• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۱ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5795 -
  • ۱۴۰۳ دوشنبه ۴ تير

پزشكيان با ابرچالش نابرابري و تبعيض مخالف است

در حوزه زنان اين مشكلات بيشتر است؛ امسال از هر ۱۰۰ شغلي كه ايجاد شده، فقط ۱۷ شغل به زنان رسيده است. اين نابرابري كاملا مشهود است. 
در حوزه اقتصادي، كسب و كار آنلاين و استارت‌آپ‌ها مشكلاتي ايجاد شده كه آسيب به كسب و كارها زده، خصوصا در استارت‌آپ‌ها بلاتكليفي نامشخصي ايجاد شده است. در نتيجه كسب و كارهاي مختلف كه در اين حوزه تلاش مي‌كردند، دچار ركود شدند. كسب و كارهاي اينترنتي و ديجيتالي با محدوديت‌هايي كه اينترنت براي‌شان به وجود آورده، دچار آسيب و صدمه شدند. اينها در حوزه اقتصاد، حتما اصلاح خواهد شد. اين فضاها تغيير خواهد كرد. در مجموع در ريل‌گذاري كشور با نگاه به حل مشكلات و گرفتاري‌هايي كه مردم در كشور دارند، تفاوت اساسي ايجاد خواهد شد. 
در حوزه زنان مطالب زياد است. تاكيدي روي بعضي از اين موارد خواهم داشت. مردم، خصوصا زنان و جوانان به دنبال زندگي بهترند. مردم مي‌خواهند در آرامش و ثبات زندگي كنند. در حقيقت زندگي بهتر حق همه است، نبايد افراد از اين حق محروم باشند. از اولويت‌هاي دولت چهاردهم كه ان‌شاءالله دكتر پزشكيان رياست آن را بر عهده خواهند گرفت، ايجاد زندگي بهتر براي همه مردم به خصوص زنان و جوانان است. 
در حوزه زنان، فقر متاسفانه زنانه شده. اين فقر زنانه، موج فساد هم مي‌آورد. فقرزدايي از جامعه خصوصا در حوزه زنان از اولويت‌هاي رويكردهاي مختلف دولت آينده خواهد بود. شهروندان ما ترك، لر، كرد، بلوچ و اقوام مختلف، همه مردم ايرانند، همه شهروندند. اين شهروندان به يك اندازه از ايران بايد بهره‌مند شوند. زنان هم همين طور.
در گفتمان حق و عدالت زنان بايد جايگاه واقعي خود را پيدا كنند و در همه حوزه‌ها نقش ايفا كنند. حق شادي، حق خوب زندگي كردن با حفظ حرمت و شأن زنان و دختران، حفظ كرامت آنها به‌ويژه در ميان دختران جوان، يكي از رويكردهايي است كه در دولت چهاردهم بايد به آن توجه شود. 
تسهيلات شغلي براي زنان در قالب قوانين و دستورالعمل‌ها بايد از تعهدات مديران ارشد و مياني دولت باشد. هم مقررات بايد كمك كند، هم مديراني كه چه ارشد چه مياني هستند، بايد متعهد به اين موضوع باشند. در حوزه تسهيلات شغلي و مدني حقوق زنان را رعايت كنند.
بحث امنيت زنان از موضوعات مهم جامعه است. دولت چهاردهم بايد به لايحه ارتقاي امنيت زنان كه سال‌هاست در مجلس معطل مانده، توجه داشته باشد و با پيگيري‌ها اين لايحه را به تصويب مجلس برساند. 
در حوزه سبك زندگي بايد مردم را آزاد گذاشت. با توجه به چارچوب‌هاي كلي كه در قوانين وجود دارد، مردم خودشان انتخاب كنند. دولت در امور داخلي آنها و چگونگي زندگي‌شان دخالت نداشته باشد.
براي زنان نخبه علمي، نخبه اجتماعي بايد برنامه‌ريزي ويژه داشته باشيم. دولت بايد آنها را ببيند. براي زنان كارآفرين كه جمعيت زيادي هستند و در حوزه فعاليت خودشان مردان را هم به كار مي‌گيرند، چرخ توليد و توسعه را مي‌چرخانند، بايد برنامه‌ريزي ويژه‌اي داشته باشيم. سازمان‌هاي مردم‌نهاد خصوصا سازمان‌هايي كه با زنان، كودكان و خانواده در ارتباط هستند، بايد تقويت و حمايت شوند و در برنامه دولت آينده باشند.
همين طور در خصوص افزايش مشاركت سياسي زنان در حوزه‌هاي مختلف در مجلس بايد برنامه داشته باشيم. زماني كه ما مجلس بوديم طرحي را آماده كرديم براي افزايش تعداد زنان در مجلس. بسيار طرح مناسب و متقني بود. يك افزايش مناسب را در حوزه‌هاي مختلف انتخابيه كشور ايجاد مي‌كرد، ولي متاسفانه با اختلاف چند راي نتوانست راي بياورد و بیشتر كساني كه راي ندادند هم مردان بودند. ما از دولت مي‌خواهيم كه لايحه افزايش مشاركت سياسي زنان در حوزه‌هاي مختلف به خصوص مجلس را دنبال كند و اين افزايش به خودي خود در چارچوب قانون ايجاد شود.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون