• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۰ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5783 -
  • ۱۴۰۳ يکشنبه ۲۰ خرداد

در آستانه برگزاری نشست ناتو مطرح شد

سیگنال پرحاشیه غرب به روسیه

فارین پالیسی در گزارشی اختصاصی برآورد کرده است که ناتو قصد دارد برای تقویت تعهدات بلندمدت خود در قبال اوکراین، یک نمایندگی ویژه در اوکراین تاسیس کند. فارین پالیسی در این رابطه می‌نویسد، ناتو در حال بررسی برنامه‌هایی برای تاسیس دفتر نمایندگی دايمی جدید ناتو در اوکراین مستقر در کییف است. به گفته فارین پالیسی، این سازمان به دنبال افزایش تعهدات بلندمدت خود در قبال اوکراین در بحبوحه جنگ این کشور علیه روسیه است. ایجاد نمایندگی جدید، موسوم به «نمایندگی ارشد مدنی ناتو» در اوکراین در طرحی گنجانده شده است که در اجلاس ناتو در واشنگتن در جولاي 2024 ارائه خواهد شد. برخی ناظران و رسانه‌ها ادعا می‌کنند که نمایندگی جدید ناتو در اوکراین پیامی سیاسی به اوکراین و روسیه در مورد تعهد ناتو به حمایت از کییف مخابره می‌کند. دولت اوکراین آشکارا به دنبال عضویت دايمی در ناتو برای تقویت حفاظت خود در برابر حمله نظامی روسیه است. چندین مقام غربی ایجاد موقعیت جدید را مثبت ارزیابی می‌کنند و آن را بخشی از بسته بزرگ‌تر حمایت ناتو از اوکراین می‌دانند. این دیدگاه از سوی جولیان اسمیت، سفیر ایالات‌متحده در ناتو مطرح شده است. او به فارین پالیسی گفت که «ما در حال بررسی راه‌هایی برای نهادینه کردن برخی از حمایت‌های دوجانبه که به اوکراین سرازیر شده است و قرار دادن آن در ائتلاف ناتو برای ایجاد انسجام بیشتر در این کمک‌ها و اطمینان از تقسیم بار کافی در سراسر ائتلاف در حمایت جمعی از اوکراین هستیم.» 
با این حال، دیدگاه‌های دیگری نیز در این رابطه وجود دارد. برخی نمایندگان ناتو نقش نمایندگی ویژه ناتو در اوکراین را بخشی از بسته کمکی می‌دانند که با هدف اصلی اوکراین برای دسترسی رسمی به این ائتلاف همسو نیست. این بسته کمکی از سوی اروپا کاهش یافته است. به گفته یکی از مقامات که نخواست نامش فاش شود، ایجاد نمایندگی ویژه ناتو در اوکراین تلاش برای تسلی خاطر کییف است. به گفته دریاسالار راب بائر، ريیس کمیته نظامی ناتو، نشست سران ناتو در واشنگتن به سه جنبه مهم اوکراین خواهد پرداخت. با این حال، موضوع عضویت اوکراین در ناتو و زمان‌بندی احتمالی الحاق مورد بحث قرار نخواهد گرفت. پیش‌تر گزارش شده بود که ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، ایده ایجاد یک صندوق پنج ساله 100 میلیارد دلاری برای کمک نظامی به اوکراین را رد کرده است. به گزارش بلومبرگ، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، پس از مواجهه با مقاومت اعضای این ائتلاف، برنامه‌های پنج ساله 100 میلیارد دلاری کمک‌های نظامی به اوکراین را لغو کرد. بلومبرگ گزارش می‌دهد که او از کشورهای عضو ناتو خواست که مشارکت فعلی خود را دست نخورده بگذارند. منابعی در ناتو به این نشریه گفتند که براساس پیشنهاد جدید، در صورت رضایت وزرای دفاع ناتو در گردهمایی این هفته در بروکسل، ناتو متعهد خواهد شد سالانه حداقل 43 میلیارد دلار برای کمک به اوکراین هزینه کند. این بسته کمکی با میانگین سهم سالانه از زمان حمله روسیه به اوکراین در سال 2022 مطابقت دارد.ناتو اهداف مشارکت هر کشور را براساس درصدی از تولید ناخالص داخلی آنها تعیین می‌کند و سپس احتمالا ارقام کلی را در یک گزارش سالانه منتشر می‌کند. بلومبرگ به نقل از این منابع‌گفت، ایالات‌متحده حدود نیمی از کمک‌ها به اوکراین را متقبل خواهد شد و بقیه آن توسط 31 عضو دیگر اتحاديه تامین می‌شود. درحالی که طرح جدید به بودجه اضافی نیاز نخواهد داشت، ناتو امیدوار است که قابلیت پیش‌بینی بیشتری را در مورد سطح حمایت در سال‌های آینده به کییف ارائه دهد. اعضای ناتو، پس از اینکه کنگره ایالات‌متحده پس از چندین ماه انتظار، دور جدید کمک‌ها را تصویب کرد، نسبت به تعهد کمک به اوکراین عملگراتر شده‌اند. اما نگرانند انتخاب مجدد دونالد ترامپ در نوامبر بتواند بر تامین مالی کمک به اوکراین تاثیر بگذارد.
براساس گزارش فارین پالیسی، نشست این هفته سران ناتو در واشنگتن به سه موضوع کلیدی مرتبط با اوکراین خواهد پرداخت. با این حال، به گفته دریاسالار راب بائر، ريیس کمیته نظامی ناتو، هیچ بحثی درباره عضویت اوکراین در این ائتلاف وجود نخواهد داشت. به گفته او، اولین موضوع مربوط به ماموریت نزدیک کردن اوکراین به عضویت در ناتو خواهد بود. این ماموریت چهار جنبه را در بر می‌گیرد: هماهنگی همه اشکال آموزش برای پرسنل نظامی اوکراین؛ هماهنگی کمک‌های نظامی بین اعضای ناتو؛ تامین کمک‌های نظامی به اوکراین از طریق مراکز لجستیکی و بحث در مورد آینده نیروهای مسلح اوکراین پس از جنگ. در عین حال، راب بائر گفت که اگر تمام تلاش‌های 50 کشور عضو از طریق ناتو هماهنگ شود، این گام مهمی در جهت همکاری نزدیک‌تر بین اوکراین و ناتو خواهد بود. موضوع دوم در نشست سران ناتو به تامین مالی کمک‌های نظامی به اوکراین مربوط می‌شود. این موضوع شامل تضمین حمایت از اوکراین در جنگ است. سومین موضوع کلیدی در مورد اوکراین ایجاد مرکز تحلیلی و آموزشی مشترک جدید در لهستان است. 
راب بائر اشاره کرد که موضوع عضویت اوکراین در اتحاد و برنامه‌های ورود احتمالی مورد بحث قرار نخواهد گرفت. او گفت که در حال حاضر هیچ کس نمی‌تواند پیش‌بینی کند که جنگ چگونه پایان خواهد یافت. دریاسالار راب بائر، ريیس کمیته نظامی ناتو معتقد است که اوکراین نباید در دامنه حملات به خاک روسیه محدود شود. پیش از این، شبکه آربی‌سی اوکراین گزارش داده بود که ناتو طرح دفاعی بزرگی در صورت حمله از سوی فدراسیون روسیه تعریف کرده است. به گفته بلومبرگ، این پیشنهاد تقریبا از حمایت همه‌جانبه همه متحدان برخوردار است، اگرچه مجارستان همچنان چالش‌برانگیزترین مانع بر سر راه این طرح است. منابع بلومبرگ همچنین می‌گویند که ترکیه نگرانی‌های خود را در مورد سایر بخش‌های بسته کمکی ابراز کرده است. ناتو همچنین پیشنهاد می‌کند که مسوولیت‌های عملیاتی گروه تماس دفاعی به رهبری ایالات‌متحده برای اوکراین را برعهده بگیرد که تامین تسلیحات به اوکراین را با حدود 50 کشور هماهنگ می‌کند. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون