• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۰ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5790 -
  • ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۹ خرداد

واعظ مهدوي:

سياست‌هاي نئوليبرالي دليل شكل‌گيري شوك‌هاي تورمي است

محمدرضا واعظ‌ مهدوي با بيان اينكه بسته سياست‌هاي نئوليبرالي كه متاسفانه در طول سال‌هاي اخير فارغ از دولت‌هايي كه روي كار بوده‌اند، عامل اصلي شكل‌گيري اين شوك‌هاي تورمي است، تاكيد كرد: اميد داريم دولت آينده از تجارب گذشته پند بگيرد و دست از يكسان‌سازي نرخ ارز و واگذاري آن به بازار بردارد. دولت بايد براي درآمدهاي ارزي خود مانند درآمدهاي ريالي بودجه تنظيم و آن را سهميه‌بندي كند. كالاهاي اساسي را با ارز ارزان تامين کند، دارو و تجهيزات پزشكي را براي مردم با ارز ارزان تامين و بر آن نظارت كند تا خدمات مورد احتياج مردم با ارز ارزان‌تري در اختيار آنها قرار بگيرد. دولت آينده بايد روي صندلي ارزاني بنشيند و اهتمامش را براي كاهش هزينه خانوارها مبذول كند نه اينكه گران كند و سوبسيد بدهد! واعظ مهدوي افزود: در مجموعه كانديداهايي كه اكنون هستند محورهايي كه آقاي دكتر پزشكيان دنبال مي‌كنند بيش از ديگران به اين موارد نزديك است. ايشان پاسخگويي در مقابل مردم و ثبات سياست‌ها را مطرح كرده‌اند و تاكيد دارند كه مسائل را كارشناسانه پيش ببرند و به علم و دانش احترام بگذارند و بسته و سياست‌هاي ضدتورمي را پيش ببرند. ساده‌زيستي و تجمل‌گريزي در ويژگي شخصي ايشان وجود دارد و در مديريت‌هاي گذشته ايشان همچنين شيوه‌اي را نشان داده‌اند. اميد داريم كه ايشان بتوانند در اين راستا موفق باشند. محمدرضا واعظ مهدوي، نظريه‌پرداز اقتصاد سلامت و معاون پيشين سازمان برنامه و بودجه در گفت‌وگو با جماران، ضمن تشريح اولويت‌هايي كه دولت چهاردهم بايد در دستور كار خود قرار بدهد خاطرنشان كرد: ما مشكلات فراواني را هم داريم، در قانون برنامه ششم توسعه ۷ يا ۸ ابرچالش برشمرده شده و ما هم در مطالعاتي كه داشتيم ليست مشكلات كشور را استخراج كرديم؛ مشكلاتي از قبيل آب، آلودگي هوا، محيط زيست، هدر فت انرژي و مسائلي از اين قبيل در اين چارچوب قابل توجه هستند.
واعظ مهدوي با بيان اين توضيح كه اگر بخواهيم تفسير واقع‌گرايي از كشور ارائه كنيم، بايد گفت كشور ما نه در شرايط بحراني و پرمشكلي قرار دارد و نه در وضعيت فاقد مشكل «كنترل و مهار تورم» و «افزايش سرمايه اجتماعي» در كشور را دوعاملي برشمرد كه دولت آينده بايد با تمركز روي آنها، اين مسائل را سامان بدهد و ادامه داد: در اين صورت خيز بزرگي در راستاي شكل‌گيري افتخارات بزرگ ايران پشت سر خواهيم گذاشت.
وي اضافه كرد: گراني امروز يكي از مهم‌ترين آسيب‌هايي است كه ما در كشورمان داريم. سفره مردم از اين جهت محدود شده و قدرت خريد اقشار حقوق بگير، بازنشستگان، كارگران، اساتيد دانشگاه و معلمان كفايت گذران زندگي‌شان را نمي‌كند. اقتصاددانان، تورم را ماليات فقرا مي‌دانند، بنابراين بايد كنترل تورم اولويت نخست دولت باشد. همان طور كه شاهد هستيم اغلب كانديداها روي اين موضوع تاكيد مي‌كنند، اما متاسفانه كمتر مي‌بينيم كه به علل شكل‌گيري افزايش قيمت‌ها و تورم توجهي شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون