‌كنند . ازشان بپرسيد آيا در اين 35 روزي كه جلوي مجتمع ايستاديم، آيا براي دقيقه‌اي روي زمين نشستيم ؟ هر روز مي‌آمديم و 5 الي 6 ساعت و تا زماني كه نفس‌مان از گرمازدگي بند بيايد، اينجا مي‌ايستاديم و كارگران مجتمع ما را مي‌ديدند اما حتي جرات سلام و عليك با ما نداشتند و براي‌مان پيامك مي‌فرستادند و عذرخواهي مي‌كردند . » 
به دنبال اين اعتراضات، محمد كعب عمير، نماينده مردم شوش در مجلس يازدهم و دوازدهم در گفت‌وگو با « اعتماد » در واكنش به مطالبه‌گري اين جوانان گفت: « آمار بيكاري شهرستان شوش، با وجود ظرفيت و پتانسيل شهرستان بالاست اما جذب و استخدام در مجتمع نيشكر هفت تپه هم تا زماني كه مالكيت مجتمع به‌طور قطعي به دولت منتقل نشود و تا اواخر تيرماه كه حسابرسي ويژه به پايان برسد و تا توسعه صنعت و تكميل زنجيره ارزش توليد امكان‌پذير نيست چون در غيراين‌صورت و به جاي بالفعل كردن ظرفيت بالقوه و با هرگونه استخدام جديد، شركت دوباره به ورشكستگي مي‌رسد . البته طي 4 سال گذشته و تا امروز هم جذب غير بومي نداشتيم و حتي يك نفر غير بومي استخدام نشده و تعداد كارگران اين مجتمع، همان عدد سابق است . حتي نيروهاي فصلي كه پيش از اين سه ماه بيكار در خانه مي‌ماندند هم در شغل‌شان ابقا شدند و حتي براي آن تعدادي كه مشكل نظام وظيفه داشتند و با خطر اخراج مواجه بودند هم با نظام وظيفه و فراجا و مديرعامل صنعت نيشكر خوزستان صحبت كرديم و قرار شد مشكل نظام وظيفه اين كارگران حل شود و در كارشان بمانند . »
نماينده مردم شوش در پايان صحبت با « اعتماد » گفت كه طبق همان قولي كه در مجلس داده و طبق برنامه‌ريزي‌هايي كه دارد، ظرفيت اشتغال در مجتمع هفت تپه از 6 هزار نفري كه امروز در اين واحد صنعتي مشغول به كارند تا 8 يا 10 هزار نفر افزايش خواهد يافت و حتما جذب از نيروهاي بومي منطقه خواهد بود . 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون