• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۰ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5791 -
  • ۱۴۰۳ چهارشنبه ۳۰ خرداد

آتش‌سوزي گسترده به دليل رعايت نشدن مسائل ايمني در بيمارستان ملقب به مركز درماني «بين‌المللي»

بيمارستان قائم رشت آتش گرفت و 9 بيمار فوت كردند

هتل بيمارستان گاندي در تهران كه بهمن پارسال در آتش سوخت هم عنوان مركز درماني «منحصر به فرد در ايران و خاورميانه» را داشت

گروه   اجتماعي

ساعاتي بعد از مهار حريق در بيمارستان بين‌المللي قائم رشت، رييس سازمان آتش‌نشاني رشت اعلام كرد كه اين مركز درماني داراي حداقل ضوابط ايمني از‌جمله سيستم اعلام حريق و خاموش‌كننده‌هاي دستي و فايرباكس در مقايسه با ساير بيمارستان‌ها بوده؛ آن‌هم در‌حالي كه باتوجه به قدمت 16 ساله پروانه ساختماني اين بيمارستان، در ويرايش جديد آيين‌نامه ايمني، تمام بيمارستان‌ها مكلف به تعبيه سيستم اطفاي حريق شده‌اند.

طبق اخبار خبرگزاري‌ها، آتش‌سوزي در بيمارستان 250 تختخوابي قائم رشت، بامداد ديروز و كمتر از دو ساعت بعد از نيمه شب آغاز شد، آن‌هم در‌حالي كه در زمان وقوع آتش‌‌سوزي، 142 بيمار شامل ۱۰۹ نفر در بخش عادي و ۳۳ نفر در بخش‌هاي ويژه اين بيمارستان خصوصي بستري بودند. ساعاتي بعد از وقوع اين حادثه، معاون امداد و نجات هلال‌احمر استان گيلان گفت كه به محض اطلاع از وقوع آتش‌سوزي در بيمارستان بين‌المللي قائم رشت، 26 تيم عملياتي و امدادي و 75 امدادگر از شهرستان‌هاي آستانه اشرفيه، رشت، صومعه‌سرا، فومن و شفت به منطقه اعزام شدند. ‌اين مسوول امدادي همچنين خبر داد كه تمام بيماران توسط ماموران ‌آتش‌نشاني از طبقات بيمارستان خارج و 110 بيمار كودك و بزرگسال كه در بخش‌هاي مختلف بيمارستان و ازجمله بخش‌هاي ‌«آي‌سي‌يو» و «سي‌سي‌يو» بستري بودند توسط عوامل اورژانس و هلال‌احمر به ساير مراكز درماني منتقل شده‌اند.

در‌حالي كه بنا به اعلام رييس دانشگاه علوم پزشكي گيلان، طبق بررسي‌هاي اوليه، حريق از اتاق
يو.پي‌.اس و تاسيسات برق اضطراري در طبقات زيرين بيمارستان شروع شده، به دنبال وقوع حريق، ۲۸ نفر از بيماران بزرگسال به بيمارستان پورسينا، ۴۴ نفر به بيمارستان رازي، 7 نفر به بيمارستان ولايت، ۱۸ نفر به بيمارستان حشمت، دو نفر به بيمارستان الزهرا، يك نفر به بيمارستان پيروز لاهيجان، ۱۰ نفر به بيمارستان پارس، يك نفر به بيمارستان آريا، سه نفر به بيمارستان صومعه‌سرا و ۵ نوزاد به بيمارستان ۱۷ شهريور منتقل شدند اما 8 نفر از بيماران، در محل بيمارستان قائم و يك نفر از بيماران بدحال، بعد از انتقال به بيمارستان رازي رشت جان خود را از دست داده‌اند كه ظاهرا دليل فوت 8 بيمار بدحال در محل بيمارستان، غلظت دود منتشره از حريق در بخش مراقبت‌هاي ويژه بوده است.

حوالي ظهر ديروز، شهرام مومني؛ رييس سازمان آتش نشاني رشت، در گفت‌وگو با خبرگزاري ايسنا ضمن اشاره به اينكه تيم اطفاي حريق، دو دقيقه بعد از اعلام آتش‌سوزي از سوي عوامل بيمارستان، در محل حادثه حضور داشته، در توضيح منشا حريق در اين مركز درماني اعلام كرد: «منشا حريق، اتاقك «يو.پي.اس» و سرور در طبقه منفي بيمارستان بوده و با وجودآنكه آژير آتش به صدا درآمده اما عدم انجام درست و به‌موقع عمليات اوليه اطفا توسط پرسنل و تركيدگي باتري‌ها، سبب آتش گرفتن كل اتاقك شده و شعله‌ها، كل طبقه را در بر گرفته است. ما دو دقيقه بعد از تماس بيمارستان با سازمان، در محل حضور داشتيم اما باتوجه به رفتار آتش، احتمال تاخير در اطلاع‌رساني به آتش‌نشاني وجود دارد. بيمارستان‌ها همه ساله تاييديه‌هاي ايمني را دريافت و به‌‌روزرساني مي‌كنند. در سال جاري نيز جلسات مربوط به ايمني را با رياست بيمارستان برگزار كرديم و قرار شد كه برخي از نواقص رفع شود. البته هيچ اخطاريه مكتوبي براي بيمارستان قائم ارسال نشده بود اما اين بيمارستان داراي حداقل ضوابط ايمني از‌جمله سيستم اعلام حريق و خاموش‌كننده‌هاي دستي و فايرباكس نسبت به بيمارستان‌هاي ديگر بود با وجود آنكه پروانه ساختماني اين بيمارستان در سال 1387 صادر شده و در ويرايش جديد آيين نامه ايمني، تمام بيمارستان‌ها مكلف به تعبيه سيستم اطفاي حريق شده‌اند.»

مومني پيش از اين هم در گفت‌وگو با خبرگزاري ركنا گفته بود: «حدود 2 ساعت بعد از نيمه شب حريق را به ما گزارش دادند و نيروهاي ما وقتي به محل حادثه رسيدند، متوجه شدند در زيرزمين و در بخش تاسيسات ميزان حريق بيشتر است. با توجه به بستري 142 بيمار در اين بيمارستان، وضعيت اضطراري اعلام شد و درخواست نيروي بيشتر كرديم كه در مجموع 140 آتش‌نشان از رشت و يكي از شهرهاي اطراف به محل آمدند. ميزان زيادي دود در طبقات منتشر شده بود اما حريق فقط در طبقه منفي يك بود. تمامي افراد از داخل دود و حريق به سلامت خارج شدند اما به علت بستري بودن برخي بيماران در بخش مراقبت‌هاي ويژه و قطع برق و دود زياد، 9 نفر از اين افراد جان خود را ازدست دادند كه علت اصلي فوت اين افراد قطع برق و انتقال آنها بود.»

مومني همچنين پيش‌تر گفته بود كه بيش از 120 آتش‌نشان از شهرهاي لاهيجان، فومن، صومعه‌سرا، سنگر، منطقه آزاد انزلي، انزلي و... براي اطفاي حريق به محل بيمارستان اعزام شده و تعدادي‌شان بر اثر دودگرفتگي هنگام عمليات اطفاي حريق دچار بي‌حالي شدند.

به دنبال اظهارات اين مقام مسوول در سازمان آتش‌نشاني و پررنگ شدن سهم مسوولان بيمارستان قائم رشت در وقوع حادثه‌اي كه به جانباختن 9 بيمار بستري در اين مركز درماني مزين به عنوان «بين‌المللي» منجر شد، معاون درمان وزارت بهداشت با تكذيب تلويحي و غيرمستقيم اظهارات كارشناس آتش‌نشاني، مدعي شد كه سيستم ايمني و اعلام و اطفاي حريق بيمارستان قائم هيچ نقصي نداشته و اين بيمارستان، پروانه بهره‌برداري داشته و تاييديه‌هاي آتش‌نشاني و تمام مجوزهاي لازم را هم دريافت كرده است. طبق اظهارات معاون درمان وزارت بهداشت، به دنبال وقوع آتش‌سوزي در اين مركز درماني از مجموع 142 بيمار بستري در اين بيمارستان، 9 بيمار بدحال و بستري در بخش مراقبت‌هاي ويژه بيمارستان به دليل اينكه اين بخش در مجاورت محل آتش‌سوزي بوده، بر اثر استنشاق دود ناشي از حريق و دود گرفتگي فوت كرده‌اند.

درحالي كه روساي قوه قضاييه و مقننه، سرپرست نهاد رياست‌جمهوري، رييس سازمان بازرسي كل كشور، وزير كشور، استاندار گيلان و رييس كل دادگستري استان گيلان، دستور پيگيري علت وقوع حادثه و مشخص شدن قصور و شناسايي خاطيان و خدمات‌رساني كامل به مصدومان و بيماران را داده‌اند، به گفته كريمي، با توجه به وسعت دود گرفتگي، تا زمان انجام تعميرات و دريافت تاييديه از سازمان آتش نشاني و صدور پروانه جديد، فعاليت اين بيمارستان متوقف خواهد بود. بيمارستان بين‌المللي قائم رشت، دومين بيمارستان خصوصي است كه ظرف 6 ماه اخير دچار آتش‌سوزي گسترده منجر به تعطيلي و توقف فعاليت مي‌شود.

هفته اول بهمن پارسال، خبري درباره وقوع حريق در بيمارستان گاندي شهر تهران منتشر شد. سخنگوي سازمان آتش‌نشاني شهر تهران، علت وقوع حريق را اتصالي سيم برق در اتاقك انباري در طبقه 16 بيمارستان و سرايت آتش به نماي ساختمان اعلام كرد و مدير بحران منطقه 6 شهرداري تهران گفت كه مسوولان بيمارستان گاندي پنج بار اخطار ناايمن بودن و نقص تجهيزات ايمني گرفته بودند اما براي رفع نواقص اقدامي نكرده بودند.

بيمارستان گاندي، اسفند 1392 و با لقب «اولين هتل بيمارستان كشور» افتتاح شد درحالي كه در مراسم افتتاحيه بيمارستان اعلام شد كه اين هتل بيمارستان، نه تنها از نظر امكانات و تجهيزات در ايران و خاورميانه منحصر به‌فرد است و آمادگي پذيرش بيماران خارج از كشور و شرايط اسكان براي همراهان‌شان را هم دارد، براساس آخرين استانداردها و ضوابط احداث مجموعه‌هاي بيمارستاني ساخته شده و در برابر زلزله‌هايي با بزرگي 8.5 تا 9 ريشتر هم مقاوم است و سختگيرانه‌ترين استانداردها و اصول ايمني و بهداشتي در اين مجموعه لحاظ شده است!

بيمارستان بين‌المللي قائم اما در آخرين روزهاي فعاليت دولت دهم و در فروردين 1392 با حضور معاون اول رييس‌جمهور افتتاح و اعلام شد كه «از مدرن‌ترين بيمارستان‌هاي شمال كشور است.» يك سال بعد از افتتاح بيمارستان، استاندار گيلان هم اعلام كرد: «بيمارستان بين‌المللي قائم از بيمارستان‌هاي درجه يك تهران هم مجهزتر است.»

در وب‌سايت بيمارستان قائم اعلام شده: «آغاز عمليات ساختماني بيمارستان بين‌المللي قائم در سال 1388 و بهره‌برداري از آن در فروردين 1392 بوده است. اين بيمارستان در زميني به مساحت 15 هزار متر مربع و با زيربنايي بالغ بر 27 هزار متر مربع در 6 طبقه در شهر رشت واقع شده است. موسسان اين پروژه عظيم درماني، با هدف ارتقاي كيفي سطح ارائه خدمات سلامت به بيماران داخل و خارج از كشور، تمامي سعي خويش را به كار بستند تا با رعايت استانداردهاي برتر جهاني در ساخت اين مجموعه و تجهيز آن با مدرن‌ترين و برترين فناوري‌ها و كارآمدترين نيروهاي انساني متخصص، اين مجموعه را به عنوان برترين قطب ارايه خدمات سلامت در شمال كشور به همگان معرفي كنند. امتيازات موجود در اين مجموعه سبب شده است كه بيمارستان بين‌المللي قائم به عنوان يكي از برترين مجموعه‌هاي ارائه خدمات سلامت شناخته شود و بتواند علاوه بر ارائه خدمات سلامت به مردم كشورمان، اين خدمات را در قالب مجموعه گردشگري سلامت به بيماران و مددجويان ساير كشورها ارائه كند. از ابتداي سال 1392 و به دنبال ابلاغ استانداردهاي حاكميت باليني و ارزيابي بيمارستان‌ها به منظور شركت در اولين جشنواره حاكميت خدمات باليني و همچنين ضرورت ايجاد ساختاري منسجم با هدف شناسايي نقاط قابل بهبود در ساختار و فرآيندهاي جاري بيمارستاني و نيز عملياتي ساختن فعاليت‌هاي مرتبط با حيطه استانداردسازي خدمات و بهبود كيفيت، دفتر بهبود كيفيت به ساختار سازماني بيمارستان بين‌المللي قائم افزوده و در حال حاضر طرح‌هاي اعتبار بخشي ملي و بين‌المللي (كانادا) جهت ارتقاي كيفيت ارائه خدمات باليني و ايمني بيمار
در راستاي اهداف وزارت بهداشت، در اين واحد
در حال اجرا مي‌باشد.» 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون