• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۸ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5793 -
  • ۱۴۰۳ شنبه ۲ تير

تنش‌ها در سودان بالا گرفت

سایه سنگین مرگ بر خارطوم

منابعی به الجزیره گفتند که نیروهای پشتیبانی سریع سودان (RSF) کنترل الفولا، مرکز ایالت کردفان غربی در سودان را به دست گرفتند. این منابع روز پنجشنبه گفتند که نیروهای مسلح سودان (SAF) قبل از خروج از شهر چندین ساعت با نیروهای پشتیبانی سریع سودان جنگیدند و این گروه شبه‌نظامی مقرهای دولتی و نظامی را به تصرف خود درآورد. هیبا مورگان، خبرنگار الجزیره در گزارشی از خارطوم گفت که تصرف الفولا «مهم» تلقی می‌شود، زیرا یکی از تنها دو پایگاه ارتش در کردفان غربی واقع در موقعیت راهبردی کردفان در مجاورت یک نیروگاه برق مهم قرار بود. 
الفولا که در مرکز ایالت کردفان غربی قرار دارد امکان دسترسی به مرزهای منطقه‌ای و ملی را فراهم می‌کند. بنابراین، به گزارش الجزیره، نگرانی‌هایی وجود دارد که نیروهای پشتیبانی سریع سودان بتواند نه تنها کنترل بیشتری بر قلمرو سراسر کشور، بلکه همچنین بر نیروگاه برق در آنجا داشته باشد. در همین حال، ارتش به بابانوسا، یکی از پایگاه‌های باقیمانده آن در منطقه، عقب‌نشینی کرده است. اگر نیروهای پشتیبانی سریع سودان کنترل بابانوسا را ​​نیز در دست بگیرند، مواضع ارتش سودان را نه‌تنها در منطقه دارفور بلکه در سایر نقاط این کشور هدف قرار می‌دهد.
تسلط بر پایگاه ارتش، که منجر به فرار غیرنظامیان بیشتر از خانه‌های خود شده است، درحالی صورت گرفت که سازمان خیریه پزشکان بدون مرز واکنش بشردوستانه به یکی از بدترین بحران‌های جهان در دهه‌های اخیر را به ‌شدت ناکافی می‌داند. کریستوس کریستو، ريیس بین‌المللی پزشکان بدون مرز، روز پنجشنبه در پستی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: رنج‌های شدید در سراسر کشور وجود دارد و نیازها روز به روز در حال افزایش است. خبرگزاری فرانسه نیز گزارش داد، با وقوع مکرر درگیری بین نیروهای مسلح سودان و نیروهای پشتیبانی سریع سودان در اطراف بابانوسا در هفته‌های اخیر، مشخص نیست که آیا آژانس‌های امدادی قادر به رسیدن به آوارگان خواهند بود یا خیر. او گفت که آژانس‌های امدادی گفته‌اند که برای رسیدن به منطقه کردفان غربی همراه با سایر بخش‌های کشور با مشکلاتی روبه‌رو هستند. این احتمال وجود دارد که با جنگ در الفولا و آواره شدن غیرنظامیان، نیازهای کسانی که به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند، افزایش یابد. 
بیش از یک سال است که جنگ بین ارتش عادی تحت فرماندهی عبدالفتاح البرهان، فرمانده ارتش و نیروهای پشتیبانی سریع، به رهبری معاون سابق او، محمد حمدان «همدی» داگالو، در جریان است. به گفته سازمان ملل، درگیری که در آوریل 2023 آغاز شد، منجر به کشته شدن ده‌ها هزار نفر و آواره شدن بیش از 10 میلیون نفر شده است که آن را به بدترین بحران آوارگی داخلی در جهان تبدیل کرده است. هر دو طرف به جنایات جنگی، ازجمله هدف قرار دادن عمدی غیرنظامیان، گلوله‌باران بی‌رویه مناطق مسکونی و مسدود کردن کمک‌های بشردوستانه، با وجود هشدارهایی مبنی بر اینکه میلیون‌ها نفر در آستانه قحطی هستند، متهم شده‌اند. گروه‌های حقوق بشر و ایالات‌متحده نیز شبه نظامیان را به پاکسازی قومی و جنایت علیه بشریت متهم کرده‌اند.
از زمانی که جنگ قدرت بین نیروهای مسلح سودان و نیروهای پشتیبانی سریع به جنگ داخلی در 15 آوریل 2023 آغاز شد، دو طرف کشور را در یک بحران ویرانگر فرو برده‌اند. حدود 10 میلیون نفر آواره شده‌اند که بالاترین رقم در جهان است و شرایط قحطی در سراسر کشور در حال حاکم شدن است. براساس طبقه‌بندی مرحله یکپارچه امنیت غذایی، مقیاس گرسنگی سازمان ملل، حدود 756000 نفر با «سطوح فاجعه‌آمیز گرسنگی» و 6/25 میلیون نفر دیگر با کمبود حاد مواد غذایی روبه‌رو هستند. به گفته کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل (UNHCR) در نتیجه، مردم در حال جابه‌جایی اجباری هستند، به دنبال امنیت فیزیکی و غذای کافی برای ادامه زندگی هستند و بیش از 600 هزار نفر در چاد به‌سر می‌برند. بسیاری به سختی زنده می‌مانند و به کمک‌های غذایی برنامه جهانی غذا (WFP) وابسته هستند. به گفته ونسا بوی، مقام برنامه جهانی غذا در چاد، با این حال، کمبود بودجه این سازمان را مجبور کرده است که کمک‌های غذایی را کاهش دهد و کالری روزانه پناهندگان در دو ماهه گذشته تقریبا 20درصد کاهش یافته است. باتوجه به اینکه تنها 19درصد از کمک‌های مالی برنامه جهانی غذا توسط کشورهای کمک‌کننده انجام می‌شود و تعداد بیشتری از پناهجویان که روزانه از دارفور به چاد می‌روند، ممکن است آژانس سازمان ملل مجبور شود کمک‌های غذایی به هر پناهنده را حتی بیشتر کاهش دهد.
گروه‌های حقوق بشر می‌گویند که نیروهای پشتیبانی سریع و ارتش در حال ایجاد بحران غذایی در سودان هستند. اولی با حمله به کشاورزان و اخراج آنها شهرها و بازارها را غارت کرده و محصول را خراب کرده است، درحالی که دومی دسترسی گروه‌های امدادی را به جمعیت تحت محاصره در مناطق تحت کنترل نیروهای پشتیبانی سریع محدود کرده است. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها