• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۰ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5783 -
  • ۱۴۰۳ يکشنبه ۲۰ خرداد

امیررضا واعظ‌آشتیانی در گفت و گو با «اعتماد»:

هلدینگ خلیج فارس به باشگاه استقلال حسابرس بفرستد

اگر در راستی‌آزمایی AFC مشخص شود برای مجوز حرفه‌ای استقلال اطلاعات نادرست داده شده بد می‌‌شود

روزبه دلاور

در هفته‌ای که گذشت افشاگری‌های خانی، عضو سابق هیات مدیره استقلال در خصوص تخلفات مالی صورت گرفته در این باشگاه سر و صدای زیادی را به پا کرد.  البته حواشی پیرامون مدیریت استقلال از ابتدای فصلی که سپری شد،  وجود داشت و با تغیير و تحولات صورت گرفته دامنه‌ آن همچنان‌ ادامه‌دار است! تخلفاتی‌ که دودش باز هم ‌به چشم هواداران می‌رود، چرا که می‌تواند‌ مجوز حرفه‌ای این باشگاه را باطل کند  و به طور‌ قطع باید با مسبب یا مسببین آن برخورد جدی شود. برای بررسی این موضوع با امیررضا واعظ‌آشتیانی، مدیرعامل اسبق این باشگاه تماس گرفتیم و در ادامه چکیده‌ای از این گپ و گفت را می‌خوانید.

 

درباره افشاگری‌های عضو هیات مدیره سابق استقلال که این روزها سوژه داغ رسانه‌ها و فضای مجازی شده چه صحبتی دارید؟

به جای پرداختن به یکسری از موضوعاتی که افراد مختلف در مسوولیت هایی که داشته‌اند، بهترین کار این است که هلدینگ خلیج‌فارس یک تیم حسابرسی به باشگاه بفرستد تا اتفاقات را بررسی کند و مشخص شود که این اتفاقات مصوبه هیات مدیره را داشته یا نه یا تخلفی صورت گرفته یا نگرفته. نمی‌شود روی یکسری از موضوعات که ثابت نشده، قضاوت کرد. یک تیم حسابرسی از طرف هلدینگ می‌تواند مشخص کند و اگر هلدینگ بگوید آن زمان استقلال در اختیار وزارت ورزش بوده، وزارت ورزش یک تیم حسابرسی بفرستد تا بررسی شود که این صحبت ها چقدر سندیت دارد. اینکه یکسری به صورت شفاهی در رسانه‌ها اعلام کنند و صرفا در حد اینکه ‌یکسری موضوعات مطرح شود اما پیگیری نشود، خوب نیست. منصفانه این است که حسابرس بفرستند و حسابرس هم گزارش بدهد به مجمع. حالا موضوعات سندیت دارد یا ندارد یا اگر تصمیم گرفته شده رقم قرارداد بازیکنی به طور چشمگیری بالا برود آیا مصوبه هیات مدیره داشته یا مدیرعامل سلیقه‌ای اعمال کرده؟ احیانا اگر عدد 10 میلیاردی، یک میلیارد ثبت شود خب اینها تصمیماتی است که باید هیات مدیره مطلع باشد. نمی‌شود ‌که هیات‌مدیره از اقدامات‌ انجام‌ گرفته ‌بی‌اطلاع باشد.‌ اصولا امضای هیات مدیره با اعلام‌ اکثریت اعضا قطعیت دارد هیچ وقت با حداقل امضا تاییدیه ندارد. آیا این پول‌ها سلیقه‌ای جا به جا شده یا بر اساس تصمیمات و خرد جمعی در هیات مدیره انجام گرفته؟ نکته مهم‌تر اینکه دلیل نمی‌شود اگر هیات مدیره موضوعی را مصوب کرد حتما وجهه‌ قانونی داشته باشد. شاید هیات مدیره با اکثریت یک‌ موضوعی را تایید کنند، اما از نظر قانونی  این اختیار را نداشته باشند که این کار را انجام‌ بدهند. لذا شاید در جایی هیات مدیره تخلف کرده باشد که باید مقابل مجمع پاسخگو‌ باشد. اگر هم کارها و فعالیت‌های انجام شده در حوزه اقتصادی صرفا با تصمیمات یک یا نفر بوده قابل پیگیری است که می تواند نتایج ‌مثبتی داشته باشد که تخلفی صورت گرفته یا نه؟ اینکه یک عده تحت عنوان افشاگری یکسری مسائل را بگویند اما بعدها نتوانند ثابت کنند این ‌هم از اتهاماتی است که می تواند متوجه طرف مقابل باشد.

در صورتی که این تخلفات اثبات شود ممکن است مجوز حرفه‌ای استقلال باطل شود! در این خصوص چه نظری دارید؟

برای اینکه بخواهند مجوز حرفه‌ای بگیرند به این جمع بندی برسند که تخلف انجام‌ شود خب این راستی‌آزمایی نیاز دارد. راستی‌آزمایی هم اول بر عهده تشکیلات مجوز حرفه‌ای در کشورمان است و بعد در afc هم راستی‌آزمایی می شود. اگر در آنجا مشخص شود که اطلاعات نادرست داده شده برای فرار از یکسری از موضوعات آن وقت اتفاقات خوبی برای فوتبال ما و باشگاه خاص نخواهد افتاد!

شفاف بگویید مدیریت فعلی را در اندازه باشگاه استقلال می‌دانید؟

متاسفانه به مرور زمان سطح ‌مدیریت در دو باشگاه تنزل پیدا کرد. هر قدر به سوابق که نگاه کنیم، می‌بینیم ‌روز به روز ضعیف‌تر شده که بهتر نشده! امیدواریم ‌هلدینگ خلیج‌فارس به سمتی برود که این رویه را تغییر بدهد. مدیران مدبر و توانمند و کارآمدی انتخاب کنند که هم حوزه اقتصادی را خوب بفهمند و هم حوزه‌ مدیریتی و هم  اینکه کارها را بهتر از گذشته به جلو ببرند، چون مفهوم تغییر مدیریت بهبود اوضاع است و اگر قرار باشد شرایط تغییر نکند خب چرا افراد را عوض می‌کنند؟ با همان‌ها ادامه دهند. اگر نیروهای ناکارآمد بیایند این اتفاقات تکرار می‌شود و فقط مدلش تغییر می‌کند! لذا امیدواریم ‌انتخاب خوبی صورت بگیرد تا هم آرامش برای باشگاه و هواداران باشد و هم مجمع در پایان ‌سال یک گزارش خوب با اتفاق خوب را ‌شاهد باشد.

قبول دارید در این فصل یکی از عوامل ناکامی استقلال جدال بین مدیریت و سرمربی بود؟

بله، وقتی در یک مجموعه آرامش نباشد و بگو مگوها از درون خانواده به بیرون درز پیدا کند باعث ‌ایجاد ‌حواشی و سرکوب آرامش می‌شود. یعنی خودشان آرامش را در مجموعه باشگاه سرکوب و شرایط را مهیا کردند برای افرادی که تاخت و تاز کنند علیه تیم. ‌در عین حال عده‌ای هم ‌منتقد بودند که انتقادات‌شان بجا بود و‌ یک‌ عده هم دنبال تسویه حساب شخصی بودند. این بگو‌مگوها و عدم ‌آرامش سبب شد تا فضای مناسبی نباشد که حتی  به بازیکنان و مجموعه کادر فنی‌ سرایت و همه اینها مشکلات را بیشتر کرد. همان ابتدا پیشنهاد کردم همدیگر را تا پایان ‌فصل تحمل کنید بعد مجمع تشخیص می‌دهد که مدیر یا سرمربی بماند یا نماند. هر چند این از وظایف هیات مدیره است. این‌ توانایی و موقعیت را‌ نتوانستند خلق کنند که یکدیگر را تحمل کنند و این صدمه‌ به تیم وارد شد‌ و‌ قابل پیش‌بینی هم بود.

با توجه به‌واگذاری استقلال به هلدینگ خلیج‌فارس با بضاعت مالی خوب به نظر می‌رسد که بسیاری افراد سودجو در بازار نقل و انتقالات منتظر ریخت و پاش این باشگاه هستند.‌ چه توصیه‌ای به مدیران عالیرتبه استقلال دارید تا دست واسطه‌ها را کوتاه کنند؟‌

راهکار را باید خود مجمع‌ و متولیان هلدینگ پیش‌بینی کنند و چه تدابیری بیندیشند که هزینه‌های زیاد‌ متوجه‌ تیم ‌نشود و از طرفی تیم ‌خوبی بسته شود. نگاه اجمالی کنید به زمانی که فولاد قهرمان شد یا استقلال خوزستان یا حتی سایپا. همه اینها بازیکن ستاره نداشتند، بلکه یک تیم منسجم و منضبط داشتند. اعتقاد دارم استقلال و پرسپولیس به‌ سمت تیمی منسجم‌ و منضبط بروند و حالا اگر بازیکن ملی‌پوشی هم نداشتند، اشکالی ندارد؛ تیم یکدست باشد‌ می‌تواند موفق شود. استقلال خوزستان وقتی قهرمان‌ شد یک بازیکن ‌ملی‌پوش هم نداشت یا سایپا ‌و‌ فولاد هم. در مجموع یک ‌تیم کامل بودن مهم ‌است. ستاره داشتن مشکلی را حل نمی‌کند. برخی باشگاه ها را دیدید پول‌پاشی کردند، اما چیزی نصیب‌شان نشد، چون تیم نبودند. در عرصه کار اجرایی هم ‌نگاه کنید اگر یک تیم ‌عملیاتی موفق در هر سازمانی باشد در آن سازمان‌ اتفاقات مهمی رقم می‌خورد.

 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون