• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۰ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5795 -
  • ۱۴۰۳ دوشنبه ۴ تير

آیین بزرگداشت دکتر سیروس برادران‌­شکوهی در تبریز

مرا معلم عشق تو شاعری آموخت

محمدعلی غیبی

آیین بزرگداشت استاد برجسته و پیشین گروه تاریخ دانشگاه تبریز روز پنجشنبه 31 خرداد به همت بنیاد پژوهشی شهریار، انجمن ایرانی تاریخ شعبه آذربایجان شرقی و شرکت توسعه­ آذربایجان در بنیاد پژوهشی شهریار تبریز برگزار گردید. در این مراسم که هفتادمین نشست از سلسله نشست­‌های بزرگداشت مفاخر آذربایجان بود دکتر حسین سیفلو، ريیس اسبق دانشگاه تبریز در دهه­ شصت، دکتر محمود نوالی استاد پیشین گروه فلسفه­ دانشگاه تبریز، دکتر عباس قدیمی قیداری و دکتر فاطمه­ اروجی از اساتید کنونی گروه تاریخ دانشگاه تبریز و آقای مهدی دادیزاده در سخنرانی‌­های خود مطالب ارزنده‌­ای را بیان نمودند.
 دکتر سیفلو، در بیانات خود ضمن اشاره به کتاب «در جست‌وجوی تاریخ: ارج‌­نامه­ دکتر سیروس برادران‌شکوهی» که به اهتمام دکتر عباس قدیمی‌قیداری در نشر آیدین به چاپ رسیده به ذکر سابقه­ آشنایی خود با دکتر برادران شکوهی در دهه­ شصت و خاطرات خود با این استاد برجسته­ تاریخ در سال‌های پس از آن پرداخت و دکتر برادران شکوهی را دایره‌المعارف تبریز دانست. 
دکتر محمود نوالی نیز ضمن یاد از آشنایی خود با دکتر برادران شکوهی در بیش از نیم قرن پیش دکتر برادران‌شکوهی را «معلم جست‌وجوگر» و «مورخ فلسفه‌­نگر» دانست که به بیان علت هر واقعه­ تاریخی می‌­پرداخت. دکتر نوالی با اشاره به کتابخانه­ شخصی دکتر برادران­‌شکوهی که حدود ده­ هزار کتاب را شامل می‌­شد، اشاره کرد: «ایشان باوجود این هرگز از بخشش کتاب­‌های خود به علاقه‌­مندان دریغ نمی­‌کردند؛ دکتر برادران‌­شکوهی به تاریخ مشروطه چنان تسلطی داشتند که گویا خود سال‌های مشروطه را دیده­‌اند و هر دقیقه از آن را به ­خاطر دارند.» 
پس از وی آقای مسعود شریعتی شعری را که در مدح دکتر برادران­‌شکوهی سروده­ بود برای حاضرین جلسه قرائت کرد. دکتر عباس قدیمی‌­قیداری نیز ضمن تشکر از دکتر مشتاق‌مهر و خانم دکتر باقری در برگزاری این مراسم به علاقه و دلبستگی دکتر شکوهی به جزيیات و نادیده‌های تبریز و شخصیت­‌های علمی تاریخ تبریز و ایران و همچنین به شخصیت والای علمی و دانشگاهی و آداب­دانی دکتر سیروس برادران‌شکوهی اشاره کرد.
 دکتر عباس قدیمی‌قیداری که تدوین و اهتمام کتاب «در جست‌وجوی تاریخ: ارج­‌نامه دکتر سیروس برادران­‌شکوهی» را برعهده داشته دکتر برادران­‌شکوهی را یک میکروهیستورین دانست، چراکه دکتر برادران‌­شکوهی به تاریخ نگاه خرد دارد و با پرهیز از بیان مطالب کلی، به شرح و بررسی ریزترین مسائل و جزيی‌­ترین موضوعات که شیوه تاریخ­‌نگاری مدرن است، می­‌پردازد. دکتر قدیمی با اشاره به اینکه «خیلی‌ها ادعای آذربایجان‌­دوستی دارند و فریادشان گوش فلک را کر کرده اما در عمل چیزی برای ارائه ندارند» ابراز کرد که دکتر برادران­‌شکوهی به بررسی مسائل ریز آذربایجان می‌­پرداخت. 
دکتر فاطمه اروجی، دانشیار گروه تاریخ دانشگاه تبریز و نماینده انجمن ایرانی تاریخ، شعبه آذربایجان شرقی، ضمن ابراز تشکر از خانم دکتر مهری باقری، ريیس بنیاد پژوهشی شهریار، برای برگزاری این مراسم و دعوت از ایشان برای حضور در این مجلس نکوداشت، در ابتدا با خواندن شعری از سهراب سپهری، با بیان جملاتی از مرحوم محمدعلی اسلامی ندوشن در مورد پایندگی ابدی ایران، ضمن ادای وظیفه و دین شاگردی خویش نسبت به استاد برادران‌شکوهی، استاد یوسف رحیم­لو، استاد یحیی کلانتری و استاد داود اصفهانیان، اساتید بازنشسته­ گروه تاریخ دانشگاه تبریز، به نقش و اهمیت این اساتید گرامی در پرورش و تربیت نسلی اشاره کردند که هر کدام در پیشبرد دانش تاریخ کوشیده­‌اند. 
دکتر اروجی در ادامه، به عنوان نماینده انجمن ایرانی تاریخ در آذربایجان شرقی، به قرائت متن پیام هیات مدیره انجمن ایرانی تاریخ در مورد مراسم نکوداشت استاد شکوهی پرداخت. در پایان نیز با خواندن غزلی از غزلیات سعدی: «همه قبیله من عالمان دین بودند/ مرا معلم عشق تو شاعری آموخت»، به بیانات خویش خاتمه دادند و در پایان به ادای احترام به استاد شکوهی پرداختند. آقای مهدی دادیزاده، مالک کتابفروشی باسابقه­ سپهر تبریز به بیان زندگی و فعالیت­‌های زندگی دکتر برادران‌شکوهی در برهه‌های سخت تاریخ ایران در قرن پیشین خورشیدی پرداخت. دکتر سیروس برادران‌شکوهی که هم‌­اکنون در 88 سالگی به‌­سر می­‌برند، با دقتی فراوان از تمام دوستانی که در برگزاری این مراسم تلاش کرده‌­اند و از تمام کسانی كه در طول سال‌ها در کنار او بوده‌­اند یا در گذر ایام‌ دار فانی را وداع گفته‌­اند، تشکر و یادی کردند و در پایان شرکت سهامی توسعه­‌ آذربایجان و تعدادی از دانشجویان پیشین دکتر برادران‌شکوهی با اهدای لوح­ یادبود و هدایایی از یک عمر تلاش­‌های این استاد برجسته قدردانی نمودند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون