• ۱۴۰۳ جمعه ۱۵ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5784 -
  • ۱۴۰۳ دوشنبه ۲۱ خرداد

رييس هيات مديره اتحاديه تعاوني‌هاي لبني ايران:

1200كارخانه لبنيات تعطيل شدند

مديرعامل و رييس هيات مديره اتحاديه تعاوني‌هاي لبني ايران، گفت: در حالي كه بايد در سبد كالايي مردم به اندازه نياز محصولات لبني استفاده شود اما بخش عمده‌اي از ارز كشور را به نهاده‌هاي دامي اختصاص مي‌دهند و در مقابل شير را به شيرخشك تبديل كرده و به پاكستان و افغانستان قاچاق مي‌كنند و مردم را از شير بي‌بهره مي‌كنند.

احسان ظفري، مديرعامل و رييس هيات مديره اتحاديه تعاوني‌هاي لبني ايران در گفت‌وگو با ايلنا، با بيان اينكه در هر واحد لبني بين ۳۰۰ تا ۵۰۰ نوع ماده اوليه مورد نياز است، گفت: به دليل ناپايداري در قيمت مواد اوليه نرخ محصول نهايي نيز دچار نوسان شده است.

وي افزود: از طرفي سياست‌هاي دولت از قبيل افزايش ماليات‌ها، افزايش ناچيز حقوق، دستمزد و قيمت حمل و نقل كالاها نيز در تغيير قيمت‌ها نقش داشته و در نتيجه قدرت خريد مردم را كاهش داده است.

 

پوكي استخوان در اثر كاهش مصرف لبنيات

مدير عامل و رييس هيات مديره اتحاديه تعاوني‌هاي لبني ايران، گفت: اين مشكلات باعث تعطيلي واحد‌‌‌ها، عدم توليد و كاهش قدرت خريد مردم شده است. ظفري افزود: در حالي كه بايد در سبد كالايي مردم به اندازه نياز محصولات لبني استفاده شود اما بخش عمده‌اي از ارز كشور را هم به نهاده‌هاي دامي اختصاص مي‌دهند و در مقابل شير را به شيرخشك تبديل كرده و به پاكستان و افغانستان قاچاق مي‌كنند و مردم را از شير بي‌بهره مي‌كنند.

وي تاكيد كرد: با صادرات بسياري از ماشين‌آلات به كشور عراق، عملا اين كشور در زمره توليدكنندگان قرار گرفته است و صادرات به اين كشور را هم از دست داده‌ايم.

 

رقبا بازار لبنيات ايران را گرفته‌اند

مدير عامل و رييس هيات مديره اتحاديه تعاوني‌هاي لبني ايران با بيان اينكه در اثر سياست‌هاي اشتباه دستگاه‌هاي اجرايي و برخي از وزارتخانه‌ها، رقباي ما مانند تركيه، عربستان و كشور‌هاي ديگر با قيمت تمام شده پايين‌تري كالا را در اختيار كشور عراق قرار مي‌دهند، گفت: اين موضوع باعث شده ما نتوانيم بازاري كه خودمان ايجاد كرده‌ايم و سال‌ها است كه براي آن زحمت كشيده‌‌ايم را حفظ كنيم. ظفري گفت: در بخش صادرات لبنيات به بازار عراق و افغانستان عملا اين دو كشور را از دست داده‌ايم و بازار پاكستان گرچه در اختيار ما است، اما بازار آزاد و قانوني‌اي نيست. او اضافه كرد: صادرات كالا به دليل هزينه‌هاي بالاي توليد، بخشنامه‌ها و دستور‌العمل‌هاي كشور‌هاي همسايه و در پاره‌اي مواقع بخشنامه‌هاي كشور‌خودمان، كمتر از گذشته شده و دليل اين موضوع هم به عدم توجه به بحث‌هاي كارشناسي و تصميم‌هاي سياست‌مداران، دولتي‌ها و مجلس‌ و قانون‌گذاران برمي‌گردد.

 

كاهش توليد و عدم سود توليدكنندگان

مديرعامل و رييس هيات مديره اتحاديه تعاوني‌هاي لبني ايران با اشاره به اينكه بازگشت ارز، بايد براي صنايعي باشد كه دولت مواد اوليه آن را تامين مي‌كند، گفت: در حالي كه توليدكننده شير با قيمت آزاد ارز خريده و پس از آن اقدام به صادرات كرده اما بايد برگشت ارز به سيستم بانكي با نرخ نيمايي باشد، در صورتي كه فروش به اندازه‌اي نبوده كه بتواند جوابگوي اين موضوع باشد. اين سياست‌هاي اشتباه باعث كاهش توليد و نهايتا عدم سود توليدكننده شده است. ظفري تصريح كرد: متاسفانه در مجلس و بدنه دولت گوش شنوا و يا كارشناسي براي اين مساله وجود ندارد و دولت بايد افرادي را كه از جنس توليدكننده هستند به كار گيرد تا نقاط قوت و ضعف اين موضوعات را شناسايي كرده تا اين معضلات نيز اصلاح شود. او اضافه كرد: علي‌رغم نامگذاري سال‌هاي متمادي با عنوان توليد، اما متاسفانه در بدنه دولت، قانون‌گذار و قوه قضاييه هيچكدام توجهي به مشكلات توليدكنندگان ندارند.

مديرعامل و رييس هيات مديره اتحاديه تعاوني‌هاي لبني ايران با اشاره به اينكه در بدنه دولت هم رانت وجود دارد، خاطرنشان كرد: يك هزار و ۲۰۰ كارخانه تعطيل شده است و سوال اين است كه آيا توليدكننده بايد توليد را كنار بگذارد؟

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون