• ۱۴۰۳ شنبه ۹ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5796 -
  • ۱۴۰۳ چهارشنبه ۶ تير

مناظره‌ها ؛ برشي از قصه‌ها و غصه‌هاي تاريخ

جعفر گلابي

با ديدن مناظره‌هاي انتخاباتي كه در مرئا و منظر ميليون‌ها نفر از جمله انبوه نخبگان كشور برگزار شد، مي‌توان تاريخ خصوصا تاريخ كشورمان را به صورت خلاصه درك كرد. ما وقتي تاريخ مي‌خوانيم از بسياري وقايع خصوصا ستم‌هايي كه به ملتي بزرگ شده و زمينه‌هاي آن تعجب مي‌كنيم و با خود مي‌گوييم چگونه چنين حوادثي قابل وقوعند و گاهي مي‌پرسيم كه چگونه مي‌شود كه مثلا اسكندر با لشكري اندك بتواند امپراتوري عظيم ايران را براندازد؟چگونه اعراب كه بعضا سازوبرگ جنگي اوليه نداشتند ساسانيان را فرو بكوبند؟چگونه محمود افغان سلسله قدرتمند صفويه را نابود كرد و مشتي فرومايه كشور ثروتمند ما را لگدمال خود كردند؟چرا حسنك وزير با آن همه دانش و كارداني را با خواري به دار كشيدند؟چگونه قائم‌مقام فرهاني اديب و شاعر توانمند را كشتند و مردم تماشاگري بيش نبودند؟ اميركبير كه نظم را در كشور فراهم آورد و مي‌رفت تا شوكت ايران را زنده كند و به قدرت مدرن روز مبدل سازد، قدر ندانستند و بي‌رحمانه كشتند، چرا كسي سوال نكرد؟ چگونه چنين نخبه‌كشي آغاز شد و در ابعاد گوناگون ادامه يافت؟ اگر بخواهيم نامردمي‌ها حتي در تاريخ معاصر را برشماريم به اعجابي تكان‌دهنده فرو خواهيم رفت و مثنوي صدمن كاغذ خواهد شد.اما در مناظره‌هاي اين چند روزه گويي از يك تاريخ رازگشايي شد و ترفندهاي فراوان تاريخي باورپذير شدند.ديديم چگونه و مكرر و با صراحت گناه آهنگر بلخي را به گردن مسگر شوشتري انداختند! 

ديديم چگونه مي‌شود به سهولت آب خوردن منافع ملي را در پاي منافع فردي و گروهي ذبح كرد و فرياد برآورد كه ما معجزه‌آفرينان منافع مردميم!
آقاي پزشكيان از هنگامي كه پا به عرصه سياست گذاشت نگاه عدالت‌محور و مردم گرايش مطابق با مواضع جناح اصلاح‌طلب بود و هيچ‌گاه از اين مشي صادقانه خود عدول نكرد، وي وزير دولت آقاي خاتمي بود و هم او پزشكيان را يكي از كارآمدترين وزراي خود معرفي كرد، اما ناجوانمردانه او را در كنار سيئات جناح مقابل نشاندند!يك مقام قضايي حكم فيلتر تلگرام را صادر كرد ولي آن را به گردن پزشكيان نماينده گذاشتند، اكتفا نكردند، وزيري در دولتي ديگر كه از قضا شديدا مخالف فيلترينگ بود را فيلترساز لقب دادند!! خودشان و جناح‌شان تا توانستند از ورود واكسن كرونا جلوگيري كردند و به محض رفع موانع و ورود واكسن‌ها آن را به نام خود ثبت كردند! كرونا وقتي در ايران فروكش كرد كه در تمام دنيا هم روند نزولي پيدا كرده بود، رندانه همين روند طبيعي را از افتخارات خود دانستند! قصه پرغصه تحريم‌ها حكايتي عبرت‌آميز، عجيب و باورنكردني در مناظره‌ها داشت.اساسا دولت روحاني با شعار رفع تحريم‌ها مورد حمايت اصلاح‌طلبان قرار گرفت و راي مردم را از آن خود  كرد، تشنج‌زدايي در اولويت سياست‌هايش بود و بهترين و كارشناس‌ترين ديپلمات‌ها را براي امتياز گرفتن از 6قدرت جهاني برگزيد...در اين مناظره همين دولت متهم به افزودن تحريم‌ها شد و جالب اينكه آقاي پزشكيان را شريك جرمش قلمداد كردند!خودشان و جناح‌شان برجام را جنازه متعفن نام نهادند و پذيرفتنش را ذلت و مسكنت دانستند، حالا مدعي شده‌اند كه چرا تحريم‌ها را رفع نكرديد؟خودشان و جناح‌شان با رفتارها و عملكرد غلط و شعاري و چالش‌ساز و تشنج‌آفرين قطعنامه‌هاي خطرناك از شوراي امنيت سازمان ملل تحويل گرفتند ولي بدون لكنت زبان و با صراحت جناح اصلاح‌طلب را كه مسووليتي نداشت متهم به تضعيف كشوركردند!و در اين ميان آقاي پزشكيان كه در مجلس بر همه خسارت‌هاي تاريخي مذكور فرياد برمي‌آورد مورد حمله قرارمي‌دهند! تورم يك رقمي بعد از توافق هسته‌اي و رشد اقتصادي را مورد اعتنا قرار ندادند ولي تورم 40 درصدي 3 سال گذشته و دلار 50 هزار توماني و سكه 40 ميليون توماني را پوشاندند تا با نعل وارونه شدت فلاكت كنوني را به گذشته‌هاي دورتر نسبت دهند!چنان از مقام زنان و احترام‌شان سخن گفتند كه گويي نيروهاي ماورايي در خيابان‌ها دختران و زنان و جوانان را كتك مي‌زدند و هيچ كدام‌شان پشتيبان اين روند نبوده است!دراين فقره چنان پيش رفتند كه بيننده انتظار پيدا كرد كه بگويند آقاي پزشكيان هزار ون خريداري كرد و در خيابان‌هاي سراسر كشور به جان دختران و زنان مردم افتاد! اين حجم از وارونه‌نمايي واقعا قدرت و اعجازي مي‌خواهد كه جز از شيفتگان قدرت برنمي‌آيد.آقاي پزشكيان با فتوت و مردانگي در مقابل چهار مهاجم طلبكار براي مشتي راي اصلا نگفت كه اگر با دولت روحاني به هر دليل كينه داريد نسبتش با من چيست؟ اگر يك نفراز وزيران دولت اسبق درستاد من آمده است بايد او را گزينش‌وار برانم و مسووليت همه اعمال رييس او كه اصلا در جناح من نيست را بپذيرم؟! 
 عيب آقاي پزشكيان اين است كه در مواجهه با طلبكاران سياست باز به باطن پاك خود مي‌نگرد و جواب‌هاي انبوه و درست و درشت نمي‌دهد تا اخلاق را پاس داشته باشد.در چنين فضاي غبارآلودي كه ساخته، مرزهاي دروغ را جابه‌جا كرده‌اند، علنا چشم در چشم ميليون‌ها نفر بدون كوچك‌ترين لرزشي در سخن فرياد برمي‌كشند كه خسن و خسين هر سه دختران معاويه‌اند!! اين همه نامردمي را فقط آب زلال مشاركت عظيم مردمي در انتخابات مي‌تواند بشويد و كشور را در مسير پيشرفت و رفاه و آرامش و آزادي قرار بدهد. 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون