• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۰ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5791 -
  • ۱۴۰۳ چهارشنبه ۳۰ خرداد

فوتباليست‌هايي از 6 قاره

قهرمانان يورو كه در جايي غير از اروپا متولد شدند

بازيكناني از هر شش قاره در طول سال‌ها جام قهرماني يورو را بالاي سر بردند.

به گزارش اعتمادآنلاين و به نقل از فورفورتو، فوتبال مدت‌هاست كه يك بازي جهاني بوده است، واقعيتي كه با اين فكت كه شما لزوما نماينده كشور محل تولد خود نيستيد ثابت مي‌شود.

همه اين بازيكنان كه در ادامه خواهيد خواند قهرمان يورو شدند، اما هيچ يك از آنها در كشوري متولد نشدند كه با آن جام معروف هانري دلونه را بالاي سر بردند.

در اينجا، نگاهي به داستان‌هاي آنها مي‌اندازيم و برخي از ستاره‌هايي را كه مي‌توانند با قهرماني در يورو 2024 به ليست بپيوندند را معرفي مي‌كنيم.

 

1- فرانسه، 1984: ژان تيگانا (سودان فرانسه)

به عنوان ميزبان يورو 1984، فرانسه اولين جام مهم خود را به دست آورد و تيم پيروز ميشل هيدالگو شامل برخي از بهترين بازيكنان تاريخ اين كشور بود. در ميان آنها، ستاره خط مياني، ژان تيگانا، متولد باماكو، پايتخت سودان فرانسه يا همان مالي امروزي بود كه از پدري ماليايي و مادري فرانسوي متولد شده بود.

 

2- هلند، 1988: آرون وينتر (سورينام)، جان ون ت شيپ (كانادا)

سورينام به عنوان مستعمره سابق هلند، در طول سال‌ها استعدادهاي فوتبالي زيادي را براي هلند فراهم كرده است، از جمله هافبك قهرمان يورو 1988، آرون وينتر. به جز او يك بازيكن ديگر هم وجود داشت كه متولد هلند و قاره اروپا نبود ولي در اولين افتخار بزرگ آنها حضور داشت: وينگري به نام جان ون ت شيپ كه در غربي‌ترين استان كانادا متولد شد: بريتيش كلمبيا.

 

3‌- فرانسه، 2000: پاتريك ويرا (سنگال)، مارسل دسايلي (غنا)، ليليان تورام (گوادلوپ)، كريستين كارمبو (كالدونياي جديد)

تيم قهرمان فرانسه در يورو 2000 شامل چهار بازيكن بود كه خارج از فرانسه به دنيا آمده بودند. آنها در واقع در سه قاره مختلف متولد شدند. پاتريك ويرا و مارسل دسايي هر دو سال‌هاي اوليه زندگي خود را در غرب آفريقا، منطقه‌اي كه در دوران استعمار تحت سلطه فرانسه بود، به ترتيب در سنگال و غنا گذراندند.

هر دو جام جهاني را با Les Bleus دو سال پيش از آن بالا برده بودند همراه با ليليان تورام و كريستين كارمبئو كه به ترتيب از قلمروهاي فرادريايي فرانسوي گوادلوپ در درياي كاراييب و كالدونياي جديد در جنوب غربي اقيانوس آرام آمده بودند.

 

4- يونان، 2004: ديميتريوس پاپادوپولوس (ازبكستان)

يونان براي قهرماني يورو 2004 يكي از شگفتي‌هاي بزرگ را رقم زد. اما اگر ضربه زيسيس وريزاس به روسيه نبود كه باعث شود تيم اتوره هاگل را با گل‌هاي زده بيشتر از دور گروهي بالا ببرد، حتي از مرحله گروهي هم فراتر نمي‌رفت.

ديميتريوس پاپادوپولوس، متولد جمهوري آسياي مركزي ازبكستان آن زماني كه بخشي از اتحاد جماهير شوروي بود، به اين قهرماني كمك زيادي كرد.

 

5- اسپانيا، 2008: ماركوس سنا (برزيل)

شايد دومين سناي برتر برزيل پس از آيرتون، اسطوره فرمول يك، ماركوس سنا است كه در سائوپائولو به دنيا آمد، اما در سال 2006 در سن 29‌سالگي تابعيت خود را تغيير داد و 28 بازي ملي براي اسپانيا به دست آورد.

كمي بيش از دو سال بعد، اين هافبك نقش مهمي در پيروزي لاروخا در يورو 2008 ايفا كرد كه اولين موفقيت بزرگ آنها از زمان قهرماني در همان رقابت در 44 سال قبل بود.

 

6-پرتغال، 2016: پپه (برزيل)، ادر، دانيلو (هر دو گينه بيسائو)، ويليام كارواليو (آنگولا)

يكي ديگر از كشورهاي اروپايي كه نفوذ خود را از طريق استعمار اعمال كرد، پرتغال برنده يورو 2016 بود. اولين عنوان‌بزرگ‌آنها‌‌بازيكناني‌از‌امريكاي‌جنوبي‌و‌آفريقا‌ميسر‌شد.
په په، مرد سخت دفاعي اين تيم در برزيل متولد شد، در حالي كه ادر، زننده تك گل فينال مقابل فرانسه ميزبان و دانيلو هر دو از گينه مهاجرت كردند.

 

7- ايتاليا، 2020: جورجينيو، امرسون پالميري، رافائل تولوي (همگي برزيل)

چند برزيلي قهرمان يورو شده‌اند؟ از نظر فني، پنج نفر كه سه نفر از آنها بخشي از تيم ايتاليا در يورو 2020 بودند.

جورجينيو و امرسون پالميري هر دو ستون اصلي تيمي بودند كه با شكست دادن انگليس در ضربات پنالتي در ومبلي، افتخار را به دست آوردند، در حالي كه رافائل تولوي در پيروزي تيمش در مرحله گروهي آتزوري مقابل ولز بازي را به صورت فيكس آغاز كرد.

 

برندگان احتمالي يورو 2024 كه خارج از اروپا متولد شدند

اگر ايتاليا تاج و تخت خود را حفظ كند، جورجينيو اولين قهرمان دوباره اروپا خواهد بود كه خارج از اروپا متولد شده است. و متئو رتگي (متولد آرژانتين) مهاجم آتزوري هم به او خواهد پيوست.

اگر فيناليست شكست خورده آخر يورو، انگليس، اين‌بار يك مرحله پيش‌تر برود، مارك گوهي به ليست خواهد پيوست. اين مدافع در ساحل عاج متولد شد و در يك سالگي به لندن نقل مكان كرد.

مانند انگليس، فرانسه نيز در ميان ليست خود بازيكناني دارد كه در صورت قهرماني خروس‌ها به اين تركيب اضافه مي‌شوند. و تركيب آنها شامل سه بازيكن خارج از اروپا است: دروازه‌بانان بريس سامبا (كنگو) و مايك ماينان (گويان فرانسه) و هافبك تيم ادواردو كاماوينگا (آنگولا) .

در مورد آلمان ميزبان، مدافع والدمار آنتون براي تبديل شدن به دومين برنده يورو كه متولد ازبكستان است نامزد خواهد شد.

و په‌په پرتغالي مي‌تواند دومين مدال قهرماني اروپا را در سن 41‌سالگي به دست آورد، در حالي كه ماتئوس نونس هم‌تيمي او نيز در برزيل متولد شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون