• ۱۴۰۳ جمعه ۱۵ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5784 -
  • ۱۴۰۳ دوشنبه ۲۱ خرداد

تصميم محرمانه دولت بايدن سرنوشت جنگ در اوكراين را تغيير مي‌دهد؟

معناي چراغ سبز بايدن به كي‌يف

اخيرا سه مقام امريكايي و دو نفر آگاه از برنامه‌هاي كاخ سفيد به پوليتيكو گفتند كه دولت بايدن بي‌سر و صدا به اوكراين اجازه داده است كه تنها در نزديكي منطقه خاركف با استفاده از تسليحات ارايه شده از سوي ايالات متحده به خاك روسيه حمله كند. اين تغيير قابل توجه در رويكرد ايالات متحده به اوكراين كمك مي‌كند تا از دومين شهر بزرگ خود دفاع كند. يكي از مقامات امريكايي به پوليتيكو گفت كه رييس‌جمهور اخيرا به تيم خود دستور داده است كه اوكراين مي‌تواند از سلاح‌هاي امريكايي بر ضد آتشبار در خاك روسيه كه عليه خاركف استفاده مي‌شود، استفاده كند. او اما افزود: سياست عدم اجازه حملات دوربرد در داخل روسيه تغيير نكرده و همچنان پابرجاست. اين مقام افزود كه اوكراين از ايالات متحده خواسته است كه اين سياست را تنها پس از شروع حمله روسيه به خاركف در ماه جاري تغيير دهد. دومين مقام امريكايي نيز به پوليتيكو گفت: در چند روز گذشته، ايالات متحده تصميم گرفته است به اوكراين اجازه دهد تا براي دفاع از خود در برابر حملات در مرز نزديك خاركف انعطاف‌پذيري بيشتري داشته باشد.
روي كاغذ، اوكراين اكنون مي‌تواند از تسليحات ارايه شده از سوي امريكا، مانند راكت‌ها و پرتابگرهاي راكت، براي سرنگوني سامانه‌هاي موشكي از خاك روسيه به سمت خاركف استفاده كند. همچنين مي‌تواند اهدافي دورتر از مرز را نيز هدف قرار دهد و به تجمع نيروهايي كه درست بالاي مرز اوكراين در خاك روسيه هستند، حمله كند. همچنين تسليحات امريكايي جديد مي‌توانند بمب‌افكن‌هاي روسي را نيز منهدم كنند. اما اين مقام گفت كه اوكراين نمي‌تواند از اين سلاح‌ها براي ضربه زدن به زيرساخت‌هاي غيرنظامي و هدف قرار دادن اهداف نظامي در عمق روسيه استفاده كند. رويكرد اخير كاخ سفيد، تغييري خيره‌كننده است، چراكه دولت بايدن نگران بود با درگير كردن مستقيم امريكا در جنگ اوكراين، آن را تشديد مي‌كند. اما بدتر شدن شرايط اوكراين در ميدان نبرد، يعني پيشرفت‌هاي روسيه و بهبود موقعيت آن در خاركف، باعث شد كه رييس‌جمهور ايالات متحده نظرش را تغيير دهد. 
 طبق گفته‌هاي مقامات امريكايي، دولت بايدن اشاره كرد كه در روزهاي اخير تصميمي محرمانه گرفته شده كه ممكن است در ماه‌هاي آتي سرنوشت جنگ را رقم بزند. سه هفته پيش، آنتوني بلينكن، وزير خارجه امريكا كه از لغو محدوديت‌هاي استفاده از تسليحات امريكايي عليه اهدافي در روسيه حمايت مي‌كند، اولين مقام امريكايي بود كه علنا اشاره كرد بايدن ممكن است مسير خود را تغيير دهد و اجازه چنين حملاتي را بدهد. او به خبرنگاران گفت كه سياست ايالات متحده در قبال اوكراين در صورت لزوم تغيير خواهد كرد. جان كربي، سخنگوي شوراي امنيت ملي كاخ سفيد نيز بعدتر تغيير احتمالي در رويكرد كاخ سفيد را رد نكرد. اين پيام‌ها پس از آن منتشر شد كه متحدان ارشد ايالات متحده مانند بريتانيا و فرانسه گفتند اوكراين بايد حق حمله به روسيه را با استفاده از سلاح‌هاي غربي داشته باشد. به گفته وال استريت ژورنال، قانونگذاران هر دو حزب همچنين به صورت علني و خصوصي از اين اقدام حمايت كردند، در حالي كه مقامات ارشد نظامي ايالات متحده پشت درهاي بسته به كنگره اطلاع دادند كه كاهش محدوديت‌هاي استفاده از تسليحات امريكايي عليه اهدافي در خاك روسيه «ارزش نظامي» دارد.
سفارت روسيه در واشنگتن به درخواست پوليتيكو براي اظهارنظر پاسخ نداده است. برخي مقامات امريكايي نگرانند كه اوكراين، زماني كه با استفاده از پهپادهاي خود به داخل روسيه حمله مي‌كند، به اهداف نظامي غيرمرتبط با تهاجم روسيه حمله كرده باشد. ايالات متحده بارها صراحتا اين پيام را مخابره كرده است كه كي‌يف بايد از تسليحات امريكايي تنها براي ضربه زدن مستقيم به سايت‌هاي نظامي روسيه استفاده كند كه براي تهاجم اين كشور به اوكراين به كار مي‌روند. از زماني كه روسيه حمله گسترده‌اي به خاركف آغاز كرده است، مقامات اوكراين، از رييس‌جمهور ولوديمير زلنسكي گرفته تا مقامات پايين‌تر، دولت بايدن را براي تغيير سياست خود تحت فشار قرار داده‌اند. آنها به نيويورك‌تايمز گفته‌اند كه هفته‌هاست ناتواني در حمله به مواضع نيروهاي روسي بر فراز مرز، شرايط دفاع اوكراين از خاركف و اين كشور را پيچيده كرده است. به گفته يك فرد مطلع از اين تماس‌هاي مقامات اوكرايني با كاخ سفيد، رستم عمروف، وزير دفاع اوكراين در گفت‌وگو با لويد آستين، وزير دفاع ايالات متحده، به‌ شدت بر ايالات متحده فشار آورده است كه مجوز استفاده از تسليحات امريكايي را براي حمله به خاك روسيه صادر كنند. اكنون خبرها حاكي از آن است كه ايالات متحده ظاهرا اين مجوز را صادر كرده و اوكراين اولين حمله خود با تسليحات غربي عليه اهدافي در خاك روسيه را انجام داده است. 
به گزارش شبكه الجزيره، اوكراين ممكن است اولين مزاياي استفاده از مجوز حمله به خاك روسيه با تسليحات غربي را در هفته گذشته دريافت كرده باشد. در 26 و 27 مه، فرانسه و آلمان گفتند كه پس از حمله جديد روسيه به خاركف در 10 مه، به اوكراين اجازه مي‌دهند تا از سلاح‌هاي خود عليه اهدافي در خاك روسيه استفاده كند. منابع امريكايي در 30 ماه مه نيز به رسانه‌ها گفتند كه ايالات متحده به اوكراين اجازه مي‌دهد از سلاح‌هاي خود براي اهداف ضد آتش در خاركف استفاده كند. سخنگوي موسسه مطالعات جنگ مستقر در واشنگتن به الجزيره گفت: اين ابهام در صدور مجوز ايالات متحده مي‌تواند فرصت لازم را براي آمادگي نيروهاي روسي براي عمليات تهاجمي در نقاط ديگر مرز به شمال اوكراين بدهد. اخيرا ولوديمير زلنسكي، رييس‌جمهور اوكراين از تمركز نيروهاي نظامي در شمال شهر سومي اوكراين خبر داده است. به عقيده موسسه مطالعات جنگ، اولين حمله اعلام شده اوكراين به خاك روسيه با تسليحات غربي در جمعه گذشته ممكن است بر اساس درك نادرست از اين محدوديت‌ها بوده باشد. اكنون خبر مي‌رسد كه نيروهاي دفاعي اوكراين با موشك‌هاي ATACMS [موشكي تاكتيكي در خدمت ارتش ايالات متحده] به گذرگاه كشتي كرچ حمله كردند كه دشمن به‌طور فعال از آن استفاده كرد.
گذرگاه كشتي كرچ در سمت روسي تنگه كرچ است كه كريمه را از منطقه روسيه كراسنودار كراي جدا مي‌كند. اين محل نزديك خاركف در مجاورت منطقه روسي بلگورود قرار دارد. اوكراين مدعي شد كه به دو كشتي حامل قطعات راه‌آهن و اتومبيل آسيب رسانده و لجستيك نظامي را مختل كرده است. در پروتكل ايالات متحده، همچنين اعلام شده است كه به اوكراين اجازه نمي‌دهد تا از ATACMS با برد 300 كيلومتري خود در خاك روسيه استفاده كند و تنها مي‌تواند در سرزمين‌هاي اشغال شده، به ويژه كريمه، از آن استفاده كند. به عقيده ناظران، اين صدور مجوز محرمانه مي‌تواند پيش‌زمينه صدور مجوز بيشتر براي حمله مستقيم اوكراين با تسليحات امريكايي يا غربي به ساير نقاط در خاك روسيه باشد. 
به گزارش يورونيوز، در آخر هفته، اوكراين با استفاده از سامانه‌هاي موشكي ارتش با تحرك بالا (HIMARS) يك سامانه دفاع هوايي اس-300 يا اس-400 روسي در بلگورود را مورد حمله قرار داد. تصاوير جغرافيايي دو پرتابگر منهدم شده و يك پاسگاه فرماندهي آسيب ديده را نشان مي‌دهد. سفير آلمان در بريتانيا محدوديت‌هاي مشابهي را با محدوديت‌هاي ايالات متحده بيان كرد و گفت: اوكراين مي‌تواند از تسليحات غربي براي دفاع در برابر حملات روس به منطقه خاركف در مرز روسيه استفاده كند. بريتانيا و فرانسه، اولين كشورهايي هستند كه محدوديت‌هاي استفاده از تسليحات را لغو كردند، هرچند به‌طور علني چنين محدوديت‌هايي را اعلام نكرده‌اند. آلمان و ايالات متحده معمولا محافظه‌كارتر بوده‌اند؛ آلمان به اين نكته اشاره كرده است كه هرگز در كمك‌هاي نظامي از امريكا پيشي نخواهد گرفت. از زماني كه موضوع محدوديت‌هاي استفاده از تسليحات غربي در خاك روسيه لغو شده است، متحدان اوكراين موضع خود را در مورد استفاده از جنگنده‌هاي اف16 كه قرار است تابستان امسال در اختيار اوكراين قرار بگيرند، به وضوح اعلام كردند.
به گزارش رويترز، اولكساندر سيرسكي، فرمانده كل نيروهاي مسلح اوكراين گفته است كه نيروهاي كمكي به جبهه خاركف اعزام مي‌شود. با اين حال، سيرسكي گفته است نيروهاي تازه نفس در حال حاضر براي حمله‌اي تمام عيار و پيشرفت در دفاع از خاركف كافي نيستند. الجزيره به نقل از سخنگوي گروه خورتيتسيا، نظر ولوشين گزارش داد كه به‌طور تخميني، روزانه 50 تا 60 سرباز روسي در چاسيو يار كشته و دو برابر اين تعداد زخمي مي‌شوند. او آماري از تلفات اوكراين ارايه نكرد. روز دوشنبه، مركز رسانه‌هاي نظامي اوكراين اعلام كرد كه تخمين زده مي‌شود كه 8790 سرباز روسي در هفته گذشته كشته يا زخمي شده‌اند كه معادل 18 گردان است. ارتش همچنين برآورد كرد كه 103 تانك، 177 خودروي زرهي جنگي و 280 سامانه توپخانه منهدم شده است.
اوكراين مدت‌هاست گفته است كه روسيه از برتري توپخانه‌اي همه‌جانبه در حمله به نقاطي با دقت 10: 1 برخوردار است. روز سه‌شنبه، يك خبرنگار نظامي روسيه گفت كه اوكراين در پهپادهاي كوتاه‌برد ديد اول شخص (FPV) براي شناسايي مواضع دشمن استفاده مي‌شوند، از برتري دقت ۳-۴: ۱ برخوردار است. او گفت كه پهپادهاي اوكراين «از ماه‌ها قبل به عامل اصلي بازدارندگي نسبتا موثر اقدامات تهاجمي ما تبديل شده‌اند. در ابتداي سال جاري، اوكراين اعلام كرد كه يك ميليون پهپاد كوتاه‌برد ديد اول شخص در خاك خود مي‌سازد. در چند هفته گذشته، اين كشور گزارش داده است كه پهپادهاي كوتاه‌برد ديد اول شخص روسيه را با نرخي بين 3000 تا 5000 در هفته سرنگون كرده است.»
به گزارش رويترز، يك هفته پيش، سرويس امنيتي اوكراين نيز اعلام كرد كه يك سامانه راداري دوربرد نبو را در نزديكي آرميانسك در كريمه منهدم كرده كه طبق گزارش‌ها، بخش 380 كيلومتري خط مقدم جنوب را رديابي مي‌كرده است. در همان روز، ستاد كل آن اعلام كرد كه پهپادهاي اوكراين موفق به حمله به انبار نفت در منطقه كراسنودار شده‌اند. روسيه نيز زيرساخت‌هاي انرژي اوكراين را در حمله‌اي گسترده روز شنبه شامل 47 پهپاد و 53 موشك هدف قرار داد. نيروي هوايي اوكراين اعلام كرد كه تقريبا تمام پهپادها و 35 راكت را سرنگون كرده است، اما اپراتورهاي انرژي گفتند كه دو نيروگاه برق‌آبي و دو نيروگاه حرارتي آسيب جدي ديده‌اند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون