• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۰ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5791 -
  • ۱۴۰۳ چهارشنبه ۳۰ خرداد

نيمار نيست پس خودت را ثابت كن پسر!

فرصت ويني جونيور

وينگر رئال مادريد براي باشگاهش فوق‌العاده است، اما وينيسيوس جونيور هنوز بهترين‌هاي خود را براي سلكائو پيدا نكرده است.

وينيسيوس جونيور وقتي برزيل براي زدن ضربات پنالتي مقابل كرواسي به ميدان رفت، در زمين حضور نداشت. 9 دسامبر 2022 در يك چهارم نهايي جام جهاني در اجوكيشن سيتي قطر بود. سلسائو 120 دقيقه بر حريف خود تسلط داشت. مجموع شوت‌ها، اختلاف مالكيت و خلق موقعيت نشان مي‌داد كه اين بايد با يك پيروزي قاطع تمام شود.

در عوض، با از دست دادن پنالتي‌ها برزيل حذف شد. و در حالي كه نيمار با ناباوري به زمين خيره شده بود، وينيسيوس از روي خط كنار زمين تماشا مي‌كرد. بازيكن رئال مادريد 64دقيقه در زمين پرسه زد و بي‌اثربود. در حقيقت، برزيل بدون او بهتر به نظر مي‌رسيد.

اين مورد بارها و بارها در دوران حرفه‌اي وينيسيوس در سلسائو تكرار شده است. مرد مادريدي، با وجود تمام درخشش براي باشگاهش، هرگز عملكرد كاملي را براي تيم ملي خود ارايه نداده است. جرقه‌هايي از كيفيت، و برخي از لحظات چشم‌نواز وجود داشته است، اما يك نمايش برجسته، زماني كه خطر در بالاترين حد خود وجود دارد دست نيافتني است.

و اكنون، اين بايد تغيير كند. با غيبت نيمار براي كوپا امريكا به خاطر مصدوميت رباط صليبي، اين وينيسيوس است كه بايد بار اين تيم برزيل را به دوش بكشد و نشان دهد بازيكن بزرگي است همانطور كه براي رئال بوده است.

 

تاريخ ويني در برزيل

دوران حرفه‌اي وينيسيوس در برزيل قبل از اينكه بتواند به درستي شروع شود متوقف شد. در فوريه 2019، پس از يك فصل بسيار خوب براي مادريد، تيته، سرمربي قديمي، اين وينگر را براي اولين‌بار براي دو بازي دوستانه با پانادام و جمهوري چك به تيم بزرگسالان فراخواند. با اين حال، او در بازي براي رئال ضربه سختي را متحمل شد و در ادامه فصل نتوانست به اندازه كافي تلاش كند تا سرمربي را متقاعد كند كه او را در تركيب كوپا امريكاي آن سال برزيل بگذارد.

با اين حال، در سپتامبر همان سال، وينيسيوس وارد شد. او اولين بازي خود را در بزرگسالان مقابل پرو انجام داد و پس از از سرگيري فوتبال بين‌المللي پس از همه‌گيري كوويد-19، به بازيكن ثابت تيم سلسائو تبديل شد. با اين حال يك مساله آشكار وجود داشت: نيمار.

ستاره برزيلي تمايل داشت در سمت چپ سيستم 4-2-3-1 زيرنظر تيته بازي كند و اين باعث مي‌شد وينيسيوس فرصت چنداني براي عرض‌اندام نداشته باشد و بيشتر روي نيمكت بنشيند. نتيجه يك سري نمايش‌هاي ضعيف در پيراهن زرد معروف بود. او تا سال 2022 اولين گل خود را به ثمر نرساند و از آن زمان تاكنون تنها دو گل ديگر به ثمر رسانده است.

البته موضوع اين است كه وينيسيوس هرگز نمي‌توانست نيمار را شكست دهد. براي مدتي يك مكتب فكري وجود داشت كه اين دو نمي‌توانند در يك سمت كنار هم بازي كنند. نيمار، قبل از مصدوميتش، به نقش شماره 10 براي سلسائو منتقل شد، شبيه به نقشي كه براي پاري سن ژرمن داشت.

اين باعث شد در جناح چپ فضايي براي وينيسيوس باز شود. اما مجوز نيمار براي پرسه زدن در تمام نقاط زمين حركت بيشتر او به سمت چپ زمين عملا فضاهايي را كه وينيسيوس براي ورود به آن نياز داشت مسدود مي‌كرد. در نتيجه، اين دو هرگز كاملا هماهنگ نشدند. وينيسيوس 5 پاس گل در سطح بين‌المللي دارد كه هيچ كدام به نيمار داده نشده است.

البته زماني كه نيمار پيشتاز سلسائو بود، اهميت چنداني نداشت. حتي با وجود افت فرم باشگاهي و آسيب‌ديدگي مچ پايش به نظر مي‌رسيد نيمار هميشه براي تيم ملي خود خوب ظاهر مي‌شود. او تا به امروز در 85 بازي ملي 56 گل زده و 40 پاس گل براي سلسائو ثبت كرده است. او دل‌شكستگي دنباله‌داري داشت چون شايد نتوانسته بود كشورش را به قهرماني جام جهاني در حالي كه ميزبان بود برساند. المپيك رويدادي پايين‌تر از جام جهاني بود، اما نيمار براي قهرماني در آن رقابت براي كشورش نيز قدم برداشت.

 

نمايش‌هاي اخير

ركورد ضعيف بين‌المللي وينيسيوس تا حد زيادي زير سايه قرار گرفت. اما با رفتن نيمار، جايي براي پنهان شدن وجود ندارد. آمار وينيسيوس در هفته‌هاي اخير زير ذره‌بين قرار گرفته است و برخي از انتقادات به حق شايسته است. با وجود تمام نقص‌هاي تاكتيكي موجود در بازي، وينيسيوس بايد كارهاي بيشتري براي تيم ملي خود انجام دهد.

البته هرگز به آن سادگي كه به نظر مي‌رسد نيست. اگر هر بازيكني بتواند فرم باشگاهي خود را در تيم ملي تكرار كند، مسابقات ملي بسيار كمتر رقابتي خواهد بود. اما بازيكناني با كيفيت وينيسيوس واقعا بايد بيشتر گل بزنند و پاس گل بدهند.

در نمايش‌هاي اخير، اميدواري‌هايي داده شده است. وينيسيوس در يك بازي دوستانه مقابل انگليس در ماه مارس عالي بود. اين برزيلي 88 دقيقه را صرف ترساندن كايل واكر كرد. بازيكني كه با او رقابتي جذاب ايجاد كرد. اگرچه وينيسيوس در آن بازي براي برنده شدن ديرهنگام با گل اندريك پاس گل رسمي نداد، اما ضربه او به سمت دروازه بود كه منجر به گل شد.

سه روز بعد در برابر اسپانيا نيز، او تلاش خود را كرد و كارهاي مهمي را انجام داد تا اولين گل سلسائو را در يك تساوي 3-3 شگفت‌انگيز به ثمر برساند. اخيرا او فقط بهتر شده است. او به گل پيروزي اندريك در برابر مكزيك كمك كرد و در برابر ايالات متحده ظاهرا تاخت و تاز چشمگيري داشت.

 

بهترين فصل او تاكنون؟

در سال‌هاي گذشته براي ويني كه مي‌خواست جادوي خود را وينگر نشان دهد دلايلي براي نگراني وجود داشت. شايد فرم باشگاهي او گاهي دچار تزلزل شده باشد، در حالي كه فشار غيرقابل انكاري كه در اين سن پايين به او داده مي‌شود را نمي‌توان فراموش كرد. اما وينيسيوس اكنون دو هفته با تولد 24‌سالگي خود فاصله دارد و بهترين فوتبال دوران حرفه‌اي خود را بازي مي‌كند.

در حقيقت، او در فصل 24-2023 به زمان زيادي نياز نداشت. مصدوميت عضلاني، كه در بازي مقدماتي جام جهاني مقابل كلمبيا حاصل شد، فصل او را قبل از شروع عقب انداخت. در همين حال، فرم خوب جود بلينگهام براي مادريد، وينيسيوس را از كانون توجهات دور كرد.

به اعداد خام 24 گل و 11 پاس گل در تمام رقابت‌ها براي رئال توجه كنيد. ولي ‌اين تمام عملكرد او در بازي نيست. وينيسيوس دو‌بار در نيمه نهايي ليگ قهرمانان اروپا و يك‌بار در فينال گلزني كرد. او در پيروزي يك چهارم نهايي مقابل منچسترسيتي دو پاس گل داد. او در فينال سوپركوپا مقابل بارسلونا هت‌تريك كرد و دو گل از سه گل لوس بلانكوس مقابل بلوگرانا در بازي لاليگا در آوريل را به ثمر رساند.

و در اين بين، او همه‌چيزهاي هيجان‌انگيز را انجام داده است: دريبل‌هاي رنگين‌كماني، گل، قدم زدن، مجموعه‌اي كامل از مهارت‌ها و ترفندها. آمارهاي زيربنايي تقريبا همين موضوع را نشان مي‌دهد. وينيسيوس در صدر مهاجمان پا به توپ، در صدر ضربات موفقيت‌آميز و در صدر لمس‌هاي داخل محوطه جريمه حريف است.

 

نفر اصلي بودن

اكنون چالش اصلي آوردن همه اينها به صحنه ملي است. وينيسيوس مدتي است كه مرد اصلي مادريد است. درك متقابل او با كريم بنزما در فصل 2022-2021 اين بازيكن فرانسوي برنده توپ طلا بود كه به ويني كمك كرد تا به سوپراستار تبديل شود. اما از آنجايي كه مصدوميت بنزما اتفاق افتاد، وينيسيوس به ميدان آمد. اغلب، به او به عنوان مرد اصلي لوس بلانكوس در حمله اعتماد مي‌شد، نقشي كه او با تحسين پذيرفت.

در اين فصل، او مسووليت‌هاي بيشتري را به ارث برده است. حتي اگر بلينگهام بيش از سهم خود انجام داده باشد و مي‌تواند ادعاي برابري براي توپ طلا داشته باشد، بدون شك وينيسيوس نقطه كانوني تيم باشگاهي است. پس درخواست از او براي انجام چنين كاري براي تيم ملي، مفهوم عجيبي نيست.

باز هم بايد گفت، اين فوتباليستي است كه در تمام دوران حرفه‌اي خود با فشارهاي زيادي روبه‌رو بوده است. به عنوان يك نوجوان، او بهترين استعدادي بود كه بعد از نيمار از برزيل بيرون آمد، چيزي كه با هزينه هنگفتي كه مادريد براي جذب او پرداخت كرد، پشتيباني مي‌شد.

 

بازيگران نخبه طرفدار

اين ماه ممكن است فرصتي عالي براي جمع شدن همه‌چيز باشد. انتظار مي‌رود برزيل در كوپا امريكا تيمي رقابتي باشد، اما تقريبا اذعان جهاني وجود دارد كه آرژانتين قوي‌ترين تيمي است كه در تابستان امسال به نمايش گذاشته مي‌شود. طرفداران سلسائو مي‌خواهند تمام مسابقات را ببرند، اما آلبي سلسته قهرمان جهان است و هنوز هم از ليونل مسي سود مي‌برد.

در اين ميان برزيل تيمي در نوسان است. ايرادات واقعي در اين تيم وجود دارد و يك مدير جديد در تيم يعني درويال جونيور هست كه از او انتظار مي‌رود ايرادات را برطرف كند. اما چند مزيت وجود دارد. سلسائو با وجود تمام نقاط ضعف خود در خط دفاعي و خط مياني، خط جلوي وحشتناكي دارد. رودريگو و وينيسيوس همكاري مرگباري را در مادريد شكل داده‌اند، در حالي كه ظهور اندريك را مي‌توان آن چيزي دانست كه برزيل به آن نياز دارد.

و وينيسيوس بالاخره مي‌تواند لحظه‌اي را داشته باشد تا يك بار و براي هميشه ثابت كند كه يك فوق ستاره جهاني است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون