• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۷ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5795 -
  • ۱۴۰۳ دوشنبه ۴ تير

همزمان با حمله خونين اسراييل به رفح

معترضان خيابان‌هاي تل‌آويو را بستند

به گزارش الجزيره و به نقل از مقامات فلسطيني، ارتش اسراييل پس از حمله به اردوگاه خيمه‌اي در المواسي در جنوب نوار غزه، دست‌كم ۲۵ نفر را كشت. رييس دفتر رسانه‌اي دولت مستقر در غزه به الجزيره گفت: روز شنبه حداقل 42 فلسطيني در حملات رژيم اسراييل به اردوگاه آوارگان شاطي و محله طوفاح در شهر غزه كشته شدند. خبرنگار الجزيره در گزارشي از ديرالبلح، در مركز غزه گفت كه ارتش اسراييل محله‌اي مسكوني در اردوگاه آوارگان شاطي را هدف قرار داد. اين اردوگاه ميزبان آوارگان فلسطيني است كه از شمال غزه به اين منطقه پناهنده شده‌اند. او گفت كه با كمك غيرنظاميان، امدادگران در تلاش هستند تا از ميان آوارها بازماندگان را بيابند. به گزارش همين خبرگزاري، تلفاتي كه به بيمارستان الاقصي مي‌رسند در حال افزايش است.
در همين حال، رويترز به نقل از محمود بازال، سخنگوي دفاع مدني غزه گزارش داد كه دستيابي به آمار قربانيان در شاطي «چالش‌برانگيز» است. طبق گزارش رويترز، اسراييل به‌رغم اعلام قبلي مبني بر كنترل نظامي بخش شمالي غزه به مناطقي كه در آن عمليات كرده بود، مجددا حمله مي‌كند و همين امر نواحي به ظاهر امن را به تله‌اي براي غيرنظاميان بدل كرده است. وزارت بهداشت غزه روز شنبه اعلام كرد كه حملات رژيم اسراييل در ۲۴ ساعت گذشته ۱۰۱ فلسطيني را كشته و ۱۶۹ نفر را زخمي كرده است. اين گزارش همچنين اذعان كرد كه بسياري از مردم زير آوار هستند و آمبولانس‌ها و خدمه دفاع مدني قادر به رسيدگي به وضعيت آنها نيستند. به گزارش الجزيره، اين بالاترين آمار تلفات روزانه است كه از سوي اين وزارتخانه در منطقه محاصره شده از 8 ژوئن، زماني كه نيروهاي اسراييلي دست‌كم 274 فلسطيني را براي آزادي چهار اسير اسراييلي در اردوگاه آوارگان نصيرات كشتند، ثبت شده است.
خبرگزاري آسوشيتدپرس گزارش داد روز جمعه، يورش رژيم اسراييل به پايگاه كميته بين‌المللي صليب سرخ (ICRC) در كمپ المواسي كه از سوي اسراييل به عنوان منطقه امن تعيين شده است، منجر به كشته شدن حداقل 25 نفر و زخمي شدن 50 نفر ديگر شد، شاهداني كه بستگان‌شان در يكي از بمباران‌ها جان باختند به آسوشيتدپرس گفتند كه چگونه نيروهاي اسراييلي در حمله دوم شروع به رگبار كردند. اين امر باعث كشته شدن افرادي شد كه از چادرهاي خود بيرون آمده بودند. كميته بين‌المللي صليب سرخ حمله به اين اردوگاه را محكوم كرد و گفت كه محل دفتر كمك‌هاي بشردوستانه آنكه مورد حمله قرار گرفت، براي طرف‌هاي درگير شناخته شده بود. اين گزارش حاكي از آن است كه 22 نفر كشته و 45 نفر زخمي شده‌اند. در بيانيه اين سازمان آمده است: شليك نزديك به سازه‌هاي بشردوستانه كه طرف‌هاي درگير از مكان‌هاي آن آگاه هستند و با نشان‌هاي صليب سرخ مشخص شده‌اند، جان غيرنظاميان و كاركنان صليب سرخ را به خطر مي‌اندازد. اين حمله به ساختار دفتر صليب سرخ كه توسط صدها غيرنظامي آواره كه در چادرها زندگي مي‌كنند، از جمله بسياري از همكاران فلسطيني ما محاصره شده است، آسيب رساند.
در همين حال از سرزمين‌هاي اشغالي خبر مي‌رسد كه تظاهرات عليه كابينه نتانياهو ادامه دارد. به گزارش رويترز، پليس اسراييل سه نفر را در تل‌آويو دستگير كرد. اين معترضان ضد كابينه نتانياهو جاده منتهي به مقر حزب ليكود نتانياهو را مسدود كرده بودند و خواهان پاسخگويي كابينه نسبت به سرنوشت اسراي اسراييلي در غزه بودند. به گزارش آسوشيتدپرس، نيروهاي اسراييلي در كرانه باختري اشغالي نيز در جريان يورش به شهر جنين برخي شهروندان فلسطيني را ربودند و يك مرد فلسطيني را سپر انساني خود قرار دادند كه باعث مرگ او شد. شوراي روابط امريكايي-اسلامي (CAIR)، بزرگ‌ترين سازمان حقوق مدني و مدافع مسلمانان در ايالات متحده نيز اين حادثه در شهر جنين را به همراه كشته شدن حدود 43 نفر از سوي ارتش اسراييل در حملات به اردوگاه آوارگان شاطي و محله طوفاح در شمال غزه محكوم كرد. ابراهيم هوپر، مدير ارتباطات ملي CAIR در بيانيه‌اي خواستار آن شد اين قتل عام‌ها و جنايات جنگي اسراييل و امريكا بايد متوقف شود. او افزود: دلارهاي ماليات‌دهندگان امريكايي نبايد براي كشتن، معلول كردن و گرسنگي دادن غيرنظاميان بي‌گناه استفاده شود. دولت بايدن بايد به همدستي خود در اين نسل‌كشي پايان دهد و انسانيت مردم فلسطين را به رسميت بشناسد. در همين حال، ديويد دي روشس، استاد دانشگاه دفاع ملي در ايالات متحده به الجزيره گفت: اگر ارتش اسراييل در تنبيه سربازان درگير در اين حوادث كوتاهي كند، آنگاه ديگران مي‌توانند اقدامات آنها را مجوزي براي انجام همين كار بدانند. او گفت: اين اعمال وحشيانه از سوي نيروهاي اسراييلي عليه غيرنظاميان فلسطيني نمونه بارز جنايت جنگي است. در ماه ژانويه نيز سربازان اسراييلي در غزه ساختمان اصلي يك دانشگاه را پس از چند هفته استفاده از آن به عنوان پايگاه نظامي در ابتداي سال منفجر كردند. ارتش گفت كه سربازانش اجازه تخريب ساختمان را دريافت نكرده بودند. ماه بعد، وكيل ارشد نظامي اسراييل به سربازان در مورد تخلفات هشدار داد و گفت كه اقدامات سربازان در نهايت آسيب استراتژيك به اهداف اسراييل وارد مي‌كند. به عقيده دي روشس، به نظر مي‌رسد در نبود تنبه موثر، اين دست جنايات از سوي سربازان اسراييلي ادامه داشته باشد. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون