• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۷ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5795 -
  • ۱۴۰۳ دوشنبه ۴ تير

ذهن چيني

كتاب «ذهن چيني» نوشته كريستوفر بولاس به‌تازگي با ترجمه سحر اعلايي توسط انتشارات ققنوس منتشر و راهي بازار نشر شده است. نسخه اصلي اين‌كتاب سال ۲۰۱۳ توسط انتشارات راتلج چاپ شده است.
كريستوفر بولاس نويسنده اين‌كتاب، روانكاو و رمان‌نويس است و در اين‌كتاب، سفري آفاقي و انفسي را به شرق و كشف وحدت ذهن شرقي و غربي انجام مي‌دهد. او مي‌گويد خاستگاه اثرش، مجموعه درسگفتارهايي است كه بنا بود پس از برگزاري توري در ژاپن در سال ۲۰۰۹، سال ۲۰۱۰ در كره جنوبي ارايه شوند. او سپس گفتارهايش را براساس تفاسيري از فيلسوفان مهمي كه آثارشان دنياي شرق را تحت تاثير قرار داده، تنظيم كرده است. اين‌ فلاسفه، چهره‌هايي چون لائوتسه، كنفوسيوس و جوانگ‌زِه هستند كه كريستوفر بولاس پيوندهاي احتمالي ديدگاه آنها را با تفكر غرب بررسي كرده است.
مولف كتاب در بخش‌ها و در واقع در سفر سه‌مرحله‌اي خود كه با سفر واقعي به ژاپن و كره جنوبي همراه بوده، بخش شرقي ذهنش را كشف مي‌كند و به شباهت‌هاي آن با بخش غربي ذهنش يعني آموزه‌هاي روانكاوي مي‌پردازد. در مرحله اول سفر فكري خود، پيش از آنكه عازم ژاپن و كره شود، هنگام مطالعه درباره فرهنگ‌هاي شرقي پيش‌انگاره‌هايي پرورانده بود. او در آن‌مقطع نمي‌دانست اين‌شكلي از بازخواني است، زيرا عناصر ذهني‌‎اي كه در شرق رشد يافته بودند بخشي از ذهن او و اذهان مردم سراسر جهان بودند. در مرحله دوم فكري خود با سفر به ژاپن و تجربه زنده ذهن ژاپني چيزي را دريافت كه تأثيري عميق بر او گذاشت. با اينكه هنوز از آن فهمي روشن نداشت. در نهايت هم در واپسين مرحله سفر فكري خويش، پس از آنكه سفر به شرق دور را به اتمام رساند، بار ديگر به متون بنيادين فرهنگ‌هاي شرقي بازگشت و توانست دريافت خود را مفهوم‌پردازي كند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون