• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۰ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5793 -
  • ۱۴۰۳ شنبه ۲ تير

گزارش «اعتماد» از آتش‌سوزی بیمارستان بین‌المللی قائم و تعطیلی موقت آن 

جنایت در بیمارستان قائم 

رییس کل دادگستری استان گیلان: ۵ نفر در رابطه با این پرونده بازداشت شدند 

گروه حوادث

توضیح «اعتماد»: طبق قوانین ایران جنایات غیرعمد در حقوق اسلامی؛ هر کنشی که به سرتاسر تن و تمامیت جسمانی انسان آسیب بزند، جنایت نامیده می‌شود، به همین خاطر وقتی بیمارستان بین‌المللی قائم سوخت، رییس کل دادگستری استان گیلان آن را قتل غیرعمد خواند. «اعتماد» نیز باتوجه به این توضیحات واژه جنایت را برای عنوان گزارش انتخاب کرده است. 

 

بعد از آتش‌سوزی هتل بیمارستان گاندی در ۵ بهمن ماه ۱۴۰۲ حالا نوبت به بیمارستان بین‌المللی قائم در شهر رشت رسید. بیمارستانی به مساحت ۱۵ هزار مترمربع و با زیربنایی بالغ بر ۲۷ هزار مترمربع با 6 طبقه... 

باتوجه به اینکه هتل بیمارستان گاندی و بیمارستان بین‌المللی قائم جزو بهترین بیمارستان‌های کشور و تقریبا تازه‌تاسیس بودند و خدمات درمانی این دو بیمارستان از سال ۱۳۹۲ شروع شده بود قطعا باید مجهز به سیستم اطفاي حریق بوده باشند، اما مشخص نیست چرا در زمانی که آتش در هر دو بیمارستان شروع شده هیچ سیستم هشداردهنده‌ای فعال نشده است و آیا اصلا سیستمی وجود داشته یا نه! اما نکته تامل‌برانگیز حادثه مرگبار بیمارستان قائم که فوتی‌های آن نیز اکثرا مربوط به بخش آی‌سی‌یو بودند این است که چرا باید بخش آی‌سی‌یو در مجاورت محل آتش‌سوزی که در طبقه منفی یک بوده، قرار گرفته باشد؟ و چرا پرسنل بیمارستان در همان دقایق اولیه گزارش آتش‌سوزی را به سازمان آتش‌نشانی اعلام نکرده‌اند!

در همین راستا یک منبع آگاه که نخواست نامش در گزارش قید شود به «اعتماد» می‌گوید: «وقتی بیمارستان بین‌المللی قائم آتش گرفت برای اطفای حریق خیلی دیر اقدام شد و مشخص نیست چرا! باتوجه به اینکه یک ایستگاه آتش‌نشانی در همان نزدیکی بیمارستان بوده و شهرستان شفت هم به این بیمارستان نزدیک بوده هیچ اقدامی از سوی این دو ایستگاه صورت نگرفته است.

 

حادثه مرگبار در بیمارستان بین‌المللی قائم درحالی رخ داده که این مجموعه در سایت معرفی خود قید کرده است: «موسسان بیمارستان بین‌المللی قائم با هدف ارتقای کیفی سطح ارائه خدمات سلامت به بیماران داخل و خارج از کشور، تمامی سعی خویش را به کار بستند تا با رعایت استانداردهای برتر جهانی در ساخت این مجموعه و تجهیز آن با مدرن‌ترین و برترین فناوری‌ها و کارآمدترین نیروهای انسانی متخصص، این مجموعه را به عنوان برترین قطب ارائه خدمات سلامت در شمال کشور به همگان معرفی کنند و بیمارستان بین‌المللی قائم به عنوان یکی از برترین مجموعه‌های ارائه خدمات سلامت شناخته شود.»

اما با تمام تعاریفی که این بیمارستان تبلیغ کرده بود بامداد ۲۹ خرداد ماه امسال نه تنها در آتش سوخت بلکه طبق آخرین اخبار اعلام شده ۱۵ نفر مصدوم و‌ ۹ نفر نیز بر اثر حریق جان‌باختند؛ ابوطالب صادقی، زهرا قربان شیرودی، صغری صفری، معصومه اصغرنیا، محمد منتظری، شهبانو راحت‌پیشه، آسیه جعفرزاده و لیلا جعفری اسامی 8 بیماری است که پیکرشان به پزشکی قانونی منتقل شده است. 

شب حادثه

ساعت يك و ۱۳ دقیقه بامداد روز سه‌شنبه ۲۹ خرداد ماه ۱۴۰۳ خبر آتش‌سوزی بیمارستان قائم به سازمان آتش‌نشانی گزارش شد. این بیمارستان ۲۵۰ تختخوابه در زمان وقوع حادثه بیش از ۱۴۰ بیمار بستری داشته که همگی به بیمارستان‌های دیگر منتقل شدند. «شهرام مومنی» رییس سازمان آتش‌نشانی رشت باتوجه به اینکه رییس سازمان آتش‌نشانی رشت اعلام کرده بود: «آژیر آتش به صدا درآمده، اما عدم انجام درست و به‌موقع عملیات اولیه‌ اطفا توسط پرسنل و ترکیدگی باتری‌ها سبب آتش گرفتن کل اتاقک که در طبقه منفی بیمارستان قرار داشت، شده و شعله‌ها کل طبقه را در بر گرفته است.» رییس سازمان آتش‌نشانی رشت در مورد علت این حادثه گفت: «منشا حریق اتاقک
یو‌پی‌اس و سرور بوده است، اما علت حادثه همچنان در دست بررسی است. طی جلساتی که امسال داشتیم قرار بود برخی نواقص این بیمارستان رفع شود. این بیمارستان هیچ اخطاریه مکتوبی دریافت نکرده بود.» مومنی با وجود این حادثه وضعیت این بیمارستان را مناسب‌تر از بقیه بیمارستان‌های رشت دانست و گفت: «همه بیمارستان‌ها دارای نواقصی هستند که در بررسی‌های سالانه برطرف می‌شوند.» رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز در مورد وضعیت بیماران گفت: «۱۲ بیمار بیمارستان قائم در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های دیگر بستری شدند و سه نفر از آنها حال وخیمی دارند و ۹ بیمار نیز جان باختند. همچنین ۵ نفر از کادر درمان نیز بر اثر دود غلیظ بستری شدند.»

پس از حادثه

در پی این آتش‌سوزی «محسنی اژه‌ای» رییس قوه قضاییه دستور رسیدگی به این حادثه و شناسایی خاطیان و مقصران احتمالی را صادر کرد.

«اسماعیل صادقی نیارکی» رییس کل دادگستری استان گیلان گفت: «پزشکی قانونی نیز در حال بررسی اجساد و بررسی علت تامه فوت است که این موضوع جرم‌انگاری نیز شده و قتل غیر عمد تلقی می‌شود. قاضی ویژه تاکنون ۵ نفر را در رابطه با این پرونده بازداشت کرده است. به هر حال این حادثه رخ داده است و اینکه ابعاد چقدر بوده و این کوتاهی چه مقدار است نیازمند آمدن نتایج دقیق کارشناسی است البته کارشناسی اولیه توجه اتهام را می‌رساند، اما کارشناسی تفصیلی هنوز اعلام نشده است. پزشکی قانونی همان روز نخست با جدیت کار خود را آغاز کرد و همان روز اجساد چهار نفر از فوت‌شدگان تحویل خانواده‌ها شد، براساس اعلام پزشکی قانونی کسی در این حادثه به علت سوختگی فوت نکرده است، 8 نفر به علت خفگی و یک نفر به علت دیگری فوت شده است که با قاطعیت و دقت بررسی‌ها دنبال می‌شود. 5 نوزاد تازه متولد شده بستری در بیمارستان قائم بودند که در بخش نوزادان فوتی نداریم و آنها توسط نیرو‌های امدادی منتقل شدند.»

«محمود حسینی‌پور» سرپرست معاونت پارلمانی ریاست‌جمهوری گفت: «دستگاه‌هایی که در موضوع این آتش‌سوزی مسوولیت دارند نباید از تکلیف شانه خالی کنند بلکه همه باید پاسخگو باشند. باتوجه به اینکه این حادثه ابعاد مختلفی دارد حتما باید مورد پیگیری جدی مسوولان قرار گیرد تا مقصر مشخص شود. بروز چنین اتفاقی در یک بیمارستان خصوصی با استانداردهای لازم قابل پذیرش نیست و حتما مسوولان امر باید پاسخگو باشند.» آشوبی، ريیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان بیمارستان قائم رشت نیز گفت: «اعتبار پروانه بهره‌برداری بیمارستان قائم تا سال ۱۴۰۷ بوده و موقتا تعطیل است.»

همچنین «سعید کریمی»، معاون درمان وزیر بهداشت گفت: «این بیمارستان پروانه بهره‌برداری داشته و تمام مجوزهای لازم را گرفته و لذا علت حریق در دست بررسی است. دادستانی استان ورود کرده و پرونده‌های قضایی تشکیل شده تا کارها طبق قانون و مقررات پیگیری شود. بخش آی‌سی‌یو در مجاورت محل آتش‌سوزی قرار داشته است، اما آتش‌سوزی در داخل آی‌سی‌یو اتفاق نیفتاده و دودگرفتگی و دود ناشی از حریق وارد این بخش شده است. البته پزشکی قانونی باید علت مرگ را مشخص کند، اما بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد که فوتی‌ها بر اثر سوختگی نبوده است. دودگرفتگی وسیع بوده و آتش‌سوزی در قسمت سرور و یو‌پی‌اس‌ها رخ داده و باید تعمیرات لازم انجام شود و سازمان آتش‌نشانی بررسی‌های کامل را انجام دهد و بیمارستان دوباره پروانه بگیرد و تاییدیه‌های ایمنی را دریافت کند و سپس به ارائه خدمت ادامه دهد.» 

اطلاعیه مدیریت بیمارستان قائم

«متاسفانه حدود ساعت یک بامداد روز سه‌شنبه 29/03/۱۴۰۳ در طبقه منفی یک بیمارستان در اتاق ups به دلیل احتمالی اتصال و آتش‌سوزی یکی از باتری‌های ups اضطراری بیمارستان آتش‌سوزی محدودی با دود غلیظ به دلیل آتش‌سوزی کابل‌ها رخ داد که این دود غلیظ در سراسر طبقات بیمارستان مخصوصا طبقه منفی یک سریعا گسترش پیدا کرد و بلافاصله و فوري از طریق بیمارستان با آتش‌نشانی و سایر واحدهای امداد استان تماس گرفته شد و عملیات جابه‌جایی ایمن بیماران به مراکز درمانی استان از طریق آمبولانس‌های اورژانس گیلان صورت گرفت که خوشبختانه بالای ۹۵درصد بیماران بستری در طبقات به شکل سالم و ایمن به بیمارستان‌های سطح شهر منتقل و در حال ادامه درمان توسط پزشکان معالج خودشان با هماهنگی صورت گرفته هستند. 

متاسفانه در این جابه‌جایی و انتقال تعداد محدودی از بیماران بدحال و اینتوبه که به دستگاه ونتیلاتور وصل بودند هنگام جابه‌جایی یا در بیمارستان‌های مربوطه فوت کردند که علی‌رغم عملیات احیا این بیماران جان خود را از دست دادند.

در همین راستا مدیرعامل و هیات مدیره و کلیه کارکنان و پرسنل بیمارستان مراتب تاسف و تسلیت خود را به بازماندگان و خانواده‌های بیماران متوفی اعلام کرده و ضمن پوزش از کلیه خانواده‌های بیماران جابه‌جا شده، هماهنگی لازم جهت ادامه درمان توسط پزشک معالج خود بیمار در آن بیمارستان صورت گرفته و کلیه هزینه‌های بیماران فوق‌الذکر برعهده بیمارستان بین‌المللی قائم خواهد بود.»

 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها